7 mln razy podatnicy mieli problem z przepisami podatkowymi

Jedna z najbardziej rozgrzanych linii telefonicznych? Infolinia Krajowej Informacji Podatkowej. Jej eksperci średniomiesięcznie odpowiadają na ponad 100 tys. pytań osób zagubionych w gąszczu przepisów podatkowych. Najwięcej problemów przysparza VAT.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Najszybszym sposobem na rozwiązanie wątpliwości podatkowych jest telefoniczny kontakt z ekspertami działającej od prawie 6 lat Krajowej Informacji Podatkowej – ogólnopolskiej infolinii podatkowej pod nadzorem resortu finansów. O tym, jak bardzo skomplikowane są przepisy podatkowe w Polsce, może świadczyć liczba telefonicznych konsultacji – przez 5,5 roku, do końca 2011 r., eksperci KIP odpowiedzieli ponad 6,7 mln razy na pytania podatników. A to oznacza, że średniomiesięcznie telefon w KIP rozdzwaniał się ponad 100 tys. razy. Nic dziwnego, z badania przeprowadzonego przez Tax Care wynika, że nieprecyzyjne i skomplikowane przepisy podatkowe to aż dla 25% drobnych przedsiębiorców największa bariera w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Rekordowy marzec

Tylko w 2011 r. konsultantom KIP zadano ponad 1,6 mln pytań – wynika z raportu funkcjonowania KIP w 2011 roku. Najwięcej, bo ponad 185 tys. pytań, pojawiło się w marcu, co można powiązać z terminem rocznego rozliczenia osób fizycznych (PIT)
, upływającym pod koniec kwietnia, a także terminem rocznych rozliczeń z fiskusem osób prawnych (CIT), który wypada właśnie w końcu marca (dla osób prawnych, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym).

Najwięcej problemów przysparza podatek VAT . Z raportu KIP wynika, że w ubiegłym roku zadano najwięcej pytań właśnie z tego zakresu (ponad 720 tysięcy). Przy czym najczęściej o VAT pytano w styczniu (ponad 66 tys. pytań). Prawdopodobnie wiąże się to z limitem obrotów w poprzednim roku podatkowym, którego przekroczenie oznacza konieczność zarejestrowania się jako podatnika VAT. Obroty niższe od kwoty limitu pozwalają na powrót do zwolnienia z VAT, co można uczynić właśnie w styczniu.

Skomplikowany PIT

Zmorą podatników jest także podatek dochodowy od osób fizycznych – w 2011 r. zadano prawie 480 tys. pytań z zakresu PIT. Najwięcej wątpliwości podatnicy mieli w grudniu (ponad 460 tys. pytań), co może oznaczać, że w końcówce roku próbowali maksymalnie zoptymalizować podatki, przygotowując się do rocznego rozliczenia. Co dziwne, najmniej pytań z zakresu PIT zadano w kwietniu, czyli w miesiącu, w którym upływa termin rocznego rozliczenia. Prawdopodobnie wynika to z zastosowania przez KIP dodatkowej statystyki, wyodrębniającej pytania dotyczące samych zeznań rocznych, o które w okresie styczeń- kwiecień pytano ponad 156 tys. razy (niezależnie od innych pytań o PIT w całym roku). KIP nie podaje jednak szczegółowych danych dotyczących pytań o zeznania roczne w rozbiciu na poszczególne cztery miesiące.

Najmniej kłopotów podatnicy mieli z akcyzą, o którą w 2011 r. zapytano niespełna 9 tys. razy, przy czym podatnicy najbardziej uaktywnili się w grudniu (ponad 2200 pytań), prawdopodobnie w związku z podwyżkami tego podatku.

Niewiele osób miało także problemu z e-deklaracjami. Choć z elektronicznej formy rozliczeń z fiskusem korzysta coraz więcej osób (w 2011 r. złożono 6,604 mln wszystkich rodzajów deklaracji podatkowych, a w tym roku resort finansów spodziewa się jeszcze większej liczby e-deklaracji), pytania z tego zakresu padły w ubiegłym roku niespełna 12 tys. razy. Najczęściej w kwietniu (ponad 2300 pytań), czyli w ostatnich tygodniach terminowego złożenia rocznego PIT.
Procedura rozmowy z KIP
Po powitaniu podatnik wybiera jedną z siedmiu kategorii podatkowych (np. podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek od towarów i usług itd.), po czym następuje połączenie z konsultantem. Jeśli podczas rozmowy nie uda się znaleźć odpowiedzi na pytanie, następuje przełączenie do eksperta. Gdy ekspert nie zna odpowiedzi, pytanie uzyskuje status pytania odroczonego, na który KIP odpowiada w ciągu 7 dni. Źródło: kip.gov.pl

*Uwaga! *Infolinia PIT jest dużo szybszym sposobem na uzyskanie informacji podatkowej niż indywidualne interpretacje podatkowe, ale w porównaniu z nimi ma istotną wadę – udzielona tylko ustnie, nie chroni podatnika w razie urzędniczej pomyłki, wynikającej na przykład z przedstawienia przez niego swojej sytuacji w sposób zbyt ogólny (przeciwieństwie do indywidualnej interpretacji podatkowej, która już na etapie wniosku wymaga dokładnego opisu tzw. stanu faktycznego).

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Źródło artykułu: Tax Care

Wybrane dla Ciebie

Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października