1,5 tys. km nowych dróg oddane do użytku - podsumowanie 2010 roku

W 2010 roku do użytku w Polsce oddano aż 1,5 tys. km nowych dróg, a nasz kraj stał się największym placem budowlanym w Europie - to bilans czwartkowej konferencji GDDKiA podsumowującej 2010 rok. Są też realne plany oddania do użytku 380 km dróg w 2011 roku.

- Niehamowanie żadnych inwestycji pomimo panującego kryzysu ekonomicznego, poszerzenie rynku wykonawców z 28 aż do 110 firm, pięciokrotnie wyższy budżet w porównaniu z tym sprzed 5,6 lat to największe osiągnięcia GDDKiA w mijającym roku. Wszystko to idzie w bardzo dobrym kierunku i daje nadzieje, że będzie jeszcze lepiej - mówił Lech Witecki, generalny dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Niewątpliwym sukcesem jest oddanie do użytku aż 1,5 tys. km nowych dróg, zwłaszcza że niektóre z tych terenów były dotknięte powodziami. Dodatkowo wyremontowano aż 767 km dróg. Wszystko to przekłada się także na 35-procentowy spadek liczby zabitych na drogach krajowych w Polsce w 2010 roku.

Dzięki kilku elementom, polepsza się też jakość wykonywanych prac oraz zmniejsza się czas oddawania ich do użytku. - Ma na to wpływ utworzenie laboratoryjnego systemu sprawdzania jakości, utworzenie specjalnych technologii pozwalających na dostosowanie pracy do każdej pory roku oraz tworzenie laboratoriów drogowych - opowiada Tomasz Rudnicki, zastępca dyrektora generalnego GDDKiA.

Na uwagę zasługuje też fakt, że wszystkie inwestycje zostały wykonane za najwyższą kwotę w historii - 20 mld zł (12 mld zł to środki z programów unijnych; również najwyższe w historii). - Warto zauważyć, że w minionym roku aż 30 procent zainwestowanych pieniędzy ze skarbu państwa na budowę dróg i autostrad zostało zwrócone do budżetu przez Unię Europejską - informuje Magdalena Jaworska, zastępca dyrektora generalnego GDDKiA.

W 2010 roku podniósł się poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Ma na to wpływ specjalnie utworzony program robót niezbędnych dla sieci drogowej. Dzięki programowi GDDKiA i ich współpracownicy są w stanie najszybciej jak to możliwe dowiedzieć się, budowa których odcinków dróg jest najbardziej konieczna. Wtedy ustala się potencjalny czas budowy, wielkość i strukturę ruchu, parametry techniczne drogi i identyfikowane są niebezpieczne miejsca.

- Są podejmowane kampania i program bezpieczeństwa. Polska podjęła już współpracę ze Szwecją, specjalistą od remontów i budowania dróg. Jesteśmy także dobrze przygotowani, dzięki bogatemu doświadczeniu na wprowadzenie nowych dyrektyw Parlamentu Europejskiego w 2011 roku. Wszystko zmierza w dobrym kierunku - mówi Andrzej Maciejewski, zastępca dyrektora generalnego GDDKiA.

Co w przyszłym roku?

W 2011 roku w Polsce rozpocznie się budowa aż 40 km autostrad, 160 km dróg ekspresowych i 66 km obwodnic. Do użytku zapewne zostanie oddane do użytkowania 230 km autostrad, 70 km dróg ekspresowych i 80 km obwodnic.

Wśród najważniejszych inwestycji w 2011 roku wymienia się oczywiście dokończenie budowy autostrady A4, która będzie wówczas przebiegać przez całą południową Polskę i łączyć Niemcy z Ukrainą (na obrazku obok). Jest to też dokończenie budowy autostrady A2, również do granicy państwa.

Zarząd GDDKiA jest też przekonany, że na miesiąc przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej (czerwiec 2012) zostanie do użytku także wiele dróg, które będą łączyć lotniska ze stadionami i obozami drużyn.

GDDKiA chce planuje także w 2011 roku utworzyć nowy program funkcjonalno użytkowy, mający skrócić czas wykonywania poszczególnych inwestycji aż o 6 miesięcy i skróci czas wdrażania ich w życie z 8 miesięcy do 2 tygodni.

Są też już wstępne plany budowy i remontów dróg krajowych i autostrad w kolejnych latach. Dlaczego nie można przyspieszyć realizacji tych projektów? - Nie pozwala na to logistyka. Problemem czasem nie jest tylko sama budowa, ale i przewiezienie kilkunastu ton materiałów budowlanych z miejsca na miejsce. Proszę jednak pamiętać, że nie zrezygnowaliśmy z żadnej inwestycji i wszystkie one zostaną zrealizowane w kolejnych latach - zakończył konferencję Lech Witecki, generalny dyrektor GDDKiA, odpowiadając na pytania dziennikarzy.

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok