70 km/h poza zabudowanym. Kierowcy zapominają o tym przepisie
Kierowcy często przekraczają dozwoloną prędkość, zwłaszcza podczas holowania przyczep. Przepisy jasno określają maksymalne limity, jednak praktyka pokazuje, że wielu z nich nie dostosowuje się do tych regulacji, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drogach.
Wielu kierowców dobrze zna ograniczenia prędkości obowiązujące w obszarze zabudowanym, jak i poza nim. Obecnie, gdy mandaty są czterokrotnie wyższe, spora część kierowców nie jest świadoma, że wciąż przekracza dozwoloną prędkość, choć uważają, że poruszają się zgodnie z przepisami - pisze autkult.pl.
Przepisy dla pojazdów holujących przyczepy
Często zapominają o tym kierowcy holujący przyczepy. Przepis ten odnosi się do samochodów z przyczepami, które tworzą zespół pojazdów. W polskim kodeksie drogowym zdefiniowano, że zespół pojazdów to połączone pojazdy poruszające się razem, poza przypadkami holowania. Natomiast przyczepa jest pojazdem bez silnika, przystosowanym do połączenia z innym pojazdem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tłumy to mało powiedziane. Rzeka ludzi w Łodzi
Maksymalne prędkości dla zespołu pojazdów
Polskie przepisy jasno określają maksymalne prędkości dla zespołu pojazdów, które wynoszą:
- 50 km/h w obszarze zabudowanym,
- 20 km/h w strefach zamieszkania,
- 70 km/h poza obszarem zabudowanym,
- 80 km/h na autostradach, drogach ekspresowych i dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Przepisy te dotyczą wszystkich pojazdów holujących przyczepy, niezależnie od rodzaju pojazdu – osobowego czy ciężarowego. Niestety, wielu kierowców osobówek zazwyczaj nie przestrzega tych ograniczeń.
Ignorowanie przepisów przez kierowców osobówek
W rozmowach z kierowcami często przyznają oni, że ignorują te przepisy i jadą zgodnie z zasadami dla pojazdów osobowych bez przyczepy. Skarżą się później na problematyczne sytuacje związane z wysokimi prędkościami, takie jak podmuchy wiatru czy problemy z kontrolą pojazdu.
Ważne powody ograniczeń prędkości
Holowanie przyczepy bywa łatwe dla niektórych, podczas gdy dla innych jest trudnym zadaniem. Pomimo doświadczenia, fizyka jest nieubłagana. Ograniczenia prędkości dla zespołów pojazdów są konieczne ze względu na:
- zwiększoną długość drogi hamowania,
- trudności w utrzymaniu toru jazdy podczas awaryjnego hamowania,
- zmniejszoną stabilność zespołu pojazdów w porównaniu z pojedynczym pojazdem,
- podatność przyczep z plandekami na podmuchy wiatru
Problemy z nielegalnym ruchem na drogach
Wiele zespołów pojazdów na polskich drogach nie powinno być dopuszczonych do ruchu z powodu nadmiernej masy. Czasami na pierwszy rzut oka widać, że przekraczają one dopuszczalne limity wagowe. Samochody dostawcze i terenowe często nie mają wystarczającej mocy, by bezpiecznie holować lawetę z dwoma średniej wielkości osobówkami. Tak samo rzadkie są przypadki, kiedy osobówka może holować przyczepę z pojazdem o podobnej masie.