Autostrada A4 może być dopuszczona do ruchu na początku grudnia
57-kilometrowy odcinek autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem w woj. małopolskim może zostać dopuszczony do ruchu na początku grudnia tego roku. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał już zgodę na użytkowane jednego z trzech odcinków tej trasy.
23.11.2012 | aktual.: 23.11.2012 19:10
Jak poinformował PAP w piątek Artur Kania, Małopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie, zezwolenie dotyczy 13-kilometrowego odcinka pomiędzy Wierzchosławicami i węzłem Krzyż k. Tarnowa.
Według niego zgody na użytkowanie pozostałych dwóch odcinków: Szarów - Brzesko (23 km) i Brzesko - Wierzchosławice (21 km) powinny zostać wydane do końca przyszłego tygodnia.
Rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Iwona Mikrut powiedziała PAP, że po uzyskaniu zezwoleń wydanych przez nadzór budowlany, zarządca dróg będzie potrzebował jeszcze 1-2 dni na ostateczne przygotowania przed puszczeniem ruchu na tej trasie. Samochody pojadą więc tą trasą prawdopodobnie na początku grudnia.
GDDKiA dąży do tego, żeby trasa podzielona na trzy inwestycje była dostępna dla kierowców od razu w całości, pomimo iż środkowy jej fragment, od Brzeska do Wierzchosławic, wciąż będzie w budowie. W związku z tym ruch już od Bochni, gdzie istnieje możliwość zorganizowania zjazdu na jedną jezdnię, do Wierzchosławic będzie się odbywać jedną nitką w obie strony. W wielu miejscach będzie tam obowiązywało ograniczenie prędkości do 90, 70 i 50 km/h.
Mukrut poinformowała, że z nowego odcinka autostrady będą mogły na razie korzystać samochody o masie do 12 ton oraz autobusy. Auta ciężarowe powyżej 12 ton będą kierowane na starą drogą krajową nr 4.
- Po około miesiącu wykonana zostanie ponowna analiza rozkładu ruchu na A4, DK4 i DK73 i zależnie od jej wyników dopuszczony zostanie ruch ciężarowy po A4 lub nie. Trudno z góry precyzyjnie przewidzieć, jak rozłoży się ruch, kiedy kierowcy będą mieli wybór trasy jazdy pomiędzy A4 i DK4 - zaznaczyła rzecznik.
Takie rozwiązanie to efekt m.in. protestów samorządów w Tarnowie, Brzesku i Bochni, które obawiają się, że samochody ciężarowe zdezorganizują ruch na wąskich lokalnych ulicach, którymi wytyczono tymczasowe zjazdy z autostrady w tych miastach.
Według przedstawicieli GDDKiA 57-kilometrowy odcinek autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem ma zostać całkowicie ukończony do wiosny przyszłego roku.
Budowa autostrady A4 pomiędzy Szarowem i Tarnowem w Małopolsce trwa od początku 2010 roku. Inwestycja miała być gotowa na Euro 2012, ale plany te pokrzyżowały powodzie oraz perturbacje z wykonawcami.
Inwestycja jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Jej koszt wynosi w sumie blisko 2 mld zł.
Autostrada powstała jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady przewidziano cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż, a także sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada z Szarowa do Tarnowa jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.
Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Powstał też niespełna 7-kilometrowy odcinek, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa.