80 km/h na autostradzie. Kierowcy zapominają o tym przepisie
Wielu kierowców, holując przyczepy, ignoruje przepisy dotyczące prędkości, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drogach. Przepisy te istnieją, aby zwiększyć bezpieczeństwo i stabilność zespołu pojazdów.
02.09.2024 | aktual.: 02.09.2024 07:31
Każdy kierowca zna zasady dotyczące prędkości zarówno w strefach zabudowanych, jak i poza nimi, co jest szczególnie istotne teraz, gdy mandaty stały się czterokrotnie wyższe. Mimo to, nie wszyscy zdają sobie sprawę, że często łamią te przepisy, nawet jeśli robią to nieświadomie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przekraczanie prędkości przez kierowców z przyczepami
Jednym z głównych problemów jest to, że kierowcy holujący przyczepy często nie pamiętają o obowiązujących limitach prędkości. Przepisy jasno stwierdzają, że każdy pojazd holujący przyczepę tworzy zespół pojazdów. Kodeks drogowy definiuje zespół pojazdów jako pojazdy połączone w celu wspólnego poruszania się po drodze.
Przepisy dotyczące maksymalnej prędkości
Definicje kodeksu drogowego wyjaśniają, że zespół pojazdów to pojazdy złączone w celu poruszania się po drodze, nie obejmuje to jednak holowania. Przyczepa to pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia z innym pojazdem. Maksymalna prędkość zespołu pojazdów wynosi:
- 50 km/h w obszarze zabudowanym
- 20 km/h w strefie zamieszkania
- 70 km/h poza obszarem zabudowanym
- 80 km/h na autostradzie, drodze ekspresowej lub dwujezdniowej z co najmniej dwoma pasami w każdym kierunku
Jednakże, na polskich drogach często zauważa się, że kierowcy samochodów osobowych z przyczepami nie stosują się do tych przepisów.
Zaniedbania kierowców
Rozmowy z kierowcami ukazują, że wielu z nich ignoruje ograniczenia prędkości dla pojazdów z przyczepami, kierując się bardziej przepisami dotyczącymi zwykłych samochodów osobowych. Skutkiem tego są historie o niebezpiecznych sytuacjach na drogach, takich jak utrata kontroli nad pojazdem przy dużych prędkościach. Takie zdarzenia nie miałyby miejsca, gdyby prędkość pojazdów była prawidłowo ograniczona do 70 km/h.
Trudności związane z holowaniem przyczepy
Holowanie przyczepy może wydawać się proste dla niektórych kierowców, jednak dla wielu jest to trudne zadanie. Istnieją również fizyczne ograniczenia, których nie da się oszukać, co sprawia, że obowiązujące przepisy mają swoje uzasadnienie.
Przepisy te ustalono z kilku kluczowych powodów:
- Wydłużona droga hamowania dla zespołu pojazdów w porównaniu do samego samochodu
- Trudności w utrzymaniu toru jazdy podczas awaryjnego hamowania
- Zmniejszona stabilność zespołu pojazdów w porównaniu do samego samochodu
- Przyczepy, zwłaszcza z plandeką, są bardziej podatne na podmuchy wiatru
Nieodpowiednie warunki drogowe dla zespołów pojazdów
Na polskich drogach można zauważyć, że wiele zespołów pojazdów przekracza dozwolone limity masy, co sprawia, że nie powinny być dopuszczone do ruchu. Widać to już na pierwszy rzut oka. Zwykle samochody dostawcze nie mają wystarczającej mocy, aby legalnie ciągnąć lawetę z dwoma średniej wielkości samochodami osobowymi. Podobnie, rzadko zdarza się, że samochód osobowy może holować przyczepę ważącą tyle samo lub więcej niż pojazd ciągnący.