W 2017 r. po świecie ma latać prawie 29 tys. samolotów pasażerskich

PAP | aktualizacja 2016-12-25 (10:08) 3 miesiące 3 dni 7 godzin i 48 minut temu | 59 opinii
 
314709i2.jpg

Linie lotnicze w przyszłym roku mogą odebrać ok. 1 tys. 700 nowych samolotów - wynika z grudniowych prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). W efekcie po świecie będzie latać 28 tys. 718 maszyn, czyli o 3,6 proc. więcej niż w 2016 r.

- Linie lotnicze do końca 2017 roku spodziewają się odebrać około 1 tys. 700 nowych samolotów, z czego ok. 1 tys. ma wozić pasażerów. Blisko połowa z około 1 tys. 700 samolotów zastąpi starsze i mniej oszczędne. Pozwoli to zwiększyć globalną flotę latających maszyn o 3,6 proc., do 28 718 maszyn - mówił w Genewie dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac przedstawiając najnowszą prognozę dla branży lotniczej.

W tym roku linie lotnicze dysponują ponad 27 712 maszyn, a w 2015 roku było ich 26 704. Samoloty będą też intensywniej wykorzystywane. Według prognoz w przyszłym roku na świecie ma się odbyć ok. 38 mln lotów, co oznacza, że co minutę średnio będzie startować ok. 73 samolotów.

Jak tłumaczył szef IATA, przyszłoroczne inwestycje przewoźników w nowe maszyny są mniejsze, niż mówiono o tym jeszcze na początku tego roku. Linie lotnicze w 2017 roku będą się zmagać głównie z wyższą ceną ropy, rosnącymi kosztami pracy oraz podatkami. IATA spodziewa się bowiem, że wyższe ceny ropy naftowej będą miały największy wpływ na zysk linii lotniczych w przyszłym roku. W 2016 roku średnia cena za baryłkę ropy Brent kształtowała się na poziomie ok. 44,6 dol. Według prognoz IATA w 2017 roku za baryłkę trzeba będzie zapłacić ok. 55 dol. Spowoduje to, że paliwo lotnicze podrożeje z około 52,1 dol. za baryłkę średnio płaconą w tym roku do ok. 64,9 dol. za baryłkę w 2017 roku.

Według szacunków IATA w przyszłym roku linie lotnicze udostępnią w swoich samolotach ok. 4,1 mln miejsc, czyli o 5,1 proc. więcej wobec 2016 roku, kiedy było ich 3,9 mln. Średnie wypełnienie samolotów w przyszłym roku ma być na poziomie 79,8 proc., w roku 2016 to ok. 80,2 proc. Jak podano, przewoźnicy w 2017 roku zarobią średnio ok. 7,5 dol. z każdego sprzedanego biletu.

Największymi producentami samolotów są koncerny: amerykański Boeing, europejski Airbus czy brazylijski Embraer.

Według ostatnich prognoz Boeinga w ciągu najbliższych 20 lat przewoźnicy lotniczy będą potrzebowali 39 tys. 600 nowych samolotów cywilnych wartych ok. 5,9 biliona dolarów.

- Około 38 proc. wszystkich nowych samolotów jest dostarczane do linii lotniczych z siedzibą w Azji. Dodatkowe 40 procent zostanie dostarczona liniom lotniczym w Europie i Ameryce Północnej, a pozostałe 22 procent mają otrzymać przewoźnicy z Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Afryki - prognozuje Boeing. Według producenta nowe samoloty będą nadal stymulować wzrost tanich linii lotniczych.

Z szacunków Boeinga wynika też, że świat potrzebuje ok. 31 tys. nowych pilotów liniowych rocznie, aby sprostać rosnącej flocie, głównie w regionie Azji i Pacyfiku. W sumie trzeba będzie zwerbować do 2035 roku ponad 600 tys. nowych pilotów liniowych, w tym 248 tys. w regionie Azji i Pacyfiku. W tym samym czasie Europa będzie potrzebować 104 tys. nowych pilotów, 112 tys. Ameryka Północna, 51 tys. Ameryka Łacińska, 58 tys. Bliski Wschód, a po 22 tys. Afryka i Rosja z krajami Wspólnoty Niepodległych Państw.

Airbus prognozuje zaś zapotrzebowanie na ponad 33 tys. nowych samolotów o wartości przeszło 5 biliona dolarów w ciągu następnych 20 lat. Chodzi o ponad 9,5 tys. dużych samolotów i ponad 23,5 tys. maszyn średniego zasięgu.

IATA zrzesza 265 linii lotniczych, w tym PLL LOT, z 117 krajów. Zapewnia ponad 83 proc. światowego ruchu lotniczego. Zgodnie z grudniowymi prognozami, linie lotnicze mogą zarobić w 2017 r. 29,8 mld dol.

Opr. Izabela Trzaska

Polub WP Finanse na Facebooku

Oceń
tak 7 43,75%
nie 9 56,25%

Opinie (59)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

31
1
~Krakus z USA. 2016-12-25 (22:23) 3 miesiące 2 dni 19 godzin i 33 minuty temu

Pilotow nie ma, bo mlodzi nie cha juz zyc stale z walizka w drodze, stale w kondycji psychicznej najwyzszego poziomu. Pochodze z Krakowa, latam ponad 35 lat na samolotach. Kariere rozpoczynalem na radzieckich samolotach MIG w Deblinie, w szkolce oficerskiej. Od 20 lat latam w USA, w American Airlines, na samolotach poczatkowo typu McDonnell Douglas MD-80, pozniej na, Boeing 737,757,767,777, obecnie in Boeing 787 Dreamliner. Samolot to taka zaraza!!!, ktora doprowadza do konfliktow malzenskich. Bo maz ciagle wisi w powietrzu, zona z dziecmi permanently na ziemi. Wyszkolilem w swoim zyciu lotniczym, ponad 100 kandydatow-pilotow, obecnie lata tylko 8 z tej setki. Rzeszta zrezygnowla. Samolot wyglada ladnie z pozycji lotniska, i z pod oka slicznych Pani, ktore czesto zaczepiaja pilotow wzrokiem. Generalnie ciezko jest utrzymac I klase przez cale zycie zawodowe. Badania lotnicze wraz z uplywem wieku pilota, wykonuje sie czesciej u starszych wiekiem pilotow. Pomimo, ze czym starszy pilot, tym wieksze bezpieczenstwo lotu dla pasazerow, czyli tak zwane godziny nalatania. Mam nadzieje, ze jeszcze te 5 lat, do 65-rok zycia, to teraz na swiecie praktycznie standardowy wiek emerytalny dla zawodowego pilota. Pan Bog pozwoli mi jeszcze dolatac. Problem w tym, ze kompletnie nie wiem jak ogarne zycie pozniej na ziemi?. Kiedy codziennie jestem w innym kraju, innej stolicy, innym Hotelu. Nie potrafie chyba zyc w jednym miejscu!!!.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

14
3
~ortaloek 2016-12-25 (19:21) 3 miesiące 2 dni 22 godziny i 35 minut temu

Trochę jak z kierowcami TIR... ciągle ich brakuje młodzi się nie garną, ale przecież zarobki są przyzwoite! Co jest przyczyną?

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

5
8
~druga strona 2016-12-25 (13:40) 3 miesiące 3 dni 4 godziny i 16 minut temu

zapomnieli o prognozach wypadków i liczby ludzi którzy w nich zginą oraz ile wypadków będzie z powodu awarii technicznych a ile z powodu błędu człowieka

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

1
0
~bari76 2016-12-26 (19:11) 3 miesiące 1 dzień 22 godziny i 45 minut temu

no tak to jak z brakiem rak do pracy w polsce..korporacje nie chca placic wiecej to trzeba zachecic jak najwiecej ludzi by sie kwalifikowali na pilotow niech zaplaca wiecej to piloci sami przyjda i sami beda sie ksztalcic...chodzi o to by jak najwieksza ilosc ludi wposcic na rynek by byla tak zwana REZERWA LAMISTRAJKOW by zlamac np taki strajk jakostatnio byl w LUFTHANSIE ..takie samoloty nie kosztuja zlotowke..korporacje lotnicze i ich wlasciciele zarabiaja milionym tylko nie chca sie dzielic tymi milionami tu jest problem

odpowiedz

2
0
~Alleluja i do przodu 2016-12-26 (05:51) 3 miesiące 2 dni 12 godzin i 5 minut temu

Jak tyle ludzi będzie to nie tylko piloci ale i kucharze oraz grabarze będą potrzebni

odpowiedz

4
1
~~`faks 2016-12-25 (20:08) 3 miesiące 2 dni 21 godzin i 48 minut temu

ja zostaje w Polsce ziemia wyzywi mnie

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

1
0
~Loggan 2016-12-26 (00:13) 3 miesiące 2 dni 17 godzin i 43 minuty temu

Nic dziwnego, że brakuje pilotów. Aby móc zostać pilotem takiej maszyny, trzeba mieć zdrowie na 6+ . A jak to osiągnąć skoro "jedzenie" sprzedawane w sklepach to jedna chemia i syf.

odpowiedz

27
6
~dr hause 2016-12-25 (17:57) 3 miesiące 2 dni 23 godziny i 59 minut temu

nikt mi nie powie, że to normalne, by maszyna latała w powietrzu.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

5
4
~łysy 2016-12-25 (20:09) 3 miesiące 2 dni 21 godzin i 47 minut temu

To po jaką cholerę te wszystkie autostrady budują?

odpowiedz

8
1
~Max 2016-12-25 (19:59) 3 miesiące 2 dni 21 godzin i 57 minut temu

Po jakiemu to jest 1 tys. 700? Nie prościej napisać 1700? Redaktorku, nawet nie chciało Ci się przeczytać po translatorze przetłumaczonego tekstu.

odpowiedz

Znajdź pracę z pracuj.pl

Skorzystaj

Kategorie:

Przydatne linki:

Partnerzy serwisu: