W 70 proc. skontrolowanych sklepów zakwestionowano jakość mrożonych ryb

W ponad 70 proc. skontrolowanych sklepów i hurtowni Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości kwestionując 40 proc. partii mrożonych ryb lub owoców morza. Kontrolerzy zakwestionowali m.in. grubość glazury, masę produktów oraz obecność w nich fosforu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia

Inspekcja Handlowa przypomina, że mrożonki, jak i inne produkty spożywcze o niewłaściwej jakości handlowej można reklamować bezpośrednio u sprzedawcy, na podstawie paragonu lub innego dowodu zakupu. Obecnie termin na złożenie reklamacji nie jest już ograniczony do 3 dni od momentu zakupu, a termin odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego wynosi 2 lata. Ma on obowiązek rozpatrzyć naszą reklamację niezwłocznie.

Inspektorzy skontrolowali 164 placówki handlowe w całym kraju (sklepy detaliczne i hurtownie), łącznie sprawdzając 950 partii produktów. Nieprawidłowości stwierdzono w 116 placówkach tj. w ponad 70 proc., kwestionując 360 (blisko 40 proc.) partii produktów.

Prawie 30 proc. (258) skontrolowanych partii produktów było niewłaściwie oznakowanych, ale jedynie w 6 sklepach znajdowały się produkty przeterminowane.

Kontrolerzy mieli uwagi m.in. do zawyżonej ilość glazury (otoczki z lodu), np. producent na opakowaniu deklarował, że stanowi ona 5 proc. produktu, a w rzeczywistości było jej trzy razy więcej (16,9 proc. glazury). Wątpliwości wzbudziła także zaniżona masa ryb lub owoców morza po rozmrożeniu - np. zamiast deklarowanych 225 gramów, stwierdzono 186 gramów produktu.

Producenci poza tym nie informowali konsumentów o obecności fosforu, który dodali do produktów. Stwierdzono także przypadki, że klient w miejscu sprzedaży nie był informowany o ilościowej zawartości glazury, brakowało danych np. o metodzie produkcji czy obszarze połowu. Podawano błędną nazwę ryby - np. pod nazwą "dorsz" sprzedawano "czarniaka", a jako "filety z soli" oferowano "filety z limandy żółtopłetwej" - podała Inspekcja.

Inspektorzy nałożyli mandaty i kary pieniężne w łącznej wysokości 14,4 tys. zł, a w 87 przypadkach przekazali informacje do organów nadzoru sanitarnego, weterynaryjnego oraz do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Kontrola została przeprowadzona przez Inspekcję Handlową w IV kwartale 2014 na zlecenie UOKiK.

Kupujesz mrożonki? Na to zwracaj uwagę O czym więc trzeba pamiętać kupując ryby i owoce morza? O tym, że produkty te muszą być odpowiednio oznakowane. Na każdym opakowaniu czy etykiecie musi znajdować się m.in. informacja o handlowym oznaczeniu [gatunku](https://kuchnia.wp.pl/galat-6063456375948417c) (nazwa polska i łacińska), metodzie produkcji (złowione w morzu, wodach śródlądowych lub wyhodowane), obszarze połowu (np. Morze Bałtyckie, a w przypadku wód śródlądowych i hodowli nazwa państwa, np. złowione lub wyhodowane w Polsce, Chinach, Chile) - zaznacza Inspekcja.

W sprzedaży znajdują się produkty glazurowane (w otoczce lodu) i mrożone (bez glazury). Te pierwsze, jeśli są w opakowaniach, muszą posiadać na etykiecie informację o tym, jaka jest masa netto ryby. W przypadku produktów rybnych glazurowanych oferowanych "luzem" (na wagę) musi być w miejscu ich sprzedaży podana procentowa zawartość glazury. Im mniej glazury, tym lepiej.

Dla ochrony produktu przed wpływem środowiska zewnętrznego wystarczy 5 proc. glazury, jej ilość zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną nie powinna przekraczać 10 proc. Dlatego też kupując ryby, najlepiej omijać mocno glazurowane (powyżej 10 proc.) - radzi Inspekcja Handlowa.

W ostatnim czasie na rynku występuje coraz więcej ryb mrożonych zawierających w składzie związki fosforu, który jest dodawany w celu związania wody przez tkankę mięsną ryby. Wybierając taki produkt trzeba mieć świadomość, że tkanki mięsnej ryby będzie mniej niż w rybach niezawierających związków fosforu.

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swych praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Bezpłatna infolinia: 800 889 866.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok