Badanie: przedsiębiorcy boją się współpracy z nowicjuszami
Złe opinie krążące w internecie na temat firmy lub też brak jakikolwiek opinii oraz krótki okres prowadzenia działalności - to najczęstsze powody nieufności przedsiębiorców do nowych kontrahentów - wynika z badań Rzetelnej Firmy.
28.08.2015 07:50
Program "Rzetelna Firma", skupia firmy kierujące się kodeksem etycznym w zakresie uczciwości, rzetelności i wiarygodności prowadzonego biznesu. Program prowadzony jest pod patronatem Krajowego Rejestru Długów.
Celem badania przeprowadzonego pomiędzy majem a lipcem br. na grupie ponad 1000 firm było przeanalizowanie, czym kierują się przedsiębiorcy, by podejmować bezpieczne dla nich decyzje biznesowe.
Z zebranych danych wynika, że aż 64,13 proc. przedsiębiorców stwierdziło, iż ryzyko transakcji wzrasta, jeśli w internecie pojawiają się nieprzychylne opinie o ich potencjalnym kontrahencie. Wśród osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą takie opinie mają znaczenie dla 77,7 proc. ankietowanych natomiast wśród firm średnich i dużych odsetek ten wyniósł 48,7 proc.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że podejrzliwość przedsiębiorców wzbudza także brak w sieci jakikolwiek informacji o kontrahencie - 47 proc. właścicieli firm deklarowało, że w takiej sytuacji czuje się zaniepokojona.
"Firmy niestety wciąż nie doceniają potencjału, jaki tkwi w internecie. Mimo, iż wydaje się, że strona internetowa w dzisiejszych czasach jest standardem, to okazuje się, że nie ma jej aż 30 proc. firm" - wskazał prezes Rzetelnej Firmy Waldemar Sokołowski.
Podkreślił też, że badanie jasno pokazuje, iż dbanie o dobry wizerunek w internecie przynosi wymierne korzyści - pomaga zdobyć nowych klientów i zwiększa sprzedaż. "Warto też starać się o dobre opinie i referencje klientów, bo to podnosi wiarygodność firmy. Tym bardziej, jeśli jej staż jest krótki, co (jak wynika z badania) rodzi nieufność" - dodał.
Przebadani przedsiębiorcy wskazali bowiem, że jeśli firma działa na rynku krócej niż rok, to traktowana jest przez kontrahentów z większą ostrożnością. Co ciekawe, dla przedstawicieli średnich i dużych firm jest to o wiele częściej wskazywany czynnik ryzyka (68,7 proc.) niż dla najmniejszych biznesów (32,34 proc.).
Z zebranych odpowiedzi wynika ponadto, że dla 84 proc. respondentów najbardziej wiarygodne są firmy polecane przez innych przedsiębiorców, którzy już z nimi współpracowali. Na drugim miejscu znalazły się pozytywne opinie w mediach, np. artykuły lub fora internetowe.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 1115 przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów gospodarki przez zespół prof. Jana Fazlagicia z Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie.