Trwa ładowanie...
d3f7jo7

MON: Kormoran II - trwają prace projektowe okrętu (komunikat)

...

d3f7jo7
d3f7jo7

14.11. Warszawa - MON informuje:

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/6081?t=Konsorcjum-zbuduje-Kormorana , które zbuduje niszczyciel min Kormoran II, przygotowują dokumentację techniczną jednostki, w tym jej projekt. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.

Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki. Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki. Badania nad projektem Kormoran II wykonuje jeden z członków konsorcjum - Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe kadłuba Kormorana II.

d3f7jo7

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować optymalny kształt kadłuba oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów cykloidalnego układu napędowego Voit-Schneidera.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Kormoran II. Główne parametry okrętu: 1. Wyporność: maks. - 850 t; 2. Długość całkowita - 58,00 m; 3. Szerokość maks. - 10,30 m; 4. Wysokość do pokładu dziobówki - 6,40 m; 5. Wysokość do pokładu głównego na rufie - 4,70 m; 6. Zanurzenie konstrukcyjne kadłuba - 2,60 m; 7. Prędkość - nie mniej niż 15 w; 8. Zasięg pływania - nie mniej niż 2500 mil morskich; 9. Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie; 10. Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w wypadku małych prędkości zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego, przenoszące napęd poprzez przekładnie redukcyjne na 5-łopatowe silniki cykloidalne Voit-Schneidera; 11. Trzy zespoły prądotwórcze - każdy o mocy 323 kW; 12. Załoga etatowa - 45 osób + 7 miejsc dodatkowych.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ stav/

d3f7jo7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3f7jo7