17:15, 30.08.2016
06:00, 31.08.2016
06:13, 31.08.2016

KNF ostrzega przed oszustami. Nie daj się nabrać

JC, Money.pl | aktualizacja 2016-01-27 (13:34) 7 miesięcy 3 dni 16 godzin i 45 minut temu | 81 opinii
 
375582i2.jpg

Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega Polaków przed firmami, które żądają od nich podania danych osobowych i powołują się właśnie na Komisję. - Informujemy, że nie upoważniamy podmiotów zewnętrznych do reprezentowania KNF ani UKNF w takich sprawach - czytamy w oficjalnym komunikacie. - W przypadku takiego kontaktu, należy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie odpowiednie organy ścigania - apeluje Komisja.

Scenariusz działania oszustów jest zawsze taki sam: kontaktują się telefonicznie lub mailowo i chcą przedstawić ofertę ubezpieczeniową lub zachęcić do uczestnictwa w Powszechnym Towarzystwie Emerytalnym. - Zazwyczaj są to podmioty, które chcą pośredniczyć w zawarciu umów. Mają też dostęp do danych rozmówcy, stąd też często znają imię i nazwisko rozmówcy - tłumaczy w rozmowie z Wirtualną Polską Maciej Krzysztoszek, rzecznik Komisji Nadzoru Finansowego. - Rozmawiają w ten sposób, jakby chcieli dać rozmówcy lepszą ofertę niż obecna, sugerują chęć "przejęcia" klienta.

Przedstawiciele tych firm twierdzą przy tym, że działają na zlecenie KNF i proszą o podanie wrażliwych danych osobowych w celu ich rzekomej weryfikacji. Czasami takie osoby mówią też, że sprawdzają jakość obsługi klientów podmiotów z sektora ubezpieczeniowego i emerytalnego, oczywiście żądając przy tym danych. "Informujemy, że Komisja nie upoważnia podmiotów zewnętrznych do reprezentowania w takich sprawach" - czytamy w ostrzeżeniu.

"Jeżeli dany podmiot informuje, że powyższe czynności wykonuje z upoważnienia lub w porozumieniu z Komisją Nadzoru Finansowego (w tym jeżeli dodatkowo oferuje np. produkty finansowe), należy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie odpowiednie organy ścigania" - wyjaśnia przedstawiciele KNF.

Jednocześnie Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przypomina, że agent ubezpieczeniowy zawsze ma obowiązek okazać klientowi dokument pełnomocnictwa udzielonego mu przez zakład ubezpieczeń lub poinformować o wpisie do rejestru pośredników ubezpieczeniowych. Ma obowiązek zrobić to nie tylko przy pierwszym kontakcie z ewentualnym klientem, jak również na każde jego żądanie.

Taką osobę można też zweryfikować w specjalnym rejestrze, dostępnym tutaj. Jeśli cokolwiek wzbudzi wątpliwości klienta, powinien skontaktować się z zakładem ubezpieczeniowym, który agent reprezentuje.

Kradzież tożsamości coraz popularniejsza

Komisja otrzymuje sygnały od zaniepokojonych klientów już od dłuższego czasu, dlatego zdecydowała się ponowić ostrzeżenie. Szczególnie w przededniu Dnia Ochrony Danych Osobowych, który został ustanowiony przez Radę Europy w celu zwrócenia uwagi na kwestie związane z ochroną danych, a tym samym do podniesienia poziomu wiedzy w tym zakresie. Dzień ten przypada w czwartek, 28 stycznia.

Jak wynika z badania Biura Informacji Kredytowej – już co piąty Polak doświadczył negatywnych konsekwencji braku należytej ochrony swoich danych osobowych. Najczęściej dotyczyły one zgubienia lub kradzieży dowodu osobistego (odpowiednio 11 proc. i 5 proc. wskazań) oraz kradzieży hasła do konta czy skrzynki e-mailowej (3 proc. badanych).

- Co niepokojące, 14 proc. Polaków zadeklarowało, że nie stosuje żadnych rozwiązań, które miałyby na celu zminimalizowanie negatywnych skutków kradzieży tożsamości, a jedynie 44 proc. wskazało, że najlepszą ochroną jest nieudostępnianie dowodu osobistego do wglądu osób nieuprawnionych - mówi Marcin Gozdek, ekspert Biura Informacji Kredytowej. - Dane skradzione z naszego dowodu osobistego coraz częściej służą przestępcom do wyłudzania kredytów oraz dokonywania zakupów na raty.

O skali zagrożenia świadczą nie tylko deklaracje samych Polaków, ale również statystyki Policji. Tylko w 2015 roku stwierdzono prawie 12 tys. przypadków posługiwania się dokumentem innej osoby.

Jak uniknąć kradzieży danych osobowych? - Po pierwsze, nie udostępniajmy swoich dokumentów ani danych osobowych osobom nieuprawnionym. Po drugie, ewentualną kradzież dokumentu od razu zgłosić Policji i zastrzec - radzi podinspektor Dorota Pater z Wydziału Profilaktyki Komendy Głównej Policji.



Polub WP Finanse na Facebooku

Oceń
tak 9 33,33%
nie 18 66,67%

Opinie (81)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~Jerzy 2016-01-31 (10:12) 6 miesięcy 30 dni 20 godzin i 7 minut temu

Tyle mamy różnego rodzaju komisji, fundacji, urzędów kontroli finansowych do spraw ochrony konsumentów. I co? I nic ! A może by tak złapać takiego oszusta, zrobić pokazowy proces w telewizji i ukarać wysoką grzywną lub więzieniem.

odpowiedz

0
0
~Man123 2016-01-28 (16:02) 7 miesięcy 2 dni 14 godzin i 17 minut temu

Juz za puzno... Po wyborach

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

6
1
mieszkańcy 2016-01-28 (10:01) 7 miesięcy 2 dni 20 godzin i 18 minut temu

ostrzezenie t...mobil to przefarbowany złodziej i oszust ptc era ,my to pamietamy

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
kasiakamien777 2016-01-28 (16:10) 7 miesięcy 2 dni 14 godzin i 9 minut temu

jakoś mnie omijają perypetie z operatorami, ani tmobile, ani play, ani orange mi nie podpadli, chyba umiem czytac umowy... a tym co podaja dane przez telefon gratuluje głupoty

odpowiedz

0
0
~Man123 2016-01-28 (16:02) 7 miesięcy 2 dni 14 godzin i 17 minut temu

Juz za puzno... Po wyborach

odpowiedz

0
0
~gitara_grA 2016-01-28 (15:46) 7 miesięcy 2 dni 14 godzin i 33 minuty temu

Jakoś ja nigdy nie zostałam oszukana, ani przez tmobile, ani orange, ani play - ani żadnego innego operatora. plujcie sobie w twarz pożniej sami jak nie potraficie czytac umow, a tym co podaj dane przez telefon tez gratuluje bystrosci umysłu.

odpowiedz

31
1
~Jachch 2016-01-27 (18:55) 7 miesięcy 3 dni 11 godzin i 24 minuty temu

Ludzie sami nie potrafią zadbać o swoje bezpieczeństwo, Na fejsie i innych tego typu portalach umieszczają swoje dane osobowe z adresami, nr telefonów, informacje gdzie pracują ile zarabiają, czym się interesują, wrzucąją fotki domu, mieszkania, samochodu, z wczasów czy wycieczek. Są ludzie i firmy których to interesuje i wykorzystują to , np. przez ocenę zamożności klienta, jego wieku, zainteresowań, potrzeb i zasypują go odpowiednimi "cudownymi" ofertami.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

2
0
~wwwiak 2016-01-28 (10:51) 7 miesięcy 2 dni 19 godzin i 28 minut temu

Po co wprowadzili kiedyś pesele i ponumerowali nas jak w obozie? Przecież tam są zawarte nasze wszystkie dane osobowe. Każdy pesel jest niepowtarzalny i to powinno wystarczyć np. telefonii komórkowej.

odpowiedz

1
2
~janko 2016-01-28 (10:25) 7 miesięcy 2 dni 19 godzin i 54 minuty temu

to wina PiS

odpowiedz

9
0
~Anna 2016-01-28 (10:19) 7 miesięcy 2 dni 20 godzin i 1 minutę temu

A dlaczego wszędzie kseruja nasze dokument dlaczego ustawa o naszych danych osobowych nie mówi kiedy takie dokumenty się kseruja bo ta ustawa to martwą ustawa skoro tymi danymi dysponują instytucje z którymi wcześniej nie mieliśmy nic wspólnego i mieć nie będziemy

odpowiedz

Znajdź pracę z pracuj.pl

Skorzystaj

Kategorie:

Przydatne linki:

Partnerzy serwisu: