Anita Sarkeesian na liście 100 najbardziej wpływowych osób wg "Time'a"

Amerykańska publicystka i badaczka gier komputerowych Anita Sarkeesian, jako jedyna osoba związana z branżą oprogramowania rozrywkowego, znalazła się na dorocznej liście 100 najbardziej wpływowych osób wg magazynu "Time".

30.04.2015 17:05

W poprzednich latach magazyn "Time" kilkakrotnie odznaczał osoby związane z branżą gier i oprogramowania rozrywkowego, zazwyczaj w kategorii "Tytani". W tym roku Anita Sarkeesian była jedyną związaną z grami osobą na liście najbardziej wpływowych. Sarkeesian została wyróżniona w kategorii "Pionierzy" ze względu na swoją działalność publicystyczną i krytyczną jako promotorka refleksji feministycznej nad grami.

"Anita Sarkeesian stoi na stanowisku, że mamy prawo domagać się lepszej reprezentacji poszczególnych grup (w tym kobiet) w mediach. Jest już kimś więcej niż tylko zwykłą blogerką i vlogerką. Stała się symbolem walki o obecność kobiet w kulturach fanowskich i o bardziej odpowiedzialne, niestereotypowe przedstawienia kobiet w popkulturze" - wyjaśnia badacz gier z Uniwersytetu Jagiellońskiego Piotr Sterczewski. "Żaden krytyk popkultury nie wywołuje tylu emocji co Sarkeesian: każde jej nowe wideo lub publiczne wystąpienie wywołuje falę obelg i skłania przeciwników do szukania najdrobniejszych błędów faktograficznych w jej analizach" - dodaje.

Podobną opinię w uzasadnieniu jej wyróżnienia przez "Time" wyraził aktor Wil Wheaton, który przekonuje, że same reakcje na działalność Sarkeesian uzasadniają potrzebę istnienia jej projektu.

Sarkeesian jest jedną z głównych przeciwniczek i ofiar ruchu GamerGate. Od czasu przeprowadzonej w 2012 roku kampanii na Kickstarterze, czyli serii reportaży "Tropes vs. Women in Video Games", Sarkeesian regularnie pada ofiarą pomówień, pogróżek i wandalizmu internetowego ze strony graczy postrzegających jej krytyczne analizy jako zagrożenie. W październiku 2014 ze względu na groźbę musiała odwołać planowane wystąpienie na Uniwersytecie Stanowym Utah w USA. Wkrótce potem wystąpiła w jednym z ostatnich odcinków popularnego amerykańskiego programu satyrycznego "The Colbert's Report", gdzie potępiła działalność GG.

"Temperatura tego sporu może się wydawać zaskakująca, ale dotyka on szerszych kwestii - dyskursywnej (bo już nie liczebnej) dominacji mężczyzn w kulturach fanowskich oraz politycznego wymiaru popkultury" - twierdzi Sterczewski. Według ostatniego raportu "Essential Facts About the Video Game Industry", sporządzonego przez organizację Entertainment Software Association, kobiety stanowią 44 proc. amerykańskiej populacji graczy. Zgodnie z tym samym raportem dorosłe kobiety stanowią 33 proc. wszystkich grających, a więc dwukrotnie większą grupę niż grający mężczyźni poniżej 18. roku życia.

Urodzona w Kanadzie Anita Sarkeesian mieszka obecnie w Kalifornii. Jeszcze jako studentka założyła stronę Feminist Frequency; w tej chwili prowadzi organizację charytatywną zarejestrowaną pod tą samą nazwą. Na łamach YouTube publikuje wideoreportaże poświęcone przedstawieniu kobiet w grach i kulturze popularnej. W 2013, podobnie jak teraz "Time", wyróżnił ją "Newsweek", a w 2014 została pierwszą kobiecą laureatką nagrody Ambassador Award przyznanej w ramach 14th Annual Game Developers Choice Awards.

W ocenie ekspertów wyróżnienia przyznawane Sarkeesian oraz wyrazy poparcia dla jej działalności ze strony mediów branżowych są przejawami postępującej zmiany w podejściu do gier. Światowa krytyka odchodzi od rozpatrywania gier komputerowych jedynie jako produktów komercyjnych i sposobu spędzania wolnego czasu na rzecz uznania ich za formę sztuki. W coraz większym stopniu podkreśla się również polityczny wymiar rozgrywki. (PAP)

mk/ bk/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)