Trwa ładowanie...

Co ciągnie Polaków do galerii handlowych?

Jakie centra handlowe odniosą sukces? Które z nich mają najatrakcyjniejszą lokalizację? Preferencje klientów są dość jednoznaczne.

Co ciągnie Polaków do galerii handlowych?Źródło: Jupiterimages
d40n59s
d40n59s

Wielofunkcyjna oferta, czyli handel, rozrywka i gastronomia pod jednym dachem - to po pierwsze. Po drugie - duża liczba sklepów znanych marek. Po trzecie - dogodny dojazd.
To trzy najważniejsze czynniki, które decydują o sukcesie centrum handlowego - wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International.

Na wielofunkcyjną ofertę jako czynnik decydujący o popularności centrum handlowego wskazało aż 95 proc. respondentów. 80,7 proc. badanych za drugie co do ważności kryterium uznało dużą liczbę sklepów znanych marek w centrum handlowym. Niemal tyle samo (80,2 proc.) za istotny uważa również dogodny dojazd. Zdaniem 30,2 proc. respondentów, duże znaczenie ma nowoczesny wystrój centrum handlowego, a 11,8 proc. jako istotne wskazało inne czynniki.

Centrum miasta wygrywa

Możliwość zrobienia zakupów oraz skorzystania z gastronomii i rozrywki w jednym miejscu, jako główne kryterium popularności centrów handlowych, wskazali respondenci ze wszystkich grup wiekowych - zarówno mieszkańcy wsi, jak i dużych miast. Bogata oferta sklepów znanych marek została uznana za znaczący atut głównie przez osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkające w średnich i dużych miastach, a możliwość dogodnego dojazdu do centrum handlowego okazała się szczególnie ważna dla 18-24-latków z miast powyżej 200 tys. mieszkańców.

Za najatrakcyjniejszą lokalizację centrum handlowego większość respondentów (39 proc.) uznała centrum miasta. Centralne położenie preferują przede wszystkim mieszkańcy dużych aglomeracji. 30,2 proc. badanych (w większości mieszkańców wsi) wskazało na obrzeża, a 23,6 proc. na miejsca położone dalej od centrum.

d40n59s

Nie tylko handel

Dla 86,9 proc. respondentów centrum handlowe to miejsce, w którym mogą zrobić udane zakupy, ale jednocześnie cenią też inne jego funkcje. 26 proc. odwiedza je także ze względu na możliwość atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu, 22,2 proc. uznaje za dobre miejsce spotkań ze znajomymi, a 21,1 proc. gości w centrach handlowych z powodu dużego wyboru lokali gastronomicznych. Na dodatkowe, poza handlem, funkcje centrów handlowych jako powód odwiedzin wskazują przede wszystkim osoby w wieku 18-34 lat oraz rodziny z dziećmi.

- Polacy żyją coraz szybciej i pracują coraz dłużej, dlatego w centrach handlowych preferują rozwiązania typu ″kilka w jednym″, które kompleksowo zaspokajają ich potrzeby i zapewniają atrakcje dla całych rodzin. Wiele funkcji, realizowanych dotychczas w domu, przeniosło się właśnie co centrów handlowych - komentuje dr Magdalena Wieczorkowska, socjolog z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie spółki Fabryka Biznesu, inwestora Centrum Handlu, Biznesu i Rozrywki "Sukcesja" w Łodzi w dniach 13-17 maja 2010 roku na reprezentatywnej dla użytkowników Internetu próbie n=490 osób w wieku 18 - 54 lat.

LP

d40n59s
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d40n59s