Chcą obowiązku jazdy na "zimówkach". Jest apel w tej sprawie

W Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej zmiany opon samochodowych. To decyzja absolutnie dobrowolna. Jednak Stowarzyszenie Gmin Górskich wraz z ich mieszkańcami apeluje o wprowadzenie obowiązku jazdy w terenach wysokogórskich zimą na oponach zimowych - podaje serwis Podhale 24.pl.

Czy kolejny obowiązek spodoba się kierowcom?Czy kolejny obowiązek spodoba się kierowcom?
Źródło zdjęć: © East News | Andrzej Zbraniecki
oprac.  NST

Podhalański serwis informacyjny podhale24.pl postuluje wprowadzenie obowiązku wymiany opon na zimowe w górach. Na ten przepis czekają mieszkańcy Podhala.

Uzasadniają: - Samochody, które zimą nie mogą podjechać pod wzniesienie przez co tworzą korki w Zakopanem i okolicznych miejscowościach zazwyczaj są wyposażone w letnie opony. Tablice rejestracyjne zazwyczaj świadczą o tym, że kierowcy przyjechali z regionów w Polsce, gdzie zima niemal już nie występuje. Stowarzyszenie Gmin Górskich chciało, aby wprowadzić obowiązek poruszania się na oponach zimowych - czytamy na podhale24.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Linie lotnicze znów osiągają zyski. Jak to wpłynie na ceny biletów w 2023 roku?

Wybór, czy obowiązek?

W ubiegłym roku o tej porze burmistrzowie i wójtowie samorządów położonych w górach założyli Stowarzyszenie Gmin Górskich. Tworzą je m.in. Szczyrk, Świeradów-Zdrój, Duszniki-Zdrój, Karpacz, Bukowina Tatrzańska i Kościelisko, leżące w obrębie makroregionów: Sudety Zachodnie, Sudety Środkowe, Sudety Wschodnie, Beskidy Zachodnie, Beskidy Środkowe i Beskidy Lesiste, Obniżenie Orawsko-Podhalańskie i Łańcuch Tatrzański. Jego prezesem został burmistrz Szczyrku Antoni Byrdy. Celem organizacji ma być m.in. działanie na rzecz rozwoju polskich gmin górskich.

- Uważam, że obowiązek jazdy na oponach zimowych w terenach wysokogórskich powinien zostać wprowadzony kodeksowo — mówi Antoni Byrdy, burmistrz Szczyrku cytowany przez "Rzeczpospolitą".

Byrdy twierdzi, że posiadanie łańcuchów i korzystanie z nich przez kierowców jest wskazane, a "obowiązek ich używania w konkretnych okolicznościach pogody i w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami powinien być konsekwentnie przestrzegany" - pisze gazeta.

Odmiennego zdania jest Andrzej Łukasik z Polskiego Towarzystwa Kierowców, który ocenia, że wprowadzenie kodeksowego obowiązku używania opon zimowych w Prawie o ruchu drogowym jest bez sensu - czytamy na łamach "Rzeczpospolitej".

Według eksperta wystarczyłoby wprowadzić obowiązek używania w wyższych partiach gór łańcuchów na koła.

- W okresie zimowym warunki są zmienne wszędzie w Polsce. Jednego dnia mamy śnieg w górach, innego na Mazurach, a kolejnego na północy. Nie ma możliwości prawnej wprowadzić ustawą obowiązku tylko w jednej części Polski – mówi "Rzeczpospolitej".

Kar nie ma, ale kierowcy dbają o bezpieczeństwo

Rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego Mikołaj Krupiński cytowany przez dziennikarzy Money.pl zaznaczył, że Polska należy do krajów, w których nie ma przepisów nakładających na kierujących pojazdami używanie ogumienia dostosowanego do warunków pogodowych, co - jak podkreślił - nie oznacza, że Polacy nie stosują się do tej praktyki.

- Badania ankietowe - powtarzane cyklicznie - wskazują, że ok. 85 proc. kierowców zmienia opony wraz z nadejściem zimy lub lata. Świadczy to o wiedzy na temat wad i zagrożeń wynikających z jazdy na oponach niedostosowanych do pory roku - powiedział.

Pytany o opony wielosezonowe ocenił, że są one "pewnego rodzaju kompromisem".

- Jak na razie nie stworzono opon idealnych, czyli takich, które gwarantowałyby wysokie parametry użytkowania w dodatnich temperaturach letnich i zimowych — ujemnych. Certyfikowane ogumienie całoroczne sprawdzi się w przypadku kierowców, którzy pokonują niewielkie przebiegi — do 10 tys. km, głównie po mieście, które jest regularnie odśnieżane i w przypadku pojazdów o niedużej mocy silnika — mówi "RP"

Dodaje w rozmowie z gazetą, że w scenariuszu, w którym kierowca pokonuje rocznie kilkanaście bądź kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie, w różnych warunkach pogodowych, a jego samochód legitymuje się znaczną mocą jednostki napędowej — lepszym wyborem wydaje się użytkowanie dwóch kompletów opon — dostosowanych po pory roku .

Źródło artykułu: WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Polskie borówki podbijają Azję. Otwiera się nowy rynek
Polskie borówki podbijają Azję. Otwiera się nowy rynek
Deweloper chce wcisnąć blok na ich podwórku. Mieszkańcy protestują
Deweloper chce wcisnąć blok na ich podwórku. Mieszkańcy protestują
Włamywali się do ciężarówek i kradli towar. Jest decyzja sądu
Włamywali się do ciężarówek i kradli towar. Jest decyzja sądu
Gigant kawowy zwalnia. 900 osób w USA straci pracę
Gigant kawowy zwalnia. 900 osób w USA straci pracę
Studenci wyciągają ponad 7 tys. zł. W tych branżach ich szukają
Studenci wyciągają ponad 7 tys. zł. W tych branżach ich szukają
Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku