W 70 proc. skontrolowanych sklepów zakwestionowano jakość mrożonych ryb

W ponad 70 proc. skontrolowanych sklepów i hurtowni Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości kwestionując 40 proc. partii mrożonych ryb lub owoców morza. Kontrolerzy zakwestionowali m.in. grubość glazury, masę produktów oraz obecność w nich fosforu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia

Inspekcja Handlowa przypomina, że mrożonki, jak i inne produkty spożywcze o niewłaściwej jakości handlowej można reklamować bezpośrednio u sprzedawcy, na podstawie paragonu lub innego dowodu zakupu. Obecnie termin na złożenie reklamacji nie jest już ograniczony do 3 dni od momentu zakupu, a termin odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego wynosi 2 lata. Ma on obowiązek rozpatrzyć naszą reklamację niezwłocznie.

Inspektorzy skontrolowali 164 placówki handlowe w całym kraju (sklepy detaliczne i hurtownie), łącznie sprawdzając 950 partii produktów. Nieprawidłowości stwierdzono w 116 placówkach tj. w ponad 70 proc., kwestionując 360 (blisko 40 proc.) partii produktów.

Prawie 30 proc. (258) skontrolowanych partii produktów było niewłaściwie oznakowanych, ale jedynie w 6 sklepach znajdowały się produkty przeterminowane.

Kontrolerzy mieli uwagi m.in. do zawyżonej ilość glazury (otoczki z lodu), np. producent na opakowaniu deklarował, że stanowi ona 5 proc. produktu, a w rzeczywistości było jej trzy razy więcej (16,9 proc. glazury). Wątpliwości wzbudziła także zaniżona masa ryb lub owoców morza po rozmrożeniu - np. zamiast deklarowanych 225 gramów, stwierdzono 186 gramów produktu.

Producenci poza tym nie informowali konsumentów o obecności fosforu, który dodali do produktów. Stwierdzono także przypadki, że klient w miejscu sprzedaży nie był informowany o ilościowej zawartości glazury, brakowało danych np. o metodzie produkcji czy obszarze połowu. Podawano błędną nazwę ryby - np. pod nazwą "dorsz" sprzedawano "czarniaka", a jako "filety z soli" oferowano "filety z limandy żółtopłetwej" - podała Inspekcja.

Inspektorzy nałożyli mandaty i kary pieniężne w łącznej wysokości 14,4 tys. zł, a w 87 przypadkach przekazali informacje do organów nadzoru sanitarnego, weterynaryjnego oraz do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Kontrola została przeprowadzona przez Inspekcję Handlową w IV kwartale 2014 na zlecenie UOKiK.

Kupujesz mrożonki? Na to zwracaj uwagę O czym więc trzeba pamiętać kupując ryby i owoce morza? O tym, że produkty te muszą być odpowiednio oznakowane. Na każdym opakowaniu czy etykiecie musi znajdować się m.in. informacja o handlowym oznaczeniu [gatunku](https://kuchnia.wp.pl/galat-6063456375948417c) (nazwa polska i łacińska), metodzie produkcji (złowione w morzu, wodach śródlądowych lub wyhodowane), obszarze połowu (np. Morze Bałtyckie, a w przypadku wód śródlądowych i hodowli nazwa państwa, np. złowione lub wyhodowane w Polsce, Chinach, Chile) - zaznacza Inspekcja.

W sprzedaży znajdują się produkty glazurowane (w otoczce lodu) i mrożone (bez glazury). Te pierwsze, jeśli są w opakowaniach, muszą posiadać na etykiecie informację o tym, jaka jest masa netto ryby. W przypadku produktów rybnych glazurowanych oferowanych "luzem" (na wagę) musi być w miejscu ich sprzedaży podana procentowa zawartość glazury. Im mniej glazury, tym lepiej.

Dla ochrony produktu przed wpływem środowiska zewnętrznego wystarczy 5 proc. glazury, jej ilość zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną nie powinna przekraczać 10 proc. Dlatego też kupując ryby, najlepiej omijać mocno glazurowane (powyżej 10 proc.) - radzi Inspekcja Handlowa.

W ostatnim czasie na rynku występuje coraz więcej ryb mrożonych zawierających w składzie związki fosforu, który jest dodawany w celu związania wody przez tkankę mięsną ryby. Wybierając taki produkt trzeba mieć świadomość, że tkanki mięsnej ryby będzie mniej niż w rybach niezawierających związków fosforu.

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swych praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Bezpłatna infolinia: 800 889 866.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych
Przekręt "na kaucję". Tak oszukał dwie seniorki. Straciły fortunę
Przekręt "na kaucję". Tak oszukał dwie seniorki. Straciły fortunę
Zbiera śmieci przed domem. Sąsiedzi są bezradni
Zbiera śmieci przed domem. Sąsiedzi są bezradni
Za te choroby ZUS wypłaci 1878 zł miesięcznie. Lista jest długa
Za te choroby ZUS wypłaci 1878 zł miesięcznie. Lista jest długa
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Zakonnice deweloperki chcą zabudować teren klasztoru. W Zakopanem wrze
Zakonnice deweloperki chcą zabudować teren klasztoru. W Zakopanem wrze