Browary przygotowują się do sezonu letniego
Producenci piwa po fatalnym 2009 r. liczą na zahamowanie spadków sprzedaży. W 2009 r. sprzedaż piwa zmalała w naszym kraju o ok. 10 proc. Euromonitor uważa, że w 2010 r. popyt znów spadnie.
28.04.2010 11:49
Tradycyjnie popyt na piwa rośnie na początku maja i trwa do końca września. Na ten okres przypada zazwyczaj około połowy rocznej sprzedaży piwa. W tym roku sezon dla browarów jest szczególnie ważny, ponieważ mają za sobą fatalny 2009 r. Według Związku Browary Polskie sprzedaż piwa spadła w ubiegłym roku o 10,1 proc. Według Euromonitora Polacy wydadzą w tym roku na piwo 20 mld zł. Euromonitor szacuje, że łączna sprzedaż piwa może się zmniejszyć w tym roku w Polsce o ok. 4 proc. Natomiast Browary Polskie już w lutym nie wykluczyły niewielkiego wzrostu sprzedaży, pod warunkiem, że wiosna i lato będą ciepłe. Zdaniem części przedstawicieli branży o poprawie sytuacji na rynku świadczą wyniki z I kwartału. Według wstępnych szacunków branży sprzedaż piwa była wówczas na poziomie ubiegłorocznym.
Lepiej od średniej rynkowej wypadł Royal Unibrew Polska, czwarty gracz na rynku piwa. W I kwartale sprzedaż firmy wzrosła o 18 proc. Był to wynik lepszy, niż zakładał zarząd. Marża brutto firmy wzrosła o 34 proc. Royal Unibrew zakłada, że II kwartał będzie dla niego jeszcze lepszy. Sprzedaż firmy ma być dwa razy wyższa niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku. Natomiast w porównaniu z II kwartałem 2009 r. ma być wyższa o ok. 10 proc. Zdaniem prezes Beaty Pawłowskiej jest możliwe, że na koniec roku udziały rynkowe firmy sięgną 6 proc. Obecnie są o 2 pkt proc. niższe.
Royal Unibrew ma w planach dwie nowości, które wprowadzi już w trakcie sezonu. Firma wprowadziła ostatnio na rynek nową wersję smakowego piwa Cooler oraz Faxe Oryginal.
(JS) / Rzeczpospolita