CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
14.05.2013 | aktual.: 14.05.2013 16:23
14.05. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów przyjęła: - projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych, - projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym, - projekt ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz niektórych innych ustaw.
Rząd przyjął informację dotyczącą realizacji ustawy z 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Młode małżeństwa, osoby samotnie wychowujące dzieci oraz osoby samotne (do 35. roku życia) będą mogły skorzystać z pomocy państwa przy zakupie pierwszego własnego mieszkania. Dofinansowanie części wkładu własnego ułatwi zaciągnięcie kredytu mieszkaniowego, zmniejszy jego wysokość i tym samym obniży wysokość spłacanych rat. Z tej formy wsparcia skorzysta większa liczba potencjalnych beneficjentów. Dla modelu rodziny 2+3 projekt ustawy przewiduje dodatkowe wsparcie finansowe w postaci spłaty części kredytu. Dzięki temu połączone będą dwa priorytety polityki rządu - polityka mieszkaniowa z polityką prorodzinną.
Program ma obowiązywać przez 5 lat - od 2014 do 2018 roku.
W październiku 2012 r. premier Donald Tusk w tzw. drugim expos, określił najważniejsze priorytety państwa. Jednym z głównych obszarów szczególnej troski rządu jest sytuacja polskich rodzin, w tym osób młodych. Pakiet rozwiązań ujętych w projekcie ustawy, zwany też programem "Mieszkanie dla młodych", uzupełnia inne rozwiązania prorodzinne - wydłużenie urlopu rodzicielskiego czy większą dostępność do żłobków i przedszkoli.
Projekt ustawy zawiera uregulowania, które wprowadzają pomoc państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych, niedysponujących odpowiednią zdolnością kredytową umożliwiającą zaciągnięcie kredytu na mieszkanie po - wygaszanym obecnie - programie "Rodzina na swoim". Program "MdM" będzie wspierać rodziny z dziećmi oraz działać konkurencyjnie na rynku mieszkaniowym, redukując presję na zwyżkę cen mieszkań, a nawet będzie działał proobniżkowo.
Przygotowane regulacje przewidują pomoc państwa w nabyciu pierwszego, samodzielnego mieszkania przez małżeństwa, osoby samotnie wychowujące dzieci i osoby samotne do 35. roku życia. W przypadku małżeństw, ograniczenie wiekowe do 35. roku życia będzie dotyczyć tylko jednego z małżonków. Przyjęta w projekcie formuła pomocy preferuje model rodziny 2+3. Wspierane będą transakcje zawierane na rynku pierwotnym, co ma związek z polityką proinwestycyjną kreującą wzrost gospodarczy i miejsca pracy.
Kredyt będzie udzielany jedynie w złotówkach. Istotne jest to, że dodatkowym kredytobiorcą mogą być członkowie najbliższej rodziny.
Przepisy projektowanej ustawy określają szczegółowo kategorie beneficjentów zaproponowanych rozwiązań oraz wprowadzają dwie formy wsparcia finansowego - dofinansowanie wkładu własnego i spłatę części kredytu. Dofinansowanie wkładu własnego będzie przysługiwać nabywcy nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego od osoby, która wybudowała ten lokal w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (rynek pierwotny), który zaciągnął na ten cel kredyt.
Dofinansowanie wkładu własnego ma wynosić 10 proc. (dla singli i rodzin bezdzietnych) kwoty określonej jako iloczyn średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Wielkość powierzchni użytkowej mieszkania nie może być większa niż 75 m2, z tym że dofinansowaniem będzie objęty metraż do maksymalnie 50 m2. Osoby wychowujące przynajmniej jedno dziecko - własne lub przysposobione - mogą otrzymać kwotę dofinansowania wkładu własnego w wysokości 15 proc. kwoty określonej jako iloczyn średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków obowiązującego w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.
Dodatkowe wsparcie finansowe - w postaci spłaty części kredytu - przewidziano dla nabywcy mieszkania, któremu w ciągu 5 lat od dnia nabycia mieszkania urodziło się trzecie lub kolejne dziecko lub który przysposobił trzecie lub kolejne dziecko. To wsparcie może być udzielone tylko raz. Spłata części kredytu wyniesie 5 proc. kwoty określonej zgodnie z zasadami obowiązującymi dla dofinansowania wkładu własnego. Dofinansowanie wkładu własnego nie będzie udzielane osobom, które są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego.
Wsparcia finansowego będzie udzielał Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Funduszu Dopłat. Zainteresowane nabyciem mieszkania osoby powinny złożyć wniosek do BGK (w terminie do 30 września 2018 r.) za pośrednictwem instytucji kredytującej. W projekcie ustawy określono, jakie informacje i oświadczenia powinny znaleźć się we wniosku o dofinansowanie wkładu własnego. Wniosek o spłatę części kredytu będzie także kierowany do BGK za pośrednictwem instytucji kredytującej, która ma dokonywać weryfikacji uprawnień nabywcy na podstawie dołączonych do wniosku dokumentów. Przyjęto, że wnioski będzie można składać od stycznia 2014 r.
Program "Mieszkanie dla młodych" będzie finansowany z budżetu państwa. Przyjęto, że w 2014 r. limit wydatków na realizację programu wyniesie 600 mln zł i będzie stopniowo rósł w następnych latach. Źródłem pokrycia wydatków będą środki pochodzące z wygaszanego systemu zwrotu osobom fizycznym części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Przewiduje się, że w 5-letnim okresie funkcjonowania programu z dofinansowania skorzysta ok. 115,0 tys. beneficjentów (małżeństw, osób samotnie wychowujących dzieci lub tzw. singli). Szacuje się, że 15 proc beneficjentów (ok. 17,2 tys.) skorzysta również z dodatkowego dofinansowania w formie spłaty części kredytu z tytułu urodzenia lub przysposobienia trzeciego lub kolejnego dziecka w rodzinie.
Projekt ustawy jest nowym rozwiązaniem wsparcia gospodarstw domowych w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, po wygaszeniu programu mieszkaniowego "Rodzina na swoim", w ramach którego na koniec kwietnia 2013 r. udzielono 192 tys. kredytów preferencyjnych. Złożone do końca 2012 r. wnioski o preferencyjne kredyty mieszkaniowe z tego programu będą realizowane jeszcze w I połowie 2013 r., a budżet państwa będzie ponosił w kolejnych latach - aż do 2021 roku - wydatki związane z dopłatami do ich oprocentowania.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Spółki przewozowe: PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Cargo SA będą podlegały, podobnie jak inni przewoźnicy, ogólnym przepisom o upadłości. Przyjęcie takiego rozwiązania oznacza dostosowanie polskiego prawa do wymagań unijnych.
Istniejące w Polsce regulacje, które nie przewidują możliwości ogłoszenia upadłości spółek przewozowych, w ocenie Komisji Europejskiej stanowią nieograniczoną pomoc państwa, która jest niezgodna z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i narusza zasady konkurencji na wspólnym rynku. W lipcu 2008 r. KE opublikowała wspólnotowe wytyczne dotyczące pomocy państwa dla przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym. Zgodnie z tymi wytycznymi, nieograniczone gwarancje pomocowe w sektorze otwartym dla konkurencji - są niezgodne z Traktatem WE (obecnie TFUE).
Na podstawie proponowanych przepisów, przewoźnik, który ogłosi upadłość będzie mógł jeszcze przez 6 miesięcy świadczyć usługi przewozowe, jednocześnie wdrażając w tym czasie ewentualny program naprawczy i układowy. Chodzi o to, aby pasażerowie, w przypadku ogłoszenia upadłości, nie byli nagle pozbawieni dostępu do transportu kolejowego. Jednocześnie w tym czasie podmiot, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych z takim przewoźnikiem będzie miał czas, aby zawrzeć umowę z innym przewoźnikiem w celu ich kontynuacji.
Projektowana nowelizacja ma obowiązywać po 14 daniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Przepisy dotyczące spółek zajmujących się przewozem osób mają wejść w życie po 12 miesiącach od dnia ogłoszenia. Chodzi o to, aby dać przedsiębiorstwom kolejowym czas na przygotowanie i wdrożenie rozwiązań przeciwdziałających negatywnym skutkom ewentualnego ogłoszenia ich upadłości.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Zaproponowano przepisy, które zapewnią większą pomoc państwa kombatantom, ofiarom represji wojennych i okresu powojennego. W naszym kraju żyje ok. 160 tys. kombatantów oraz osób, które były represjonowane w więzieniach, łagrach i obozach koncentracyjnych. Nowe rozwiązania powinny poprawić i ułatwić ich codzienną egzystencję.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowisk kombatanckich przewidziano utworzenie Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej. Wejdą do niego osoby, które uzyskały (bądź uzyskają w przyszłości) tzw. uprawnienia kombatanckie z tytułu walki zbrojnej o niepodległość Polski. Korpus będzie honorową wspólnotą żołnierską, a jego członkowie otrzymają specjalne legitymacje wydawane przez szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Legitymacja ma być dokumentem poświadczającym prawo do specjalnych świadczeń. Świętem członków Korpusu będzie 1 września obchodzony uroczyście jako Dzień Weterana Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej. W Korpusie może się znaleźć ok. 90 tys. osób.
Projekt wprowadza wyższą ulgę komunikacyjną dla weteranów. Oznacza to, że członkowie Korpusu będą mogli korzystać z 51 proc. zniżki na bilety w krajowych przejazdach autobusowych i kolejowych (dotychczas jako kombatanci mieli ulgę w wysokości 37 proc.). Z podwyższonej ulgi będą mogli korzystać wyłącznie członkowie Korpusu (z wyłączeniem wdów i wdowców po nich, dla których ulga nadal będzie w wysokości 37 proc.). W projekcie uregulowano także kwestię ryczałtu energetycznego dla kombatantów. Ma on być corocznie waloryzowany o średnioroczny wskaźnik cen konsumpcyjnych nośników energii z poprzedniego roku (ogłaszany przez GUS w "Monitorze Polskim"). Wysokość ryczałtu, w wyniku waloryzacji, nie może być obniżona.
Przewidziano nowy, uproszczony tryb wypłaty świadczeń pieniężnych dla zamieszkałych za granicą kombatantów i ofiar represji wojennych i powojennych. Chodzi o osoby, które dotychczas nie otrzymywały należnych im dodatkowych świadczeń pieniężnych ze względu na utrudnienia w ich wypłacie. Problem polega na tym, że na podstawie obowiązujących przepisów świadczenia takie mogą być wypłacane osobie upoważnionej przez kombatanta, która mieszka w kraju (ustanowionemu pełnomocnikowi) lub mogą wpływać na rachunek bankowy uprawnionego w Polsce (wymaga to założenia przez niego konta w naszym kraju). Po zmianie przepisów, kombatantom i ofiarom represji zamieszkałym za granicą, przysługujące im dodatkowe świadczenia będą wpłacane, np. razem z emeryturą lub rentą na rachunek bankowy za granicą. Transfer świadczeń za granicę będzie możliwy po złożeniu przez uprawnionego wniosku do organu wypłacającego.
Postanowiono, że w Urzędzie ds. Kombatantów Osób Represjonowanych powstanie baza osób uprawnionych do świadczeń opieki zdrowotnej (wszystkich kombatantów, inwalidów wojennych i ofiar represji). Będzie ona prowadzona w formie elektronicznej przez szefa UKiOR na podstawie danych przekazanych przez: ZUS, KRUS, zakład emerytalno-rentowy MSW, wojskowe biura emerytalne, biuro emerytalne Służby Więziennej, Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego. Podmioty te będą przekazywać szefowi Urzędu takie dane jak: nazwisko, imię (imiona), data urodzenia, numer PESEL (lub numer dokumentu tożsamości), adres zamieszkania oraz informacja o rodzaju przyznanego świadczenia (np. rencie, rencie inwalidy wojennego, dodatku kombatanckim). Z kolei dane zgromadzone w bazie Urzędu jego szef przekaże NFZ, i tam zostaną one wykorzystane do weryfikacji uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej. Powinno to wyeliminować przypadki korzystania ze świadczeń przez osoby nieuprawnione.
W projekcie nowelizacji wprowadzono także ułatwienia w dostępie do świadczeń opieki zdrowotnej dla kombatantów i ofiar represji. Przede wszystkim sprecyzowano zasady pierwszeństwa kombatantów do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zdefiniowano udzielanie kombatantom gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością. Oznacza to, że świadczeniodawca będzie udzielał tych świadczeń poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonych przez niego list oczekujących. Świadczeniodawca, co do zasady, będzie udzielał świadczeń w dniu zgłoszenia. Jeśli nie będzie to możliwe, będzie musiał wyznaczyć inny termin, także poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej przez niego listy. Świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej nie będą mogły być udzielane w terminie późniejszym niż 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia. W miejscach rejestracji pacjentów i udzielania świadczeń opieki zdrowotnej oraz aptekach będą obowiązkowo wywieszane informacje o tych uprawnieniach.
Nowe regulacje mają wejść w życie po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów zwiększających ulgi komunikacyjne i umożliwiających wypłatę dodatkowych świadczeń pieniężnych za granicą, które obowiązywałyby od początku 2014 r.
Rada Ministrów przyjęła informację dotyczącą realizacji ustawy z 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, przedłożoną przez ministra administracji i cyfryzacji.
19 listopada 2007 r. weszła w życie ustawa o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Jej podstawowym celem była eliminacja zaniedbań w ujawnianiu w księgach wieczystych własności Skarbu Państwa i samorządu terytorialnego. Ustawa nie nakładała nowych zadań na podmioty właściwe w sprawach gospodarki nieruchomościami, wprowadzała natomiast system egzekwowania wykonania obowiązków, określanych przepisami innych ustaw. Z realizacją ustawy były problemy. Przede wszystkim nie wskazano w niej narzędzi infrastruktury teleinformatycznej pozwalających na sprawne i zestandaryzowane gromadzenie danych o nieruchomościach sektora publicznego. Zbyt krótkie były też terminy przewidziane dla podmiotów realizujących jej postanowienia.
Na podstawie doświadczeń związanych z funkcjonowaniem ustawy, resort administracji i cyfryzacji przygotował projekt jej nowelizacji, który rząd przyjął w marcu 2012 r. Zmieniona ustawa działa od sierpnia 2012 r. Przewidziano w niej rozwiązania, które usprawniają i upraszczają proces inwentaryzacji nieruchomości sektora publicznego i sprzyjają jego ujawnianiu w systemie ksiąg wieczystych.
W znowelizowanej ustawie przewidziano efektywniejszy i szybszy sposób przekazywania przez starostów i wojewodów danych z wykorzystaniem systemu Integrującej Platformy Elektronicznej. Wprowadzono obowiązek ścisłej współpracy starostów z marszałkami województw, wójtami, burmistrzami i prezydentami miast oraz innymi niż starostowie organami reprezentujących Skarb Państwa. Jednocześnie wojewodowie oraz Główny Geodeta Kraju, który kompletuje zestawienie zbiorcze nieruchomości sektora publicznego dla całego kraju, wyposażeni zostali w techniczne i prawne narzędzia monitorowania i egzekwowania postanowień ustawy. Wydłużono też terminy na dokończenie inwentaryzacji mienia, jak również ujawnienie prawa własności w księgach wieczystych - odpowiednio do 66 miesięcy i do 72 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
19 maja 2013 r. mija termin na uzupełnienie przez starostów wykazów nieruchomości sektora publicznego podlegających inwentaryzacji. Do dnia przygotowania tej informacji znaczna część starostów dokonała uzupełnienia danych w wykazach. W stosunku do 31 starostów podjęto dodatkowe czynności interwencyjne w celu doprowadzenia do sporządzenia kompletnych wykazów inwentaryzacyjnych. Do 19 lipca 2013 r. wojewodowie dokonają weryfikacji kompletności otrzymanych danych i przekażą je elektronicznie Głównemu Geodecie Kraju, który dokona uzupełnienia zestawienia zbiorczego nieruchomości sektora publicznego dla obszaru całego kraju.
Jednocześnie trwać będzie proces przekazywania sprawozdań z realizacji obowiązku ujawnienia w księgach wieczystych prawa własności. Kolejne informacje dotyczące dalszego przebiegu realizacji ustawy minister administracji i cyfryzacji przekaże rządowi do końca I kwartału 2014 r. i do końca II kwartału 2015 r. Z kolei Główny Geodeta Kraju do końca I kwartału 2015 r. - sporządzi wykaz nieruchomości Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, dla których nie złożono wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ stav/