17:15, 02.09.2014
20:49, 02.09.2014
20:49, 02.09.2014

Wśród aut za ponad 40 tys. dol. najbardziej opłacają się półciężarówki, SUV-y i hybrydy.

Logo dostawcy Najbardziej przystępne cenowo samochody luksusowe

forbes.com | dodane 2011-01-26 (12:43) 3 lata 7 miesięcy 7 dni 8 godzin i 8 minut temu
 

Chcesz w tym roku kupić luksusowy samochód? Wybierz półciężarówkę. To wyniki przeprowadzonej przez „Forbesa“ analizy wszystkich modeli aut z rocznika 2011 dostępnych dziś na rynku amerykańskim.

Pod względem wartości w kategorii samochodów, których ceny w wersjach podstawowych przekraczają 40 tys. dolarów, na czoło wysuwają się pikapy i SUV-y, jak na przykład Toyota Highlander Hybrid lub Lexus 450h , wyprzedzając sedany.

Pokaz slajdów: najbardziej przystępne cenowo samochody luksusowe roku 2011 Jedynym wyjątkiem jest otwierający naszą listę Chevrolet Volt z 2011 r. Jest to bez wątpienia tradycyjny samochód luksusowy (zwłaszcza ze względu na wykończenie wnętrza i osiągi). Na naszą listę zakwalifikował się natomiast z powodu swojej ceny wynoszącej 40 280 dol. Zmniejszająca spalanie technologia hybrydowa oraz znaczne ulgi podatkowe z tytułu programu rządowego sprawiają dodatkowo, że jest to najbardziej przystępny cenowo drogi samochód tego roku.

– To bez wątpienia samochód wyjątkowy – mówi Dave Wurster, prezes Vincentric, firmy prowadzącej analizy branży motoryzacyjnej. – Należy pamiętać, że wielu ludzi patrząc na Volta myśli sobie, że kosztuje on 40 tys. dolarów (sugerowana cena detaliczna) minus ulga z tytułu programu rządowego. To nie do końca prawda, bo płaci się 40 tys. dolarów, a ulgę odbiera się później. Na listę nie trafiłby [Nissan] Leaf, bo jest znacznie tańszy.

Dzięki ulgom podatkowym szacowane koszty posiadania Volta przez 5 lat wynoszą jedynie 500 dolarów więcej niż jego sugerowana cena detaliczna.

Co kryją liczby

Aby opracować listę najbardziej przystępnych cenowo samochodów luksusowych roku 2011, sięgnęliśmy po dane udostępnione przez firmę Vincentric z Bloomfield Hills w stanie Michigan. Uwzględniliśmy wszystkie samochody, półciężarówki oraz SUV-y, których ceny wynosiły co najmniej 40 tys. dolarów. W ocenie uwzględniliśmy ponoszone łącznie przez pięć lat koszty paliwa, utrzymania, napraw, średnich krajowych stawek ubezpieczenia pojazdu, utraty wartości, odsetek, utraconych możliwości oraz podatków.

Dana zakładają, że auta przejeżdżają rocznie 24 tys. km, przy czym cena zwykłej benzyny wynosi 2,899 dolara, benzyny premium 3,189, a diesela 3,186 dolara. Ceny benzyny są średnimi cenami w USA w ciągu ostatnich pięciu miesięcy z uwzględnieniem średniej ważonej, przy czym większą wagę przypisano ostatnim miesiącom. Wszystkie koszty to wartości prognozowane w oparciu o informacje analityków z firmy Vincentric, przy czym ceny benzyny uwzględniają stopę inflacji na poziomie 3,5 proc.

Najistotniejszym czynnikiem decydującym o tym, ile samochód będzie kosztował właściciela, jest spadek jego wartości. Większość nowych samochodów traci 10-20% wartości w momencie, gdy wyjeżdża z salonu. Auta luksusowe tracą na wartości znacznie szybciej, ponieważ w ich cenę wliczony jest wizerunek marki, wykończenie wnętrza i nowinki techniczne, które starzeją się zanim jeszcze na rynek wejdzie kolejny model auta.

Kupujący samochód powinni skalkulować, ile będzie on wart po pięciu latach, a nie patrzyć tylko na cenę sprzedaży, choć jednocześnie istnieje silna zależność między sugerowaną ceną detaliczną, a kosztami posiadania samochodu przez pięć lat.

– Koszty utrzymania samochodu są wprost proporcjonalne do ceny jego zakupu – twierdzi Wurster. – Auto za 100 tys. dolarów będzie w utrzymaniu znacznie droższe niż to za 50 tys. dolarów. Nie oznacza to oczywiście, że taki samochód nie jest wart swojej ceny, tylko że znacznie więcej straci na wartości.

Warto przyjrzeć się Chevroletowi Suburban 1500 LS (nr 10 w naszym rankingu), GMC Acadia SLT (nr 5) oraz Hondzie Odyssey (nr 2). Ich ceny tylko nieznacznie przekraczają 40 tys. dolarów. To główny powód, dlaczego trafiły na listę – dodaje Wurster.

Dokładnie połowa samochodów z naszej listy kosztuje nie więcej niż 41 tys. dolarów. W przypadku pozostałych na koszty w dłuższej perspektywie ma wpływ nie tylko ich początkowa cena. Całkowity koszt samochodu zmienia się w zależności od wysokości podatku od sprzedaży oraz kosztów paliwa – albo braku takowych. (Patrz Chevrolet Volt, na który można dostać ulgę podatkową w wysokości 4 614 dolarów, podczas gdy podatek za inne samochody z listy może wynieść nawet 2 996 dol.) W ustalonych przez nas granicach mieści się Cadillac CTS Wagon kosztujący 40 165 dolarów. Auto nie znalazło się jednak na naszej liście ze względu na nieprzeciętnie wysokie koszty utraty wartości oraz ubezpieczenia. Z odmiennego powodu na listę trafił natomiast Buick Enclave CXL(nr 7).

Kwalifikują się z tego powodu również półciężarówki takie jak Chevrolet Silverado Hybrid(nr 4) i GMC Sierra Hybrid (nr 6). Choć sprzedaż innych samochodów spadła, pikapy świetnie się obroniły w trakcie załamania rynku. Łączna wartość sprzedaży amerykańskich lekkich samochodów półciężarowych wzrosła w 2010 r. o prawie 18 proc. Sprzedaż samochodów osobowych zwiększyła się dla porównania o 5 proc., przy czym sprzedaż samych SUV-ów wzrosła o 19,2 proc. Tak wysokie zapotrzebowanie na dobre pikapy odbija się wyraźnie na wysokości ich cen odsprzedaży oraz utracie wartości.

– Popyt na popularny samochód spowalnia utratę jego wartości – twierdzi Wurster. Obecnie dzięki podgrzewanym skórzanym siedzeniom, wyświetlaczom DVD i chromowanym wykończeniom oferowanym w podstawowych wersjach większości pikapów, można się nawet nie zorientować, że siedzimy bądź co bądź w półciężarówce.

Hannah Elliott

Polub finanse.wp.pl na Facebooku

Oceń
tak 0 50,00%
nie 0 50,00%

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!

Znajdź pracę z pracuj.pl

Skorzystaj

Bądź z nami na bieżąco

Kategorie:

Przydatne linki:

Partnerzy serwisu:

Tagi: