Trwa ładowanie...

Minister rolnictwa: kłamstwa niszczą markę polskiej żywności

- Nie wszystkim podoba się wysoka pozycja polskiej żywności. W internecie, w mediach pojawią się różnego rodzaju dezinformacje i kłamstwa na temat jej jakości - uważa Robert Telus, szef resortu rolnictw. Dodał, że "markę polskiej żywności psują oszuści, którzy chcą zarobić". Organizacje branżowe reagują.

W internecie, w mediach pojawią się różnego rodzaju dezinformacje i kłamstwa na temat polskiej żywności - uważa Robert Telus, minister rolnictwaW internecie, w mediach pojawią się różnego rodzaju dezinformacje i kłamstwa na temat polskiej żywności - uważa Robert Telus, minister rolnictwaŹródło: East News, fot: ZOFIA BAZAK
d2i94oh
d2i94oh

Zdaniem ministra dezinformacja stała się "bronią gospodarczą", która służy do niszczenia marki produktów żywnościowych, w ten sposób zniechęcając do ich kupowania. Dlatego ważne jest by polska żywność była wiarygodna. Czuwają nad tym różne inspekcje m.in. Inspekcja Jakości Artykułów Rolno-Spożywczych.

- Jeżeli produkt ma oznaczenie, że jest to żywność ekologiczna, to musi ona taka faktycznie być - stwierdził Telus.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sztuczne barwniki w mięsie i słodyczach mogą powodować raka jelit. Badania naukowców z USA

Według ministra, polskie produkty cieszą się uznaniem konsumentów. Wielu z nich szuka żywności wysokiej jakości, ale trzeba ją promować, bo konsument musi wiedzieć który produkt speł-nia takie wymagania.

d2i94oh

- Nie wszystkim jednak podoba się wysoka pozycja polskiej żywności. W internecie, w mediach pojawią się różnego rodzaju dezinformacje i kłamstwa na temat jej jakości - zaznaczył Telus. Dodał, że z jednej strony markę polskiej żywności psują oszuści, którzy chcą zarobić. Z drugiej - są różne osoby, firmy, instytucje, które próbują wyprzeć polskie produkty z rynku i pozwolić by na nim znalazły się inne produkty.

- Jest to sprawa gospodarcza i "nowa broń", dlatego różne organizacje branżowe w kraju podpisały porozumienie o wspólnym zwalczaniu dezinformacji - poinformował szef resortu rolnictwa.

- Jednym z takich ataków dezinformacji była nagłaśniana na jesieni ub.r. przez media "afera drobiowa". Pisano, że kurczaki karmione były skażoną paszą, tymczasem okazało się że w paszach którymi karmione były polskie kurczaki nie było dodatków skażonego oleju - przypomina Jolanta Ciechomska z Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego UPEMI. - Te nieprawdziwe informacje poszły w świat i miały skutki wizerunkowe, a także finansowe - podkreśliła.

Dodała, że Polska od 2014 r. jest największym producentem drobiu w UE i każda taka nie potwierdzona informacje powoduje duże konsekwencje.

d2i94oh

Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki zaznaczył, że media poprzez powielanie nieprawdziwych informacji mogą spowodować załamanie eksportu, jak to miało miejsce w przypadku wysyłki wołowiny do UE kilka lat temu. Dezinformacja jest też stygmatyzowaniem różnych produktów, w szczególności mięsa, żeby "zrobić miejsce" na rynku dla produktów ultraprzetworzonych, które imitują produkty mięsne.

Ochrona nazw produktów mięsnych

Zdaniem Wierzbickiego, by skutecznie zwalczać "fake newsy" kluczowa jest współpraca na forum unijnym i organizacji w kraju oraz wypracowanie wspólnego stanowiska z rządem. Wierzbicki zapowiedział, że organizacje producentów mięsa wystąpią z inicjatywą, by stworzyć nowe prawo, które będzie chronić zwyczajowe nazwy produktów mięsnych, tj. by sztuczne mięso nie było nazywane mięsem.

Wicedyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński uważa, że dezinformacja z roku na rok przybiera na sile. Dwa główne nurty to: atak na polską żywność jako na kraj pochodzenia i to najczęściej jest inspirowane i finansowane przez różne fundacje, które mają na celu pomniejszyć wartość polskiej żywności a podnieść wartość tej z innego kraju.

d2i94oh

Drugi rodzaj - to ataki na producentów, głównie produktów mięsnych. Polega on na rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji np. na temat męczenia zwierząt. Zdaniem Wrońskiego pochodzą one od firm, które zainwestowały ogromne środki w produkcję zamienników mięsa i za pomocą organizacji pozarządowych wprowadzają dezinformację i psują wizerunek produktów zwierzęcych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2i94oh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2i94oh