Białoruska wódka na polskim i unijnym rynku

Białoruski koncern Belgospisheprom utworzył z polskim partnerem spółkę na terytorium Polski, która zajmie się dystrybucją wódek i likierów sprowadzanych z Białorusi.

15.04.2009 | aktual.: 17.04.2009 10:38

Państwowy białoruski koncern spożywczy Belgospisheprom (posiada dom towarowy w Mińsku) i jego spółka zależna Mińsk Kristall utworzyły 8 kwietnia spółkę z polską firmą J&J Decor, która zajmie się organizacją dystrybucji alkoholi importowanych do Polski i Unii z Białorusi. Chodzi głownie o wódki takich marek jak Biełaja Ruś Luks, Biełaja Ruś Serebrnaja, balsam Biełaruskij czy nalewka Biełowieżskaja.

Głównym zadaniem nowego przedsięwzięcia będzie organizacja handlu wyrobów alkoholowych w Polsce i innych krajach UE, rozwój sieci dystrybucji towaru za granicą i wzrost eksportu napojów alkoholowych z Białorusi do Unii. W nowej spółce Mińsk Kristal objął 31 proc. udziałów, Belgospisheprom 20 proc. a spółka J & J Decor 49 proc.

Firma J & J Decor działa na polskim rynku od 1997 roku. Współpracuje z producentami napojów alkoholowych z Rosji, Kazachstanu i Armenii. Od grudnia 2005 dostarcza napoje alkoholowe do Polski, także na zlecenie Mińsk Kristall. Były to jednak niewielkie ilości. W 2008 r. Belgospischeprom wyeksportował 251,5 tysiąca 9. litrowych kartonów (wzrost o 101,2 proc. w porównaniu do 2007 r.). W ciągu trzech miesięcy 2009 roku eksport wyniósł 71,2 tysiąca kartonów, o 164,2 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Ale tylko część z tego eksportu trafiła do Polski, reszta do takich krajów jak Austria, Chiny, Czechy, Estonia, Niemcy, Grecja, Gwinea, Łotwa, Litwa, Nowa Zelandia, Wietnam, Turcja, USA, Wenezuela, Benin, Izrael i WNP. Z analizy białoruskiego eksportera wynika, że Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem zbytu dla wódki. Pod względem wielkości spożycia wódki jesteśmy czwartym rynkiem na świecie, po Rosji, Ukrainie i Stanach Zjednoczonych.
JS
Handel-Net

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)