AWT otrzymało 5,9 mln euro dotacji z CEF na rozbudowę terminalu w Paskowie
Warszawa, 21.12.2016 (ISBnews) - Advanced World Transport (AWT), spółka z Grupy PKP Cargo, podpisała umowę dotacji w wysokości 5,88 mln euro z programu CEF (Łącząc Europę) na wsparcie prac przygotowawczych i III etap budowy multimodalnego terminalu kontenerowego w Paskowie pod czeską Ostrawą, podało PKP Cargo. Inwestycja ma się zakończyć do 2020 r. i dać ponad dwukrotne zwiększenie możliwości przeładunkowych terminalu.
21.12.2016 | aktual.: 21.12.2016 11:23
"Ta kwota (około 158 500 000 CZK) stanowi 66% kosztów kwalifikowanych projektu, który oprócz nowego połączenia kolejowego, placów przeładunkowych, oświetlenia i innych urządzeń w terminalu, obejmuje również prace badawczo-projektowe i przebudowę bocznicy w Paskowie" - czytamy w komunikacie.
Obecnie inwestycja wchodzi w fazę budowy i realizacji technologicznej modernizacji terminala. Do końca 2020 roku powinna być zbudowana nowa łącznica kolejowa i przeprowadzona modernizacja bocznic, a obszar przeładunków zwiększy się ponad dwukrotnie do powierzchni 71 tys. m2, zaś możliwości przeładunkowe wzrosną do prawie 5 000 TEU. Przeprowadzone modernizacje przyspieszą także przejazd przez stację na tory obsługowe terminalu, wyjaśniono.
Obecnie terminal Ostrawa - Paskow ma powierzchnię 31 tys. m2, zdolność przeładunkową 2 400 TEU i posiada 3 tory o długości po 270 m. Znajduje się w sąsiedztwie strefy przemysłowej przy granicy z Polską i Słowacją. Jego strategiczne położenie w sercu Europy pozwala na szybkie i łatwe skomunikowanie go z najważniejszymi europejskimi portami i terminalami.
Terminal służy do obsługi zarówno podmiotów z Grupy AWT, jak i podmiotów zewnętrznych. Jest przystosowany do wykonywania wszelkich czynności związanych z obsługą, składowaniem, dystrybucją i mniej skomplikowanymi naprawami kontenerów, doczyszczenia pociągów i kontenerów oraz do obsługi celnej. Posiada urządzenia do wysokiego składowania kontenerów(maksymalnie pięć warstw) i może obsługiwać nie tylko zwykłe kontenery ISO, a także przyczepy ciężarowe i wymienne skrzynie ładunkowe. Dysponuje również ciągnikami do przeładunku kontenerów i naczep.
"AWT ma wieloletnie doświadczenie w zakresie transportu intermodalnego, widzimy w tym segmencie potencjał dla dalszego rozwoju i terminalowi w Paskowie poświęcamy dużo uwagi. Ma on strategiczne i perspektywiczne położenie w Europie. Stanowi część sieci 25 terminali i punktów przeładunkowych w Polsce i jest skomunikowany z głównymi portami europejskimi.Wraz z PKP Cargo chcemy go bardziej związać z trójkątem logistycznym Adriatyk-Bałtyk-Morze Północne oraz z obsługą przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Dla całej Grupy PKP Cargo terminal stanowi przede wszystkim bramę do Europy Południowej" - skomentował prezes AWT Arkadiusz Olewnik, cytowany w komunikacie.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9%% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.
(ISBnews)