Trwa ładowanie...
d2j8lnw

Sprzedaż piwa w Polsce w 2009 roku spadła o 10,1 proc., do 32,25 mln hektolitrów

25.02. Warszawa (PAP) - Sprzedaż piwa w Polsce w 2009 roku spadła o 10,1 proc., do 32,25 mln hektolitrów. Przedstawiciele ZPPP Browary Polskie uważają, że miniony rok był dla...

d2j8lnw
d2j8lnw

25.02. Warszawa (PAP) - Sprzedaż piwa w Polsce w 2009 roku spadła o 10,1 proc., do 32,25 mln hektolitrów. Przedstawiciele ZPPP Browary Polskie uważają, że miniony rok był dla branży najgorszy od 20 lat.

Największy spadek w skali roku branża piwna zanotowała w drugim kwartale 2009 roku. W okresie od kwietnia do końca czerwca sprzedaż piwa spadła rok do roku o 13,5 proc., a najgorszym miesiącem w roku był czerwiec, kiedy sprzedaż spadła rok do roku o 18,4 proc. Jedynym miesiącem w zeszłym roku, kiedy sprzedaż piwa wzrosła, był luty (wzrost rok do roku o 13,9 proc.).

W przeliczeniu na mieszkańca sprzedaż piwa w 2009 wyniosła 85 litrów, co daje Polsce 6-7 miejsce w Europie. Tym samym poziom konsumpcji piwa w Polsce obniżył się do poziomu sprzed czterech lat.

"Rok 2009 był dla nas bardzo trudny. Polski rynek piwa przeżywa obecnie spowolnienie, którego sygnały były już widoczne w 2008 roku. Nie spodziewamy się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości. Nasze prognozy na 2010 rok są bardzo ostrożne - liczymy, że uda nam się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost" - powiedział na konferencji prasowej prezes ZPPP Browary Polskie Christopher Barrow.

d2j8lnw

Wśród głównych powodów spadku sprzedaży przedstawiciele branży wymieniają ubiegłoroczną podwyżkę stawki podatku akcyzowego o 13,6 proc. oraz zmniejszenie wydatków konsumentów.

W 2009 roku przemysł piwowarski odprowadził do budżetu państwa 3,176 mld zł z tytułu akcyzy.

Mimo spadku sprzedaży dwaj najwięksi producenci piwa w Polsce poinformowali, że ich udział w rynku wzrósł.

Kompania Piwowarska podała, że w 2009 roku sprzedała 14,6 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Udział w rynku tej firmy wzrósł o 3,13 pkt proc., do 45,3 proc. Na 2010 roku Kompania Piwowarska zapowiada co najmniej utrzymanie sprzedaży piwa na poziomie z 2009 roku, a także kontynuację działań restrukturyzacyjnych w grupie w celu poprawy rentowności.

d2j8lnw

Grupa Żywiec w zeszłym roku sprzedała 12,5 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek rdr o 6,2 proc. Udział w rynku Grupy Żywiec wzrósł do 35 proc.

Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Browarów Regionalnych, poinformował, że w 2009 roku sprzedaż reprezentowanych przez jego stowarzyszenie browarów zmniejszyła się o 5 proc. Jego zdaniem, coraz większe znaczenie w działalności małych, regionalnych browarów ma ich specjalizacja w produkcji piw niepasteryzowanych, smakowych i ciemnych.

"Dzięki produkcji takiego piwa nasza sprzedaż spada mniej niż w przypadku dużych browarów. Ten rok powinien co najmniej przynieść dla nas zahamowanie spadków, a jeśli pogoda będzie dobra, to możliwy będzie nawet lekki wzrost" - powiedział Olkowski. (PAP)

pr/ jtt/

d2j8lnw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2j8lnw

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj