05.02. Warszawa - UOKiK informuje:
Postanowienia utrudniające dochodzenie praw konsumentom stosowane przez sklep internetowy Morele.net - zakwestionowała prezes UOKiK. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 121 tys. zł. Spółka zmieniła zakwestionowane postanowienia.
Postępowanie przeciwko spółce Morele.net zostało wszczęte w sierpniu 2012 r. po skardze konsumenta. Przedsiębiorca zajmuje się sprzedażą m.in. sprzętu komputerowego i elektroniki przez internet. Wątpliwości Urzędu wzbudziły niektóre postanowienia dotyczące zwrotu zakupionego towaru.
Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka m.in. ograniczała prawo do zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym. Z przywileju mogli skorzystać jedynie konsumenci, którym zakupy dostarczył kurier lub poczta. Jednocześnie prawa takiego pozbawieni byli klienci, którzy wybrali odbiór osobisty w punkcie sprzedaży.
Zdaniem UOKiK przedsiębiorca bezprawnie ograniczał prawa konsumentów i wprowadzał ich w błąd. Zgodnie z przepisami każdy konsument, który zawał umowę na odległość za pośrednictwem internetu może od niej odstąpić w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Forma odbioru zakupów lub dostawy nie ma wpływu na możliwość skorzystania z tego prawa. Zwrócić można zarówno towar dostarczony przez pocztę, kuriera jak i odebrany osobiście.
W innym zakwestionowanym przez UOKiK postanowieniu przedsiębiorca zastrzegł, że zwracany towar musi mieć oryginalne opakowanie w idealnym stanie. Takie zastrzeżenie, zdaniem prezesa Urzędu, może uniemożliwiać odstąpienie od umowy np. w przypadku uszkodzenia opakowania podczas transportu lub przy jego otwieraniu. Zdaniem UOKiK taka klauzula jest nieuczciwą praktyką rynkową i jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Przedsiębiorca nakładając na konsumentów nadmiernie uciążliwe obowiązki próbował utrudnić lub uniemożliwić skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez internet.
Prezes UOKiK uznała, że spółka Morele.net naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę 121 852 zł. Przedsiębiorca podczas prowadzonego postępowania zmienił zakwestionowane postanowienia i zaprzestał stosowania niezgodnej z prawem praktyki. Decyzja nie jest ostateczna - spółka odwołała się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jednocześnie przypominamy, że praktyczne porady dotyczące umów zawieranych na odległość można znaleźć w serwisie UOKiK w zakładce "Pytania i odpowiedzi". Urząd przypomina, że bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres: porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/