40 proc. kobiet jest gotowych założyć własną firmę
Wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut GfK na życzenie Amway wykazały, że aż 73 proc. Polek ma pozytywny stosunek do prowadzenia firmy, a 40 proc. wykazuje gotowość do założenia własnego biznesu.
11.03.2013 | aktual.: 11.03.2013 11:14
Wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut GfK na życzenie Amway wykazały, że aż 73 proc. Polek ma pozytywny stosunek do prowadzenia firmy, a 40 proc. wykazuje gotowość do założenia własnego biznesu.
Dane z tego samego badania pokazują jednocześnie, że stopień wykorzystania potencjału przedsiębiorczości Polek jest wyjątkowo niski w porównaniu z innymi europejskimi krajami.
Amway Europe, wraz z Centrum Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ludwika Maksymiliana w Monachium oraz międzynarodowym instytutem badawczym GfK, przygotował raport na temat przedsiębiorczości w Europie. Zestawienie powstało w oparciu dane z badania przeprowadzonego w 2012 roku na grupie 18 tysięcy respondentów w 16 krajach europejskich. Jego wyniki wskazują czynniki motywujące do założenia własnej działalności gospodarczej oraz główne przeszkody, stojące przed przedsiębiorczymi kobietami.
- Z naszych badań jasno wynika, że Polki są bardzo otwarte na pomysł prowadzenia własnej firmy. Nie brakuje im wiedzy i zaangażowania, jednak pojawiają się przed nimi inne przeszkody takie jak: brak kapitału na start czy biurokracja. W obecnej sytuacji gospodarczej oraz rosnącego bezrobocia powinniśmy intensywnie pracować nad zniesieniem tych barier. Zachęcanie Polek do przedsiębiorczości może być ważnym, impulsem do stymulowania wzrostu gospodarczego. – powiedziała Anna Pietrzak, Dyrektor Naczelny Amway Polska.
W Europie średnio dwie na trzy kobiety mają przychylne nastawienie do przedsiębiorczości. Na tym tle wyróżniają się Polki, wśród których aż 73 proc. ma pozytywny stosunek do tego zagadnienia. Więcej Polek, w porównaniu z wynikami europejskimi, deklaruje także gotowość do założenia własnej firmy (patrz: Wykres 1). To dowód na istnienie bardzo dużego, ale niewykorzystanego potencjału przedsiębiorczości w tej grupie.
Badania wykazują, że kobiety do prowadzenia własnej firmy najbardziej zachęca perspektywa bycia własnym szefem, niezależność w podejmowaniu decyzji biznesowych i w wyznaczaniu kierunku rozwoju przedsiębiorstwa – takiej odpowiedzi udzieliła ponad połowa respondentek (56 proc.). Dopiero na drugim miejscu, wskazana przez 44 proc. kobiet, znalazła się możliwość uzyskania dodatkowego źródła dochodów. Co ciekawe tylko co czwarta badana stwierdziła, że najbardziej motywująca do założenia własnej działalności gospodarczej jest możliwość powrotu na rynek pracy.
Raport precyzyjnie określa bariery towarzyszące zakładaniu działalności gospodarczej, które zostały wskazane przez Polki. Największą przeszkodą jest brak kapitału początkowego, który umożliwiłby założenie firmy i rozpoczęcie działań na rynku. Ta kwestia była wskazywana jako najpoważniejszy czynnik w całej Europie.
Na równi wymieniane są także trzy inne bariery:
45 proc. kobiet obawia się niepowodzenia swojego przedsięwzięcia i utraty zainwestowanych pieniędzy, czasu oraz energii;
44 proc. kobiet boi się niepewnej sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie, w związku z trwającym kryzysem finansowym;
40 proc. badanych kobiet jako czynnik ograniczający przedsiębiorczość wskazało biurokrację.
Z drugiej strony tylko jedna na trzy kobiety przyznała, że największą przeszkodą dla niej jest brak pomysłu na własny biznes.
Z przeprowadzonego badania wynika również, że stopień wykorzystania przedsiębiorczości zarówno kobiet jak i mężczyzn w Polsce należy do najniższych Europie. Zjawisko to, określane jako „luka przedsiębiorczości”, polega na dużej dysproporcji pomiędzy odsetkiem badanych deklarujących chęć założenia firmy, a odsetkiem osób, które rzeczywiście zdecydowały się prowadzić własną działalność.
press release
(AS)