Trwa ładowanie...
d3dv1od

UOKiK ukarał NFZ (komunikat)

...

d3dv1od
d3dv1od

31.07. Warszawa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje:

Narodowy Fundusz Zdrowia nadużył swojej pozycji ustalając kryteria oceny w konkursie ofert na świadczenia zdrowotne - uznała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. NFZ musi zapłacić ponad 1,14 mln zł kary.

Istniejący w Polsce publiczny system opieki zdrowotnej opiera się na kontraktach zawieranych przez placówki medyczne oraz osoby prowadzące indywidualne praktyki, np. lekarzy rodzinnych czy stomatologów, z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zanim zostaną podpisane umowy, NFZ ogłasza konkurs ofert, którego warunki określają: ogólnie - ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz szczegółowo - zarządzenia Prezesa Funduszu.

W trakcie prowadzonego od września ub. roku postępowania antymonopolowego Prezes UOKiK sprawdzała, czy ustalone przez NFZ kryteria oceny ofert przedsiębiorców przystępujących do konkursu nie naruszały prawa. Wątpliwości dotyczyły interpretacji ustawowego pojęcia ciągłość udzielanych świadczeń. Fundusz uznał, że oznacza to wcześniejszą współpracę z nim świadczeniodawcy, np. przychodni. Spełnienie tego warunku przez przedsiębiorcę gwarantowało dodatkowe punkty w ramach oceny ofert.

d3dv1od

Zdaniem Prezes UOKiK faworyzowanie w ten sposób dotychczasowych kontrahentów NFZ utrudniało nowym wygranie konkursu, w praktyce kryterium to mogło bowiem zaważyć na zawarciu umowy z Funduszem. Znajduje to potwierdzenie w decyzji wydanej przez Prezesa NFZ, wobec jednego z przedsiębiorców, uzasadniającej niepodpisanie kontraktu, gdzie jako podstawę wskazuje się właśnie niespełnienie wymogów w kryterium ciągłość. W ocenie Prezes Urzędu NFZ nadużył pozycji dominującej, jaką posiada na rynku organizowania świadczeń finansowanych ze środków publicznych, tym samym zaburzając zasady swobodnej i równej konkurencji. Fundusz został wezwany do zaniechania stosowania praktyki, została na niego nałożona również kara finansowa w wysokości 1 145 512 zł.

Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pozycja dominująca to szczególna siła rynkowa przedsiębiorcy, która umożliwia mu prowadzenie działalności w zasadzie niezależnie od swoich konkurentów, kontrahentów i konsumentów. Przyjmuje się, że taką pozycję ma przedsiębiorca, którego udział w rynku przekracza 40 proc. Należy podkreślić, że posiadanie pozycji dominującej nie jest zakazane. Niedozwolone natomiast jest jej nadużywanie, czyli podejmowanie działań skutkujących zakłóceniem mechanizmów wolnej konkurencji. W szczególności może polegać to na: narzucaniu cen nadmiernie wygórowanych lub rażąco niskich, ograniczaniu wielkości produkcji, dyskryminowaniu partnerów handlowych i zawieraniu umów wiązanych.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ ral/

d3dv1od
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3dv1od