Duża inwestycja blisko Niemiec. Były prezydent Poznania oceni skutki
Eksperci, kierowani przez prezesa Fundacji Miasto Ryszarda Grobelnego, przeanalizują skutki budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Rada Programowa ma zbadać ekonomiczne, społeczne i ekologiczne aspekty inwestycji.
29.09.2024 | aktual.: 29.09.2024 12:55
Na sesji rady miasta Świnoujście, wszyscy obecni radni zagłosowali za powołaniem rady programowej, którą poprowadzi były wieloletni prezydent Poznania Ryszard Grobelny, prezes Fundacji Miasto. Fundacja została założona przez Związek Miast Polskich, do którego należy Miasto Świnoujście. Celem rady jest analiza i ocena wpływu budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym dla Gminy Miasto Świnoujście.
Analizy dotyczące różnych aspektów gospodarczych
Rada będzie współpracować z ekspertami, aby przygotować i dostarczyć Radzie Miasta analizy dotyczące skutków budowy terminalu. Badania obejmą różne aspekty, w tym gospodarcze, społeczne, środowiskowe i transportowe. W trakcie prac rada ma zadbać o informowanie mieszkańców o postępie działań, organizując warsztaty i opracowując system konsultacji z mieszkańcami. Ryszard Grobelny podkreśla, że tradycyjne metody, jak zbieranie ankiet, są w dzisiejszych czasach nieskuteczne, dlatego prace warsztatowe są bardziej zalecane.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Świnoujście zwróciło się do Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście o udostępnienie już istniejących analiz dotyczących powstania terminalu kontenerowego. Warto zauważyć, że istnieje nierównowaga w zaangażowaniu różnych podmiotów, co wpłynęło na czas i środki przeznaczane na tę inwestycję. Grobelny wyjaśnia, że analiza dokumentów jest kluczowa, ponieważ mogą zawierać dane, które od czasu sporządzenia mogły się zdezaktualizować. Podkreśla, że czas na ekspertyzy jest bardzo ograniczony – wyniesie jedynie cztery miesiące. To oznacza, że eksperci będą musieli oprzeć się głównie na istniejących danych, co może wpłynąć na głębokość analiz.
Grobelny wskazuje na problem z pracownikami
Planowany terminal ma mieć możliwość obsługiwania do 2 mln TEU rocznie, a równocześnie będą mogły cumować dwa statki: jeden o długości 400 m i drugi o długości 200 m. Inwestycja zostanie zrealizowana w dwóch etapach. Przyjmuje się, że terminal wygeneruje 2 tys. nowych miejsc pracy. Grobelny zwraca uwagę na problem związany z brakiem pracowników w Świnoujściu, który jest istotny zarówno dla lokalnej gospodarki, jak i dla społeczeństwa miasta. Zadanie znalezienia odpowiednich pracowników staje się coraz bardziej skomplikowane, biorąc pod uwagę obecne niedobory kadrowe w mieście.
W skład Rady Programowej wejdą przedstawiciele Prezydenta Miasta Świnoujście, Rady Miasta Świnoujście, Świnoujskiej Organizacji Turystycznej, Północnej Izby Gospodarczej, Zarządu Osiedla Warszów oraz Gminy Międzyzdroje. Rada Programowa zobowiązała się do przekazania Radzie Miasta do 30 czerwca 2025 r. pełnej analizy i oceny skutków budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu, obejmujących aspekty gospodarcze, społeczne, środowiskowe i transportowe. Wnioski te zostaną również uwzględnione w Strategii Rozwoju Miasta.