Sławomir Nowak
Sławomir Nowak na ministerialnym stołku spędził niecałe 2 lata (bez trzech dni). Obowiązki ministra będzie teraz pełnił Zbigniew Rymasiewicz (Czytaj więcej»)
. Nowak odziedziczył po Cezarym Grabarczyku 643 km autostrad i 631 km dróg ekspresowych w budowie. Mimo krótkiej kadencji Sławomir Nowak przeciął wstęgę na największej liczbie wybudowanych autostrad w historii III RP i pobił tym samym rekord poprzednika.
Projektowanie i budowa autostrady zazwyczaj trwa jednak dłużej niż dwa lata, które rządził w resorcie Nowak. Większość otwartych dróg to dziedzictwo Cezarego Grabarczyka. Jak się jednak okazało nie cały spadek po poprzednim ministrze można w ciemno z dobrodziejstwem inwentarza. Część trwających kontraktów okazała się kukułczym jajem. Wielu wykonawców wycofało się z budowy lub po prostu zbankrutowało. Ciągnąca się budowa A1 z Torunia w kierunku Łodzi oraz słynny most w Mszanie, czy A4 w kierunku granicy z Ukrainą to największe bolączki resortu.
Minister Nowak podpisał jednak umowy na 94 km nowych dróg. Dodatkowo podpisano umowy na dokończenie (wcześniej zerwanych kontraktów) aż 123 km. dróg. Minister Nowak zaczął też przygotowania inwestycyjne do nowej perspektywy budżetowej. Wśród zupełnie nowych projektów w 2013 roku podpisano m.in. umowę na budowę S8 na Mazowszu. W ostatnim roku rozpoczęto przygotowania do podpisania wielu kolejnych umów - wreszcie ruszy m.in. budowa obwodnica Marek w ciągu S8. Rozpisano przetargi na wiele nowych odcinków dróg ekspresowych.
Jednak nawet bez nich na koniec tej kadencji sieć autostrad może wynosić około 1600 km! A dwupasmowych dróg ekspresowych blisko 1150 km! Tym razem są to liczby realne. Budowa dróg (przede wszystkim A1, A4) które powinny być otwarte na Euro2012 będą raczej skończone przed następnymi wyborami parlamentarnymi.
W przypadku ministra Nowaka policzyliśmy podpisane umowy także na drogi szybkiego ruchu.