Koszyk Wirtualnej Polski. Duże zmiany w sklepach internetowych

Oto kolejna edycja naszego koszyka. Tym razem znów przyjrzeliśmy się sklepom internetowym. W czołówce nastąpiły duże zmiany! A już wkrótce sprawdzimy jakie zmiany nastąpiły w tradycyjnych sklepach!

Koszyk Wirtualnej Polski. Duże zmiany w sklepach internetowych
Źródło zdjęć: © BIK

14.03.2012 | aktual.: 16.03.2012 14:32

Oto kolejna edycja naszego koszyka. Tym razem znów przyjrzeliśmy się sklepom internetowym. W czołówce nastąpiły duże zmiany! A już wkrótce sprawdzimy jakie ceny są w tradycyjnych sklepach!

Rynek sklepów internetowych podbijają tradycyjne delikatesy. A.pl - do którego produkty dostarcza Bomi, Alma24.pl i e-piotripawel.pl. Na rynku wciąż skutecznie walczą o klienta prekursorzy rynku jak Frisco.pl. Jednak sieci bez zaplecza dużej tradycyjnej sieci handlowej działają jedynie na lokalnych rynkach. I tak w naszym rankingu znalazło się wspomniane warszawskie Frisco.pl, krakowskie ZiKO.pl, czy szczecińskie e-szop.szczecin.pl. Oczywiście sklepów jest dużo więcej, jednak wiele z nich nie dostarcza świeżych produktów (a tylko takie trafiają do naszego zestawienia), w Zielonej Górze jest papu24.pl, w Trójmieście dodomku.pl.

Jednak prawdziwą rewolucję może wywołać wejście na ten rynek hipermarketów. Pierwszy był E.Leclerc. Jednak jego model działania nie pozwala poważnie myśleć o podboju. W sieci działa pięć niezależnych sklepów internetowych (o różnych nazwach!) firmowanych marką tego hipermarketu. Największy Hipernet24 funkcjonuje na terenie Warszawy. Oprócz niego są m.in.: E.Leclerc Drive w Gdańsku czy Leclerc24Drive we Wrocławiu.

Dużo groźniejsze dla dotychczasowych graczy jest wejście na rynek Auchan, który swoją internetową wersję otworzył w lipcu. Jednak produkty z tego marketu wciąż są dostępne tylko dla mieszkańców kilku warszawskich dzielnic. Pomimo zapowiedzi światła dziennego nie ujrzał także projekt internetowego sklepu Tesco. Wejście nowych graczy będzie oznaczać jedno. Niższe ceny.

Internetowe delikatesy podbijają Polskę

Na razie największy zasięg mają internetowe wersje popularnych delikatesów. Każdy typ produktu, włącznie ze świeżymi i mrożonymi, aż do 13 regionów dostarcza Alma24.pl (pełna lista niżej), A.pl i e-piotripawel.pl działają na terenie 10 miast i ich okolic. Większość dużych sklepów zamówienie realizuje własnym kurierem, który dysponuje samochodem przystosowanym do przewozu takich produktów. Wiele sklepów oferuje również wysyłkę kurierem w dowolne miejsce w Polsce, a nawet w Europie (E.Leclerc). Jednak w tym przypadku nie mamy co liczyć na dostawę produktów świeżych czy mrożonych. No i co ważniejsze - na darmową dostawę.

A to właśnie ona decyduje o atrakcyjności internetowych zakupów spożywczych. Średnia wartość małych zakupów (nasz koszyk podzieliliśmy na dwie części) w AuchanDirect jest niższa niż średnia wartość naszego grudniowego koszyka! Niestety do zakupów musimy doliczyć koszty dostawy. We wspomnianym sklepie jest to zawsze 19,90 zł.

Jednak nawet z kosztami dostaw średnia różnica między koszykiem internetowym (ze wszystkich sklepów) a tradycyjnym to "tylko" 20 zł. Niby dużo, jest jednak jedno "ale"… ile jest dla nas wart czas poświęcony na przepychanie się wózkiem przez tradycyjny sklep.

Oprócz czasu trzeba też doliczyć koszt podróży samochodem (na duże zakupy większość Polaków wybiera się tym środkiem transportu). To średnio kilka-kilkanaście złotych wyjętych z portfela. Termin dostawy z internetowych marketów można zazwyczaj dokładnie określić.

Wyklikać kiełbasę i chleb

Zasada jest jedna. Im większe zakupy, tym większa atrakcyjność sklepów internetowych. Stworzyliśmy dwa koszyki - mały - gdzie włożyliśmy te same produkty co w innych edycjach naszego rankingu, i duży - gdzie powędrowały inne popularne produkty.

Obraz
© (fot. wp.pl)

W przypadku małego koszyka zdecydowanie najtańszy okazał się AuchanDirect. Drugie miejsce, z dużą stratą, zajął Hipernet24.pl, a trzecie e-piotripawel.pl. Jednak po doliczeniu kosztów dostawy wartość produktów z Auchan wzrasta do 123,52 zł, sklep internetowy E.Leclerc pozostaje na drugim miejscu, ale na trzecie awansuje A.pl. Na kolejnej pozycji znalazła się wersja www sklepu Almy - choć same zakupy były w niej drogie, to na ogólny wynik ma wpływ darmowa dostawa już od 100 zł (na terenie Warszawy).

Sytuacja diametralnie zmienia się w przypadku dużego koszyka. Tu, dzięki darmowym dostawom, na pierwsze miejsce awansował A.pl, na drugie Frisco.pl (który ma najdroższe dostawy wśród badanych sklepów). Dopiero na trzecim miejscu znalazł się AuchanDirect. Choć zakupy w tym sklepie były o 19 zł tańsze niż kolejne, to o miejscu zdecydowały koszty dostawy.

Warto jednak zauważyć, że o trzecim miejscu sklepu internetowego znanego hipermarketu zadecydował jeden produkt. Pomidory. Te najtańsze AuchanDirect.pl, w przeciwieństwie do konkurencji, sprzedaje na sztuki - nie mogliśmy ich wziąć pod uwagę w zestawieniu. Przedstawiciele sieci przekonują, że 4 pomidory ważą kilogram. Biorąc taką miarę pod uwagę, wynik sklepu byłby o 9 zł lepszy, a to oznaczałoby, że zająłby on pierwsze miejsce.

Wysoko w rankingu byłaby też internetowa wersja Piotra i Pawła, ale tu darmowa dostawa jest możliwa dopiero od 250 zł.

Ze sprawdzanych sklepów tylko Auchan nie oferuje żadnych zniżek w dostawie przy dużych zakupach. W Hipernet24.pl kurier za darmo dostarczy zakupy, jeśli ich wartość przekroczy 300 zł. Sklep wprowadził jednak opłatę uzależnioną od wagi zamówienia. Każde 10 kg kosztuje 3 zł. Symboliczną 3-złotową opłatę dla zakupów powyżej 150 zł wprowadził też ZiKO.pl.

Obraz
© (fot. wp.pl)

Większość badanych sklepów była dobrze zaopatrzona. Czasem brakowało pojedynczych produktów. Musimy pamiętać, że nie we wszystkich tego typu firmach kupimy alkohol. Polskie przepisy nie nadążają za rozwojem sieci i sprzedaż np. wódki czy piwa przez internet jest skomplikowana. Coraz więcej firm oferuje natomiast produkty świeże. We wszystkich badanych sklepach mogliśmy kupić mięsa, wędliny czy warzywa.

Ich ceny są jednak bardzo różne. W A.pl najtańszą kiełbasę podwawelską kupimy za 9,99 zł, a w Almie24 za 24,90 zł. Ogromne różnice w cenach zanotowaliśmy także w przypadku jaj. Najtańsze znaleźliśmy w internetowej wersji Piotra i Pawła.

Porównanie cen w przypadku sklepów internetowych jest dużo prostsze niż w przypadku tradycyjnych sklepów. Warto to robić, ponieważ w wirtualnych marketach występują duże różnice cenowe na konkretne produkty.

Wiele sklepów po wejściu na ich witrynę, a przed rozpoczęciem zakupów pyta użytkowników o kod pocztowy. W ten sposób dostosowuje asortyment oraz określa czas i koszt dostawy. Jeśli jest ona realizowana przez własny transport, zakupy dotrą do nas w przypadku niektórych sklepów nawet po dwóch - trzech godzinach. Dużą zaletą jest też dokładne określenie czasu odbioru (np. między 20 a 21). Warto jednak zwrócić uwagę na koszty dostawy. Na przykład w Almie24 w środku dnia za darmo towar będzie dostarczony już przy niewielkich zakupach. Jeśli wybierzemy dostawę wieczorem, limit darmowych zakupów będzie wyższy.

Obraz
© (fot. wp.pl)

Ceny rosną

Niestety, w ciągu jednego kwartału ceny produktów z małego koszyka spadły tylko w dwóch sklepach. Przy czym we Frisco.pl, obniżka cen była symboliczna (1 grosz). O prawie 10 złotych spadły za to ceny w Hipernet24.pl. Aż o 20 proc. skoczyły za to w Alma24.pl. Średnia wartość naszego koszyka ze wszystkich sklepów wzrosła o 4,90 zł.

Zdecydowanie najbardziej zdrożały jaja kurze. Jeszcze w listopadzie ich średnia cena za 10 sztuk wynosiła 4,80 zł. Dziś jest to już 7,13 zł. To o blisko 50 proc. więcej! O 20 proc. spadła za to cena pomarańczy.

Obraz
Obraz
© (fot. wp.pl)
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)