Ciechanów pokazał, jak porządkować reklamy w krajobrazie miejskim

Przedstawiciele samorządów ze Związku Miast Polskich dyskutowali w piątek w Ciechanowie (Mazowieckie) o reklamach w krajobrazie miejskim. Ciechanów jako pierwsze w Polsce miasto przyjął uchwałę porządkującą reklamy i wprowadził opłatę reklamową.

Ciechanów pokazał, jak porządkować reklamy w krajobrazie miejskim
Źródło zdjęć: © Eastnews | East News/MIKOLAJ ZACHAROW/REPORTER

09.09.2016 | aktual.: 09.09.2016 19:39

Przedstawiciele samorządów ze Związku Miast Polskich dyskutowali w piątek w Ciechanowie (woj. mazowieckie) o reklamach w krajobrazie miejskim. Ciechanów jako pierwsze w Polsce miasto przyjął uchwałę porządkującą reklamy i wprowadził opłatę reklamową.

Jak podkreślił prezydent Ciechanowa Krzysztof Kosiński, głównym celem uchwalonych tam regulacji jest uporządkowanie chaosu reklamowego w taki sposób, by nie zaśmiecały miasta, nie pojawiały się w przypadkowych miejscach i nie psuły krajobrazu.

- Reklamy muszą funkcjonować w przestrzeni miejskiej, tego nie da się uniknąć ani kwestionować, ważne jest jednak to, by swoją formą nie szpeciły, nie straszyły. W kontekście zachowania estetycznego wyglądu miasta jest to niezwykle istotne - powiedział PAP Kosiński, który jest zarazem sekretarzem zarządu Związku Miast Polskich.

Ogólnopolska konferencja "Ustawa krajobrazowa. Reklamy w krajobrazie miejskim: pierwsze doświadczenia, propozycje rozwiązań", w której uczestniczyło ok. 200 osób, w tym architekci i urbaniści, odbyła się na ciechanowskim Zamku Książąt Mazowieckich.

Jak przypomniał prezydent Ciechanowa, to sami mieszkańcy tego miasta zwracali uwagę na potrzebę uregulowań w kwestii reklam w przestrzeni miejskiej i sposobu ich eksponowania, a swoje opinie wyrazili w ankiecie przeprowadzonej przez tamtejszy Urząd Miasta ankiecie. - Uchwała daje realne możliwości. Wprowadziliśmy zasady. Wszystko jest jasno określone: wielkości, materiały, częstotliwość występowania reklam, ilość w obiektach, wysokość opłat itd. Będziemy egzekwować przestrzeganie tych zasad. Wprowadzają one bowiem porządek i logikę - zaznaczył Kosiński.

Prezydent Ciechanowa ocenił, iż na razie jest jeszcze zbyt wcześnie, by mówić o potrzebie dalszych regulacji, dotyczących porządkowania reklam na terenie miasta. - Regulacje są wdrażane. Część, jak opłata reklamowa, będzie funkcjonować od przyszłego roku. Musimy sprawdzić, jak to wszystko działa w praktyce, wtedy okaże się, czy konieczne będą inne mechanizmy, czy obecne uwarunkowania wystarczą - dodał Kosiński.

Uchwałę o zasadach umieszczania tablic i urządzeń reklamowych, ich wielkości, standardach jakościowych i rodzajach materiałów, z jakich mogą być wykonane, radni Ciechanowa przyjęli w kwietniu. Pozwoliła na to, obowiązująca od września 2015 r., tzw. ustawa krajobrazowa, która m.in. definiuje pojęcie reklamy, szyldu i krajobrazu, w tym kulturowego i priorytetowego. Ustawa umożliwia samorządom uchwalanie lokalnego kodeksu reklamowego, który określa zasady lokalizacji różnego rodzaju nośników reklam i szyldów, a także wprowadza kary za nielegalne reklamy.

Przyjęte przez radnych Ciechanowa rozwiązania, zostały opracowane m.in. na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców miasta, którzy ostatecznie opowiedzieli się za koniecznością wprowadzenia szczegółowych zasad dotyczących umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. Czas na dostosowanie istniejących tablic i urządzeń reklamowych do uchwalonych regulacji to 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

Uchwała określa warunki oraz wyznacza miejsca, w których reklamy mogą się pojawiać. Zabrania m.in. instalowania ich na zabytkach, w strefie do 20 metrów od pomników przyrody, na terenach cmentarzy i ich ogrodzeniach, a także wzdłuż ulic w taki sposób, który zakłóca odczytanie znaków drogowych lub ogranicza widoczność kamer monitoringu miejskiego. Zapisy uchwały zabraniają także umieszczania reklam na drzewach, w szpalerach drzew oraz w sposób pogarszający warunki wegetacji roślin. Banery reklamowe nie mogą być rozpinane między obiektami budowlanymi, roślinnością, ogrodzeniami, barierami ochronnymi i ekranami akustycznymi.

Regulacje przyjęte w Ciechanowie zezwalają natomiast na montowanie reklam na niektórych ogrodzeniach, ale pod warunkiem, że powierzchnia ich ekspozycji nie przekroczy 3 metrów kw., a także na budynkach z tym - że w tym przypadku - powierzchnia ekspozycji może mieć do 20 metrów kw., natomiast łączna powierzchnia reklam nie może przekroczyć 20 proc. powierzchni elewacji. Zgodnie z uchwałą, tablice i urządzenia reklamowe powinny być tak wkomponowane w elewację, by nie zasłaniały istotnych i charakterystycznych jej elementów. Reklamy z elementami podświetlanymi nie mogą być uciążliwe dla mieszkańców budynków. Właściciele wszystkich tablic lub urządzeń reklamowych są zobowiązani do utrzymania ich w należytym stanie technicznym i estetycznym.

Zapisy uchwały o zasadach umieszczania reklam na terenie Ciechanowa zostały wcześniej zaopiniowane m.in. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)