620 zł miesięcznie dla nielicznych. Niewielu wie o tym dodatku
Niewiele osób wie, że może liczyć na dodatkowe 620 zł miesięcznie. Jest wypłacane bez względu na wiek, nie ma też określonych terminów, na złożenie wniosków. Mowa o dodatku dla sieroty zupełnej - kiedy i komu przysługuje?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że po marcowej waloryzacji wzrosły świadczenia długoterminowe - emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinne i socjalne, oraz nauczycielskie świadczenia kompensacyjne.
Objęła też dodatki do tych świadczeń m.in. dodatek pielęgnacyjny czy dodatek dla sierot zupełnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile zaoszczędzisz w 2025 roku? Sonda o trendzie No Buy
Jednym z najmniej znanych dodatków jest właśnie ten dla sierot zupełnych, który w marcu wzrósł z 553,30 zł do 620,36 zł.
Komu przysługuje?
Dodatek jest wypłacany każdej osobie, która jest sierotą całkowitą, bez względu na wiek i niezależnie od liczby osób uprawnionych do tej samej renty rodzinnej - wskazuje Dziennik Gazeta Prawna.
To znaczy, że niezależnie, ile dzieci jest w rodzinie, w przypadku śmierci rodziców, każde z nich będzie mogło otrzymywać ten dodatek. Jest również przyznawany w przypadku, gdy rentę pobiera się po zmarłej matce, a ojciec jest nieznany.
ZUS wypłaca te środki jako dodatek do innych świadczeń emerytalno-rentowych.
Co zrobić, aby otrzymać dodatek?
ZUS wskazuje, że aby ubiegać się o dodatek dla sierot zupełnych, trzeba złożyć:
- Wniosek o dodatek dla sieroty całkowitej (formularz ERRD),
- Dokumenty potwierdzające daty zgonu rodziców,
- Dokument potwierdzający zgon matki oraz akt urodzenia potwierdzający, brak danych dotyczących ojca.
Dokumenty można złożyć w dowolnym momencie po spełnieniu warunków uprawniających do uzyskania świadczenia - ZUS nie narzuca konkretnych terminów. Wniosek można złożyć osobiście w siedzibie Zakładu odpowiedniej dla miejsca zamieszkania lub za pośrednictwem poczty - przypomina portal rynekzdrowia.pl.
Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji - wskazano w komunikacie.
W przypadku niezadowolenia z decyzji - można się odwołać. Odwołanie należy wnieść pisemnie lub ustnie do protokołu w siedzibie ZUS, która wydała decyzję, lub do sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, w terminie miesiąca od doręczenia decyzji. ZUS podkreśla, że postępowanie odwoławcze jest wolne od opłat.