Trwa ładowanie...
d2dsr4l
lotnisko
25-05-2009 16:45

PAŻP i PLL LOT pracują nad nową techniką lądowania samolotów

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej PAŻP oraz
Polskie Linie Lotnicze LOT opracowują nowe procedury lądowania
samolotów, które zmniejszą hałas, zużycie paliwa i emisję CO2.

d2dsr4l
d2dsr4l

Do 2013 r. procedura ta ma obowiązywać w 100 europejskich portach lotniczych. Zgodnie z prognozami, przewoźnicy lotniczy mogą zaoszczędzić 150 tys. ton paliwa oraz 100 mln euro rocznie, a także zmniejszą emisję pół mln ton CO2.

_ Korzyści z wprowadzenie nowej procedury tzw. zielonego podejścia (CDA - Continuous Descent Approach) są oczywiste. Lot samolotu stanie się ekologicznie czystszy i jednocześnie tańszy i szybszy. Procedura ta wymaga jednak m.in. harmonizacji frazeologii, którą posługują się kontrolerzy i piloci _ - poinformował w poniedziałek prezes PAŻP Krzysztof Banaszek.

Technika "zielonego podejścia" polega na zamianie podejścia do lądowania z tzw. stopniowego na płynne, ciągłe. Potencjalnie ma to zmniejszyć o połowę hałas, a także ograniczyć emisję CO2.

Jak poinformował PAŻP, w czerwcu rozpoczną się testy operacyjne nowego sposobu lądowania. Procedura ta wymaga wykorzystania nowejátechnikiáżeglugi powietrznej oraz elastycznej kontroli ruchu lotniczego.

d2dsr4l

_ Z wdrożeniem tej procedury wiążemy duże nadzieje, bo oprócz korzyści operacyjnych i finansowych, jest także korzystna ekologicznie, co może mieć niebagatelne znaczenie w kontekście wdrożenia systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 w lotnictwie cywilnym _ - poinformował wiceprezes PLL LOT ds. operacyjno- technicznych Wiesław Wypych.

Nowa technika podejścia do lądowania stosowana jest już m.in. w Manchesterze, Bukareszcie i Sztokholmie.

Plan działania został opracowany przez 19 organizacji i firm w całej Europie, w tym przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, zarządzających lotniskami oraz linie lotnicze.

d2dsr4l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2dsr4l