Trwa ładowanie...

Mniej mandatów dla kierowców. Oto powód

W 2023 roku liczba wystawionych mandatów przez policję zmniejszyła się o 290 tysięcy. Nie wynikło to jednak z poprawy zachowań kierowców, ale głównie z braków kadrowych i mniejszej liczby patroli na drogach - wskazuje "Rzeczpospolita".

Policja coraz rzadziej karze mandatamiPolicja coraz rzadziej karze mandatamiŹródło: PAP, fot: Albert Zawada
d1ypgis
d1ypgis

Jak wylicza gazeta, statystycznie średni mandat w 2023 roku wyniósł 332 złote - to o kilka złotych więcej niż w 2022 roku. W sumie w 2023 roku policja "wlepiła" 3 mln 872 tys. mandatów - o blisko 290 tys. mniej kar niż w roku poprzednim.

Łączna kwota wszystkich mandatów wyniosła 1 mld 286 mln zł, czyli o 72 mln zł mniej niż w 2022 roku, w którym było to aż 1 mld 359 mln zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Małe mieszkanie? Ten problem ma wielu Polaków. Jest rozwiązanie

Najwięcej mandatów trafiło do kierowców, którzy odpowiadają aż za dwie trzecie wszystkich nałożonych kar. Większość z nich to mandaty o wartości do 300 zł.

d1ypgis

Pozostałe dotyczą poważniejszych wykroczeń drogowych, takich jak przekroczenie prędkości. W sumie na kwoty od 800 zł do 1,5 tys. zł nałożono 365 tys. mandatów, z czego najwięcej (ponad 200 tys.), dotyczyło kar o wysokości 800 zł (np. za przekroczenie prędkości o 31–40 km/h ponad dozwolony limit) - wskazuje "Rz".

W tej grupie ukaranych dominują kierowcy, którzy przekroczyli prędkość, rzadziej sprawcy innych wykroczeń drogowych, takich jak chociażby nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach - ocenia Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Już nie Mazowsze, tylko Śląsk

Wcześniej rekordy w liczbie nałożonych mandatów należały do Mazowsza, jednak w 2023 roku liderem stało się województwo śląskie, z blisko 533 tys. kar. Liczba mandatów na Mazowszu spadła o około 80 tys., a ich łączna wartość była niższa o 21 mln zł. Wynika to głównie z braków kadrowych w policji i mniejszej ilości patroli drogowych.

Andrzej Borowiak, rzecznik wielkopolskiej policji, podkreśla w rozmowie z "Rz", że mimo surowych kar nie nastąpiła radykalna poprawa bezpieczeństwa, a nawet zwiększyła się liczba kolizji - jednak przyczyny wypadków uległy zmianie w porównaniu do 2022 roku.

Dotychczas w całym ubiegłym roku wśród przyczyn wypadków dominowało nieustąpienie pierwszeństwa i związane z tym przekroczenie prędkości. Teraz na pierwszym miejscu jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszym i dopiero później dwa pozostałe czynniki. W skali województwa zdarzeń z udziałem pieszych w tym roku przybyło. Drogi, ulice i samochody są coraz lepsze, kierowcom w głowach przesuwa się granica, uważają, że nad wszystkim panują - tłumaczył podinsp. Borowiak dziennikowi.

Natomiast Robert Opas uważa, że wysokie mandaty mogły odstraszyć część kierowców, skłaniając ich do bezpieczniejszej jazdy. Kary za najpoważniejsze wykroczenia wzrosły nawet dziesięciokrotnie, a kierowców recydywistów czeka podwójny wydatek, jeśli popełnią to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1ypgis
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ypgis