Trwa ładowanie...
komunikacja
12-07-2010 11:38

Komunikuj się skutecznie

Komunikacja jest wzajemnym przekazywaniem informacji, wiedzy, pojęć, uczuć, idei, symboli za pomocą symboli tworzonych przez słowa, obrazy, dźwięki czy dotyk.

Komunikuj się skutecznie
d36w7q2
d36w7q2

Komunikacja jest wzajemnym przekazywaniem informacji, wiedzy, pojęć, uczuć, idei, symboli za pomocą symboli tworzonych przez słowa, obrazy, dźwięki czy dotyk.

Angażujemy się w to, jak mówimy, co mówimy, co możemy jeszcze zrobić, aby nasz przekaz był jeszcze lepszy. Uporczywie patrzymy na cel, jaki chcemy osiągnąć. W szybkim biegu do celu i natłoku informacyjnym zapominamy, że na drugim biegunie procesu porozumiewania się jest inna osoba - mająca swoje cele, potrzeby, pragnienia, radości i zmartwienia. Nierzadko doznania tej osoby nie mają wiele wspólnego z naszymi. Tym samym, prawdziwa komunikacja ma niewiele wspólnego z monologiem angażującym tylko nadawcę. Aby skutecznie przekonywać, informować, zmieniać nastawienie rozmówcy, pamiętajmy o aktywnym udziale obu stron - mówiącego i odbierającego. Prawdziwa komunikacja to dialog.

Cechy dobrego nadawcy:

  • znajomość tematu
  • wiarygodność
  • odpowiedzialność za przekaz
  • dobra technika i styl mówienia
  • pozytywny stosunek do rozmówcy i umiejętność dostosowania się
  • otwartość
  • umiejętność budowania zaufania
  • ustalone cele i intencje przekazywanych informacji

Cechy dobrego odbiorcy:

  • umiejętność aktywnego słuchania
  • zainteresowanie tematem
  • brak uprzedzeń w stosunku do rozmówcy
  • dojrzała osobowość

Cechy dobrego przekazu:

  • spójny i logiczny
  • uporządkowany i przejrzysty
  • adekwatny do poziomu reprezentowanego przez odbiorcę, czasu i warunków przekazu
  • zachowujący współbrzmienie komunikatów werbalnych z niewerbalnymi
  • uwzględniający udział nadawcy i odbiorcy /komunikacja dwustronna/.

Rola komunikacji niewerbalnej

Rola komunikatów niewerbalnych jest nadal dyskutowana i poddawana w wątpliwość. Nie można ich przeceniać, jednak błędem byłoby całkowite niedocenianie czy pomijanie. Mogą być bowiem źródłem dodatkowych informacji o człowieku, jego temperamencie, stanie zdrowia, otwartości, stosunku emocjonalnym do rozmówcy czy przedstawianych informacji.

Wyróżniamy 8 rodzajów niewerbalnych zachowań komunikacyjnych:

  1. dystans fizyczny między rozmówcami
  2. dotyk i kontakt fizyczny
  3. elementy środowiska fizycznego
  4. dźwięki paralingwistyczne
  5. wygląd zewnętrzny
  6. pozycja ciała i gestykulacja; mimika i wyraz twarzy
  7. spojrzenia wzajemne i spoglądanie jednostronne
  8. jakość wypowiedzi /sposób wokalizacji/
d36w7q2

Pamiętajmy, że emocje są przekazywane przede wszystkim poprzez kanał niewerbalny, czyli mowę ciała. Dzięki niej w różnych kulturach wyrażamy radość, smutek, zaskoczenie, zainteresowanie, strach, złość, wstyd. Te znaki są wspólnym dziedzictwem człowieka. Inne są wyuczone, a więc podpatrzone. Ucząc się, naśladujemy pewne wzory. Proces socjalizacji, władza, wiek redukują gesty. Im wyżej ktoś stoi w hierarchii władzy, tym bardziej oszczędne są jego gesty; im niżej, tym bogatsza może być jego mowa ciała. Im starsi jesteśmy, tym bardziej hamujemy mowę naszego ciała.

Aby skutecznie się prezentować, możemy uczyć się ukazywać siebie w miarę odprężonego. Nerwy są niezbędne, aby spowodować przepływ adrenaliny przez system krążenia. Niektórzy błędnie uważają, że z czasem, w miarę nabywania doświadczenia, przestajemy odczuwać zdenerwowanie. Tak jednak nie jest. W kontekście szybkiego tempa życia, rosnących wymagań, sprzecznych informacji oraz ich natłoku i chaosie, rozsądnym jest uczyć się panować nad nerwami. Nadmierne napięcie przynosi mierne, a czasami katastrofalne skutki. Dławi głos, utrudnia panowanie nad oddechem, powoduje, że mówca patrzy wszędzie, tylko nie na swoich słuchaczy, nadmiernie gestykuluje, a komunikacja werbalna staje się niekiedy wręcz niezrozumiała. Właściwa pozycja ciała zwiększa poczucie pewności u mówiącego i poczucie zaufania u słuchaczy. Przyczynia się do odprężenia, ułatwia poruszanie się, sprzyja panowaniu nad oddechem i wyzwala silniejszy głos. Słuchacze widzą wtedy kogoś pewnego siebie i zadowolonego z możliwości rozmowy. To wszystko jest ważne
nie tylko, jak nierzadko się twierdzi, w trakcie rozmów rekrutacyjnych, ale w każdym bezpośrednim kontrakcie z drugim człowiekiem.

Na koniec tej refleksji nasuwają się słowa Ateny w jej wystąpieniu w Olimpie, która wspomniała słowa Zeusa, jej mentora. Uważał on, że w pewnym wieku, po latach pracy nad sobą, można w umiejętności komunikowania się osiągnąć najwyższy poziom, posiąść niezwykłą sztukę... milczenia na dany temat. Jeżeli komuś się to uda, zyskuje szansę bycia uznanym za "arystokratę" w nad wyraz wymagającej dziedzinie porozumiewania się. Mówiąc mało lub wcale, można słuchać i myśleć o tym, co myślą mówiący wypowiadając dane słowa i zachowując się w określony sposób. Zgrabnego stosowania tej umiejętności sobie życzmy.

Jolanta Porębska, Human Capital Expert

d36w7q2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d36w7q2