Trwa ładowanie...
d26e0md
drogi

1,5 tys. km nowych dróg oddane do użytku - podsumowanie 2010 roku

W 2010 roku do użytku w Polsce oddano aż 1,5 tys. km nowych dróg, a nasz kraj stał się największym placem budowlanym w Europie - to bilans czwartkowej konferencji GDDKiA podsumowującej 2010 rok. Są też realne plany oddania do użytku 380 km dróg w 2011 roku.

Share
d26e0md

- Niehamowanie żadnych inwestycji pomimo panującego kryzysu ekonomicznego, poszerzenie rynku wykonawców z 28 aż do 110 firm, pięciokrotnie wyższy budżet w porównaniu z tym sprzed 5,6 lat to największe osiągnięcia GDDKiA w mijającym roku. Wszystko to idzie w bardzo dobrym kierunku i daje nadzieje, że będzie jeszcze lepiej - mówił Lech Witecki, generalny dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Niewątpliwym sukcesem jest oddanie do użytku aż 1,5 tys. km nowych dróg, zwłaszcza że niektóre z tych terenów były dotknięte powodziami. Dodatkowo wyremontowano aż 767 km dróg. Wszystko to przekłada się także na 35-procentowy spadek liczby zabitych na drogach krajowych w Polsce w 2010 roku.

Dzięki kilku elementom, polepsza się też jakość wykonywanych prac oraz zmniejsza się czas oddawania ich do użytku. - Ma na to wpływ utworzenie laboratoryjnego systemu sprawdzania jakości, utworzenie specjalnych technologii pozwalających na dostosowanie pracy do każdej pory roku oraz tworzenie laboratoriów drogowych - opowiada Tomasz Rudnicki, zastępca dyrektora generalnego GDDKiA.

d26e0md

Na uwagę zasługuje też fakt, że wszystkie inwestycje zostały wykonane za najwyższą kwotę w historii - 20 mld zł (12 mld zł to środki z programów unijnych; również najwyższe w historii). - Warto zauważyć, że w minionym roku aż 30 procent zainwestowanych pieniędzy ze skarbu państwa na budowę dróg i autostrad zostało zwrócone do budżetu przez Unię Europejską - informuje Magdalena Jaworska, zastępca dyrektora generalnego GDDKiA.

W 2010 roku podniósł się poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Ma na to wpływ specjalnie utworzony program robót niezbędnych dla sieci drogowej. Dzięki programowi GDDKiA i ich współpracownicy są w stanie najszybciej jak to możliwe dowiedzieć się, budowa których odcinków dróg jest najbardziej konieczna. Wtedy ustala się potencjalny czas budowy, wielkość i strukturę ruchu, parametry techniczne drogi i identyfikowane są niebezpieczne miejsca.

- Są podejmowane kampania i program bezpieczeństwa. Polska podjęła już współpracę ze Szwecją, specjalistą od remontów i budowania dróg. Jesteśmy także dobrze przygotowani, dzięki bogatemu doświadczeniu na wprowadzenie nowych dyrektyw Parlamentu Europejskiego w 2011 roku. Wszystko zmierza w dobrym kierunku - mówi Andrzej Maciejewski, zastępca dyrektora generalnego GDDKiA.

Co w przyszłym roku?

W 2011 roku w Polsce rozpocznie się budowa aż 40 km autostrad, 160 km dróg ekspresowych i 66 km obwodnic. Do użytku zapewne zostanie oddane do użytkowania 230 km autostrad, 70 km dróg ekspresowych i 80 km obwodnic.

d26e0md

Wśród najważniejszych inwestycji w 2011 roku wymienia się oczywiście dokończenie budowy autostrady A4, która będzie wówczas przebiegać przez całą południową Polskę i łączyć Niemcy z Ukrainą (na obrazku obok). Jest to też dokończenie budowy autostrady A2, również do granicy państwa.

Zarząd GDDKiA jest też przekonany, że na miesiąc przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej (czerwiec 2012) zostanie do użytku także wiele dróg, które będą łączyć lotniska ze stadionami i obozami drużyn.

GDDKiA chce planuje także w 2011 roku utworzyć nowy program funkcjonalno użytkowy, mający skrócić czas wykonywania poszczególnych inwestycji aż o 6 miesięcy i skróci czas wdrażania ich w życie z 8 miesięcy do 2 tygodni.

Są też już wstępne plany budowy i remontów dróg krajowych i autostrad w kolejnych latach. Dlaczego nie można przyspieszyć realizacji tych projektów? - Nie pozwala na to logistyka. Problemem czasem nie jest tylko sama budowa, ale i przewiezienie kilkunastu ton materiałów budowlanych z miejsca na miejsce. Proszę jednak pamiętać, że nie zrezygnowaliśmy z żadnej inwestycji i wszystkie one zostaną zrealizowane w kolejnych latach - zakończył konferencję Lech Witecki, generalny dyrektor GDDKiA, odpowiadając na pytania dziennikarzy.

d26e0md

Podziel się opinią

Share
d26e0md
d26e0md