10 zmian w przepisach niezbędnych przedsiębiorcom

Do Kancelarii Premiera dotarła lista proponowanych przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zmian w przepisach utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej. Zdaniem ekspertów, ich wprowadzenie nie będzie kosztowne dla kraju, a pozwoli rozwinąć skrzydła małym i średnim firmom.

10 zmian w przepisach niezbędnych przedsiębiorcom
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

09.12.2010 | aktual.: 10.12.2010 10:10

Propozycje 10 zmian dobrej woli, przedstawione przez ZPP, to wynik wcześniejszego spotkania z ministrem kancelarii Adamem Jasserą. Podczas debaty próbowano wskazać o uciążliwe i nie wiążące się dla rządu z dużymi kosztami zmiany utrudniające prowadzenie prywatnego biznesu.

- Wprowadzenie tych zmian nic rząd nie kosztuje - wystarczy elementarna chęć likwidacji absurdów, nikomu niepotrzebnych przepisów, które niczemu nie służą, ani niczego nie wnoszą - napisali eksperci w dokumencie skierowanym do Kancelarii Premiera.

Zmiany przepisów postulowane przez ZPP są szczególnie ważne dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które w Polsce stanowią bardzo mocny fundament gospodarki. Z danych wynika, że małe i średnie firmy tworzą aż 67 proc. PKB i dają ¾ miejsc pracy w Polsce.

Zdaniem Cezarego Kaźmierczaka lista oczekiwań wobec aktualnego rządu jest niewielka i łatwa do zrealizowania.
- Skarlały nasze oczekiwania wobec rządu, który dla wielu z nas był wielką nadzieją i który głosił, że "Polska zasługuje na cud gospodarczy" - dodał Cezary Kaźmierczak.

Oto lista postulatów ZPP:

10 ZMIAN DOBREJ WOLI

1. Umożliwienie przedsiębiorcom przesyłania faktur i rachunków drogą elektroniczną. Zaniechanie praktyki, w ramach której urzędnik kwestionuje fakturę, „bo nie jest pognieciona” i w związku z tym – wg. niego – nie była przesłana pocztą.

2. Zlikwidowanie konieczności nadawania nr REGON. Nie znamy przedsiębiorcy, który choć raz posłużyłby się tym numerem. Nr REGON powinien być wewnętrznym numerem organów statystycznych.

3. Wprowadzenie zasady, że żaden urząd nie może żądać od przedsiębiorcy dokumentu będącego w posiadaniu innego urzędu. W ostateczności wystarczy oświadczenie. W przypadku podania nieprawdziwych informacji przez przedsiębiorcę, Rząd ma właściwe narzędzie do rozwiązania tego typu problemu – Kodeks Karny.

4. Zamiana obowiązku uzyskania zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej na rzecz oświadczenia o rozpoczęciu działalności gospodarczej.

5. Wprowadzenie dwóch możliwości prowadzenia księgowości według metody memoriałowej lub kasowej, ze swobodą wyboru dla przedsiębiorstw. W przypadku małych firm możliwość księgowania według metody kasowej ocali dziesiątki tysięcy miejsc pracy i uratuje od upadłości tysiące małych firm.

6. Zdjęcie odpowiedzialności z przyjmującego fakturę VAT za niezapłacenia podatku VAT przez wystawiającego.

7. Umożliwienie przedsiębiorcy rejestrowania działalności gospodarczej w wybranej przez siebie gminie, gdzie rzeczywiście prowadzi działalność, a nie zmuszanie go do rejestracji gdzie jest „zameldowany”. Takie rozwiązanie było możliwe do 2004, kiedy to wprowadzono kolejną ustawę o „swobodzie działalności gospodarczej”.

8. Rejestracja spółki w KRS bez merytorycznej analizy dokumentów spółki przez sędziów oraz wprowadzenie możliwości, że spółka może działać na zasadach ogólnych (tj. Kodeksu Spółek Handlowych i Kodeksu Cywilnego). Posiadanie dobrej i zgodnej z prawem umowy spółki leży przede wszystkim w interesie wspólników, przedsiębiorcy nie potrzebują rządowej niańki w tym zakresie.

9. Traktowanie „przedmiotu działalności” firmy lub spółki wyłącznie do celów informacyjnych i statystycznych, i nie wiązanie tej informacji z faktycznym przedmiotem działalności spółki i możliwością prowadzenia przez nią innych działań, niż na początku zadeklarowane. W szybko zmieniającym się świecie polscy przedsiębiorcy chcą mieć takie same prawa, jak większość firm europejskich, i swobodę dostosowywania się do szybko zmieniającego się otoczenia rynkowego.

10. Likwidacja konieczności przedkładania umowy najmu lokalu w momencie ubiegania się o wpis ewidencji lub do KRS. Jest to uciążliwa fikcja – nikt na poważnie nie wynajmie siedziby spółce, która nie istnieje.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)