8 umiejętności, które musi posiadać każdy kandydat do pracy
Nie tylko formalne wykształcenie i doświadczenie zawodowe mają w oczach pracodawców dużą wartość. W końcu dostrzeżono znaczenie i wagę kompetencji miękkich, czyli umiejętności psychospołecznych dotyczących zarówno sfery osobistej, jak i interpersonalnej. Oto kilka z najbardziej pożądanych przez szefów takich umiejętności
17.04.2014 | aktual.: 17.04.2014 15:10
.
1. Przyjmowanie krytyki
Informacja zwrotna i opinia o naszej pracy jest niezbędna do poprawnego wykonywania zadań. Niestety nie zawsze jest ona pozytywna. Jeśli zostaniemy skrytykowani, musimy pamiętać o jednym: nie wolno obarczać odpowiedzialnością innych. Próba przeniesienia winy na inną osobę lub czynnik zewnętrzny, to najgorsze, co w takiej sytuacji możemy zrobić. „Z krytyką tego co i w jaki sposób robimy spotykać będziemy się przez całe życie zawodowe. Chodzi o to, by wyciągnąć z takich działań lekcje i poprawić swój sposób pracy, a nie upierać się, że to nie nasza wina”- powiedział prezes serwisu Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.
2. Elastyczność
- W dzisiejszych czasach, elastyczność w przyjmowaniu zmian i umiejętność dostosowywania się do nowej sytuacji to podstawa sukcesu – mówiła w wywiadzie dla serwisu Praca.wp.pl ekspertka HR i psycholog, Renata Kaczyńska-Maciejowska.
Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy potrafili akceptować zmiany, dzięki czemu staniemy się bardziej otwarci na nowe doświadczenia i bodźce. Będziemy mieli chęć na dokształcanie, poszerzanie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności.
3. Etyka pracy
Jest to najbardziej uniwersalna i ponadczasowa cecha, której w obecnych czasach brakuje, zwłaszcza, jak twierdzą eksperci, młodym ludziom. Warto pracować zgodnie z zasadami. Zyskamy ogólny szacunek i podziw. A co najważniejsze, będziemy brani za ludzi uczciwych, z którymi dobrze jest współpracować.
4.Praca pod presją
W ostatnich latach praca pod presją stała się normą w niemal każdej branży.Trzeba stale wykazywać się umiejętnością działania i kreatywnego myślenia w sytuacji ciągłego pośpiechu i napięcia. Należy jednak pamiętać, że zbyt intensywny stres w pracy może prowadzić do problemów zdrowotnych. Lekarze twierdzą, że ciągła presja ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie. Ostrzegają nawet, że zwiększa znacząco ryzyko zachorowania na depresję oraz zaburzenia lękowe. Dlatego warto odpowiednio przygotować się do radzenia sobie z pracą pod presją czasu. Umiejętnie planować swoją pracę i czas.
5. Umiejętność współpracy
Jeśli chcesz odnieść sukces, należy nauczyć się pracować zespołowo i mądrze korzystać ze zdolności innych, których nie posiadamy. Cechą dobrego pracownika jest właśnie umiejętność pracy zespołowej.
- Ta cecha jest szczególnie ważna w przypadku pracy w zespole - co przy dzisiejszej organizacji pracy jest bardzo często konieczne. Na tę kompetencję składają się: otwartość, elastyczność, konstruktywny styl rozwiązywania konfliktów, asertywność, tolerancja i kultura osobista. Jeśli kandydat ma takie cechy, z pewnością będzie się z nim dobrze współpracowało, a w przypadku pracy zespołowej wzajemne relacje między pracownikami i atmosfera w grupie to bardzo istotne czynniki sukcesu – oceniła Renata Kaczyńska-Maciejowska.
6. Zarządzanie czasem
Żeby efektywne zarządzać czasem trzeba przede wszystkim wyznaczyć sobie cel do realizacji. Potem należy zaplanować zadania potrzebne do wykonania celu i zastanowić się nad sposobem realizacji. A następnie wziąć się do pracy i skontrolować podjęte działania.
- Zarządzanie sobą lub inaczej - zarządzanie sobą w czasie, to kolejna bardzo cenna kompetencja. Pod terminem zarządzanie sobą kryje się umiejętność dobrego planowania, przewidywania kolejnych zdarzeń, oceny sytuacji, wykonywania kilku zadań równolegle w czasie, a także zdolność do realnej oceny własnych możliwości, radzenia sobie ze stresem w pracy dzięki samoorganizacji – skomentowała Renata Kaczyńska-Maciejowska.
7. Komunikatywność
- To jedna z najważniejszych i niezbędnych w pracy umiejętności, zwłaszcza w zawodach związanych z pracą z ludźmi. Trzeba jednak pamiętać, że jest to termin bardzo szeroki – powiedziała Renata Kaczyńska-Maciejowska. - Osoba komunikatywna, nie tylko potrafi przełamać nieśmiałość i podjąć rozmowę np. z osobą rekrutującą. Komunikatywność to łatwość w nawiązywaniu kontaktów, umiejętność uważnego słuchania, sprawność w zakresie autoprezentacji, umiejętność radzenia sobie ze stresem w kontaktach międzyludzkich i w kontekście prezentowania siebie. Ważnym elementem jest też spójność komunikatów werbalnych (czyli naszych wypowiedzi) i niewerbalnych (zachowań, gestów, mimiki, intonacji głosu itp.). Innymi słowy osoba komunikatywna potrafi jednocześnie zrozumiale i jasno się wyrażać, jak i strojem, zachowaniem i gestykulacją wzmacniać treść komunikatu werbalnego. Ważnym elementem tej kompetencji jest też umiejętność, a raczej łatwość nawiązywania przyjaznego kontaktu i porozumiewania się z otoczeniem - nie tylko
ustnie, ale też na piśmie - co w dzisiejszych czasach wcale nie jest tak oczywiste.
8. Pozytywne nastawienie
Optymizm przede wszystkim. Osoby, które często się uśmiechają i pozytywnie patrzą w przyszłość są bardzo dobrze odbierane przez współpracowników i szefów. Poza tym uśmiech pomaga zmierzyć się z problemami dnia codziennego, ale także pomaga załatwić wiele spraw. Kandydaci, którzy chcą nastawić się pozytywnie na rozmowę rekrutacyjną, powinni przede wszystkim dobrze się wyspać przed spotkaniem, zrobić coś miłego dla siebie, powinni też być merytorycznie przygotowani (co pozwala zminimalizować stres). Trzeba otworzyć się na rozmowę i nastawić pozytywnie do rekrutera.
JK,md,WP.PL