Trwa ładowanie...

Polska celem ekspansji sieci handlowych

Polska była jedynym krajem w Europie, który uchronił się przed skutkami recesji w 2010 i pozostał obszarem bardzo atrakcyjnym dla międzynarodowych sieci handlowych - wynika z najnowszego raportu "How Global is the Business of Retail?" ("Globalne aspekty rynku powierzchni handlowych"), przygotowanego przez CB Richard Ellis, największego na świecie konsultanta zajmującego się rynkiem nieruchomości komercyjnych.

Polska celem ekspansji sieci handlowychŹródło: Jupiterimages
d29rxx8
d29rxx8

Już po raz czwarty firma CBRE przeprowadziła coroczne badanie aktywności sieci handlowych na całym świecie. W tym roku zbadała plany 323 sieci handlowych w 73 krajach, aby przyjrzeć się trendom globalnych ekspansji.

Z raportu wynika, że chociaż w roku 2010 zostały zauważone znamiona przezwyciężania kryzysu, dla wielu operatorów handlowych nadal były to trudne czasy, ze względu na ograniczony wzrost wydatków konsumenckich oraz niewiele nowych centrów handlowych, które pojawiły się na rynku. Pomimo trudnych warunków rynkowych globalne sieci handlowe rozszerzyły swoją działalność w wielu obszarach na rynkach międzynarodowych.

Polska odnotowała wzrost aktywności sieci handlowych na poziomie 1,5 procent. Obecnie na polskim rynku działa 32 procent wszystkich ankietowanych najważniejszych międzynarodowych sieci handlowych. Można oczekiwać, że wraz ze wzrostem PKB (przewidywany wzrost na poziomie 4 procent), Polska nadal będzie jednym z głównych kierunków ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej.

Największym zainteresowaniem cieszyła się Warszawa, jednak ograniczona podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wpłynęła znacząco na ograniczenie ekspansji nowych marek. Zyskał na tym Kraków, gdzie w zeszłym roku otworzono 8 sklepów nowych sieci handlowych, co dało mu 3. miejsce w rankingu Top 10 of New entrants by city (10 miast o największej ilości nowych marek na rynku).
- Polska jest naturalnym celem ekspansji międzynarodowych sieci handlowych, czego dowodem były otwarcia sklepów nowych sieci w 2010 roku. Magnesem był przede wszystkim relatywnie wysoki poziom wydatków per capita w porównaniu w innymi krajami naszego regionu. W bieżącym roku największym problemem nowych graczy na rynku będzie dostępność powierzchni handlowej wysokiej jakości. W związku z rosnącym popytem, wielu deweloperów planuje remonty, przebudowy i rozbudowy istniejących obiektów, aby przystosować je do rosnących wymagań sieci handlowych - powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CB Richard Ellis.

d29rxx8

Według właśnie wydanego raportu "How Global is the Business of Retail?", Wielka Brytania nadal pozostaje liderem pod względem ilości międzynarodowych marek obecnych na rynku - ponad 58 procent ankietowanych sieci ma swoje sklepy na Wyspach. Na drugim miejscu są Zjednoczone Emiraty Arabskie (54 procent), a na trzecim Stany Zjednoczone - 50 procent. Europa nadal dominuje jako miejsce największej aktywności i ekspansji międzynarodowych marek handlowych i aż 5 państw europejskich znalazło się w czołówce rankingu: wspomniana Wielka Brytania na pierwszym miejscu, Francja - miejsce 4., Hiszpania - miejsce 5., Niemcy - miejsce 6., Rosja - miejsce 8. oraz zamykające wielką dziesiątkę Włochy.
Należy jednak podkreślić fakt, że coraz więcej międzynarodowych sieci handlowych jest już obecnych lub planuje ekspansję w krajach rozwijających się takich np. jak Turcja, która odnotowała najwyższy wzrost ilości nowych marek - 2,2 procent. Polska, Belgia, Egipt, Wietnam, Brazylia i Meksyk odnotowały wzrost na poziomie 1,5 procent.

Firma CB Richard Ellis zbadała również rynek sprzedaży on-line - 87 procent sieci handlowych obecnych w Polsce posiada katalogi produktów na stronach internetowych, jednak tylko 24 procent z nich oferuje sprzedaż swoich produktów przez internet.

- Obecnie w Europie obserwujemy ogromne możliwości wzrostu dla międzynarodowych sieci handlowych w zakresie sprzedaży on-line, szczególnie na rynkach rozwijających się w Europie Środkowo-Wschodniej. Sieci handlowe uznały, że sprzedaż przez internet jest niezbędna do ogólnego wzrostu sprzedaży i strategii rozwoju. Dla wielu z nich stało to się priorytetem, by zoptymalizować wzrost sprzedaży. W Polsce sprzedaż przez Internet stale rośnie, ale jest jeszcze ogromne pole do rozwoju - podkreśliła Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CB Richard Ellis.

Wszystkie powyższe trendy i tematy zostały zaprezentowane przez specjalistów firmy CB Richard Ellis podczas seminarium poświęconego rynkowi powierzchni handlowych, które odbyło się w Hotelu Intercontinental w Warszawie, 12 kwietnia 2011 r.

Autor: MJ/CBRE

d29rxx8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d29rxx8