Boże Narodzenie 2008 będzie czarne i białe

Granatowe łańcuchy, czarne bombki i białe lub czarne choinki - to najnowsze trendy w bożonarodzeniowej modzie. Do polskich mieszkań dotrą w przyszłym roku.

25.11.2007 09:11

Producenci ozdób, choinek, obrusów i słodyczy żyją już przygotowaniami do Wigilii 2008. W świecie dekoratorów wnętrz jest tak, jak w haute couture. Kolekcje przygotowuje się z rocznym wyprzedzeniem.
W styczniu we Frankfurcie nad Menem odbędą się targi Christmas World. W imprezie wezmą udział producenci bożonarodzeniowych gadżetów z całego świata. Wybierają się na nie właściciele firmy PPHU Lękiewicz z Łodzi, słynącej z ręcznego wytwarzania bombek, które trafiają do sklepów w Polsce, Włoszech, Danii i Anglii. Pracownicy przedsiębiorstwa przygotowują właśnie wzory, którymi pochwalą się podczas imprezy. Bombki są bogato zdobione, bo takie są oczekiwania klientów. Średnia cena jednej to 11 zł.

Nowe modele przygotowuje też firma Szkło-Dekor z Piotrkowa, producent ręcznie zdobionych bombek, która 96 proc. produkcji eksportuje do USA. Z szacunków spółki wynika, że tegoroczna sprzedaż osiągnie poziom 700 tys. dol., a przy obecnym kursie zysk gwarantowałaby dopiero sprzedaż za ok. 1,2 mln dol. Firma oblicza, że tegoroczne zyski będą mniejsze od kosztów produkcji, już zredukowała zatrudnienie ze 120 do 84 osób. Dalsze zwolnienia nie mają sensu, bo fachowców do ręcznej produkcji ozdób nie zastąpi się maszynami. Firma próbuje szukać nowych odbiorców na rynkach europejskich.

Dla właścicieli firmy Decor Light Sp. z o.o. z Bielska-Białej, jednego z pięciu wiodących w Polsce producentów dekoracji świetlnych, nadszedł czas podsumowania obecnego sezonu sprzedaży i wyciągania wniosków dotyczących przyszłorocznej produkcji. Odbiorcami girland i węży Decor Light są urzędy miast i gmin, centra handlowe, prywatne przedsiębiorstwa - łącznie kilkaset instytucji.

Wspólnicy z firmy Gamp z miejscowości Borek w pow. bocheńskim produkującej ozdoby i choinki na potrzeby hurtowników ze Słowacji i z giełd w Polsce są na etapie narad dotyczących przyszłorocznego asortymentu. Zastanawiają się, jak jeszcze lepiej upodobnić sztuczną choinkę do naturalnej, gdyż takie są oczekiwania klientów z Polski i Słowacji.

Właściciele firm zdają sobie sprawą z ryzyka, jakie towarzyszy opracowywaniu świątecznych kolekcji z tak dużym wyprzedzeniem. Marta Siwek z Decor Light do dziś pamięta sytuację sprzed kilku lat, kiedy sprzedaż z poprzedniego roku sugerowała, że warto postawić na choinki światłowodowe. Przed następną Gwiazdką nie cieszyły się już tak dużym zainteresowaniem.

Cena gwiazdki

Sztuczna choinka wys. 2,5 m przyprószona sztucznym śniegiem z szyszkami - 695 zł
Bombka średniej wielkości, ręcznie malowana - 10,80 - 410 zł (z pozytywką)
Wąż świetlny z diody LED - 7,5 zł za metr
Kurtyna świetlna z tradycyjnych żarówek - 300 - 700 zł, z diod LED - 700 zł
Elementy świetlne różnych kształtów i wielkości - od 500 do 3 tysięcy zł

100 dol. taką cenę osiąga jedna ręcznie malowana polska bombka w USA 2,5 mln tyle sztucznych choinek produkują każdego roku firmy w Polsce

Alicja Zboińska
POLSKA Gazeta Opolska

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)