Budżet zwiększa płynność banków

Znaczący wzrost nadpłynności sektora bankowego przynajmniej w części jest zasługą Ministerstwa Finansów, które wymienia euro w NBP i wydaje złotówki na bieżące potrzeby – oceniają analitycy.

Budżet zwiększa płynność banków
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Nadpłynność sektora bankowego wzrosła w minionym tygodniu do rekordowej kwoty 41 mld zł. Taka była wartość bonów pieniężnych sprzedanych bankom komercyjnym przez Narodowy Bank Polski. Dziś kolejny przetarg. Prawdopodobnie bank centralny znów będzie musiał sprzedać bankom bony o wartości kilkudziesięciu miliardów złotych. Jeszcze niedawno nadpłynność była o kilkanaście miliardów złotych mniejsza. Co spowodowało wzrost? Jak oceniają analitycy, przynajmniej częściowo jest to efekt dużego napływu pieniędzy z Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy jest on głównym sposobem Ministerstwa Finansów na poprawę bieżących wyników budżetu państwa.

Sterylizacja wpływa na wynik NBP i wysokość stóp

Podczas ostatnich dwóch miesięcy budżet uzyskał z Unii równowartość blisko 13 mld zł. Transfery przychodzą w euro. Resort wymienia je w Narodowym Banku Polskim, po czym gotówka trafia do różnych podmiotów, które ostatecznie wpłacają zdecydowaną większość pieniędzy na rachunki w bankach komercyjnych. Gdzie trafiają nadwyżki? Z powrotem do NBP.

_ Konieczność „sterylizowania” nadpłynności sektora bankowego z całą pewnością będzie mieć negatywny wpływ na wynik banku centralnego _ – uważa Jakub Borowski, główny ekonomista Invest-Banku.

_ Poza tym im większa jest skala nadpłynności banków, tym większa presja na krótkoterminowe stawki na rynku międzybankowym. Przecież w każdej chwili NBP może zdecydować, że nie będzie absorbował całej nadpłynności banków, a wtedy oprocentowanie będzie musiało pójść w dół _ – dodaje Borowski.

Mniejsze szanse na obniżki

Zdaniem Ernesta Pytlarczyka, analityka BRE Banku, duży przyrost wolnej gotówki w bankach ogranicza też możliwości obniżania stóp procentowych przez bank centralny.

_ Nadal spodziewam się jednak, że jesienią Rada Polityki Pieniężnej obniży stopy _ – mówi specjalista. Główna stopa NBP wynosi obecnie 3,5 proc.

Większa nadpłynność zmniejsza też szanse na obniżenie stopy rezerwy obowiązkowej. Mówił o tym niedawno Dariusz Filar, członek RPP. Wcześniej RPP uzależniała dalsze zmniejszenie rezerwy obowiązkowej od przyśpieszenia akcji kredytowej, a wzrost nadpłynności – mierzonej wielkością sprzedawanych przez NBP bonów pieniężnych – może wskazywać, że przyrost kredytów jest niewielki.

Czy resort wyjdzie na rynek walutowy?

Euro trafiające w tej chwili do budżetu są wymieniane w NBP. Jeśli napływ środków z UE dalej postępowałby w dotychczasowym tempie, teoretycznie Ministerstwo Finansów mogłoby wkrótce stanąć przed koniecznością wyjścia na rynek. Wówczas, jak otwarcie mówią ekonomiści, mielibyśmy do czynienia ze znaczącą aprecjacją złotego. Resort byłby bowiem dużym graczem.

Konieczność pojawienia się ministerstwa na rynku wynika z uzgodnień z bankiem centralnym, ponieważ od kilku lat NBP ustala limity skupu (bądź sprzedaży walut) na rzecz budżetu. W tym roku gotów jest wymienić Ministerstwu Finansów ok. 4 mld euro netto. Limity wprowadzono właśnie po to, by ograniczyć ryzyko gwałtownego wzrostu płynności w sektorze bankowym. Niewykluczone, że resort jest już bardzo blisko wykorzystania limitu na cały rok (ministerstwo nie odpowiedziało wczoraj na nasze pytania na ten temat).

Zdaniem Ernesta Pytlarczyka, prawdopodobieństwo pojawienia się ministerstwa na rynku zmniejsza to, że rządowi zależy na tym, by złoty był słaby (poprawia to konkurencyjność naszej gospodarki).

_ W ostateczności ustalony wraz z NBP limit może zostać zwiększony _– uważa analityk.
Oznaczałoby to jednak dalsze zwiększanie nadpłynności sektora bankowego.

Łukasz Wilkowicz
PARKIET

parkietministerstwo finansównbp

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.