Trwa ładowanie...
chiny
03-06-2009 04:00

Chińczycy mają chrapkę na Hummera

Rozpoczynający proces
restrukturyzacji amerykański koncern motoryzacyjny General Motors
ogłosił we wtorek, że podpisał z prywatną chińską firmą Tengzhong
list intencyjny w sprawie sprzedaży marki Hummer.

Chińczycy mają chrapkę na HummeraŹródło: Hummer
d3ikmb3
d3ikmb3

W poniedziałek uważany za ikonę amerykańskiej motoryzacji General Motors złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami, rozpoczynając tym samym proces upadłościowy. Na jego gruzach w ciągu 2-3 miesięcy powstać ma "nowy GM", kontrolowany w 60 proc. przez amerykańskie władze.

Głównym elementem planu restrukturyzacji giganta z Detroit jest znaczne jego odchudzenie. Zbycie marki Hummer, znanej z gigantycznych, paliwożernych samochodów terenowych, jest kolejnym krokiem w tym kierunku, po sprzedaży większości udziałów w niemieckim Oplu kanadyjskiemu producentowi części samochodowych Magna.

Warunki finansowe porozumienia między GM a Tengzhong Heavy Industrial Machinery z prowincji Syczuan nie są znane, ale eksperci szacują, że Chińczycy będą musieli zapłacić za Hummera około 100 mln dol. Jeszcze w czerwcu ub.r., gdy GM wystawił tę markę na sprzedaż, spodziewał się zdobyć za nią ponad 500 mln dol.

Wstępne porozumienie obejmuje jednak również liczne niefinansowe zobowiązania. Inwestor zadeklarował gotowość zachowania dotychczasowego zarządu przejmowanej firmy oraz około 3 tys. osób zatrudnionych przy produkcji i sprzedaży Hummerów. Zobowiązał się też do zawarcia długoterminowej umowy z GM w sprawie dostaw części.

d3ikmb3

Na mocy porozumienia, w zakładzie Shreveport w Luizjanie co najmniej do końca 2010 r. będą produkowane obecne modele Hummera. W dalszej perspektywie inwestor będzie musiał opracować nowocześniejsze, bardziej oszczędne pojazdy, które jednak nadal będą produkowane w USA.

GM kupił markę Hummer w 1999 r. od firmy AM General. Auta te powstają na bazie produkowanego przez tę firmę na potrzeby amerykańskiej armii samochodu terenowego Humvee.

Sprzedaż Hummerów załamała się w związku z kryzysem finansowym oraz gwałtownym wzrostem cen paliwa w lecie ubiegłego roku. W pierwszych pięciu miesiącach 2009 r. sprzedało się o 64 proc. mniej tych aut, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Do końca 2009 r. koncern z Detroit zamierza sprzedać jeszcze Saturna oraz szwedzkiego Saaba. W 2010 r. z produkcji mają wyjść Pontiaci. Po tych zmianach w GM pozostaną marki: Chevrolet, Cadillac, GMC i Buick.

Firma Tengzhong, produkuje m.in. pojazdy specjalnego użytku, maszyny budowlane i komponenty strukturalne do budowy mostów i autostrad. Nie ma doświadczenia w produkcji aut osobowych.(PAP)

gsi/

d3ikmb3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ikmb3

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj