Chińczycy mają chrapkę na Hummera
Rozpoczynający proces
restrukturyzacji amerykański koncern motoryzacyjny General Motors
ogłosił we wtorek, że podpisał z prywatną chińską firmą Tengzhong
list intencyjny w sprawie sprzedaży marki Hummer.
W poniedziałek uważany za ikonę amerykańskiej motoryzacji General Motors złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami, rozpoczynając tym samym proces upadłościowy. Na jego gruzach w ciągu 2-3 miesięcy powstać ma "nowy GM", kontrolowany w 60 proc. przez amerykańskie władze.
Głównym elementem planu restrukturyzacji giganta z Detroit jest znaczne jego odchudzenie. Zbycie marki Hummer, znanej z gigantycznych, paliwożernych samochodów terenowych, jest kolejnym krokiem w tym kierunku, po sprzedaży większości udziałów w niemieckim Oplu kanadyjskiemu producentowi części samochodowych Magna.
Warunki finansowe porozumienia między GM a Tengzhong Heavy Industrial Machinery z prowincji Syczuan nie są znane, ale eksperci szacują, że Chińczycy będą musieli zapłacić za Hummera około 100 mln dol. Jeszcze w czerwcu ub.r., gdy GM wystawił tę markę na sprzedaż, spodziewał się zdobyć za nią ponad 500 mln dol.
Wstępne porozumienie obejmuje jednak również liczne niefinansowe zobowiązania. Inwestor zadeklarował gotowość zachowania dotychczasowego zarządu przejmowanej firmy oraz około 3 tys. osób zatrudnionych przy produkcji i sprzedaży Hummerów. Zobowiązał się też do zawarcia długoterminowej umowy z GM w sprawie dostaw części.
Na mocy porozumienia, w zakładzie Shreveport w Luizjanie co najmniej do końca 2010 r. będą produkowane obecne modele Hummera. W dalszej perspektywie inwestor będzie musiał opracować nowocześniejsze, bardziej oszczędne pojazdy, które jednak nadal będą produkowane w USA.
GM kupił markę Hummer w 1999 r. od firmy AM General. Auta te powstają na bazie produkowanego przez tę firmę na potrzeby amerykańskiej armii samochodu terenowego Humvee.
Sprzedaż Hummerów załamała się w związku z kryzysem finansowym oraz gwałtownym wzrostem cen paliwa w lecie ubiegłego roku. W pierwszych pięciu miesiącach 2009 r. sprzedało się o 64 proc. mniej tych aut, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Firma Tengzhong, produkuje m.in. pojazdy specjalnego użytku, maszyny budowlane i komponenty strukturalne do budowy mostów i autostrad. Nie ma doświadczenia w produkcji aut osobowych.(PAP)
gsi/