CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
10.12.2013 | aktual.: 10.12.2013 13:23
10.12. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:
- założenia do projektu zmiany ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych,
- projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz niektórych innych ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwały:
- zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015",
- w sprawie ustanowienia wieloletniego programu w zakresie wsparcia finansowego gmin w ramach dożywiania "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" na lata 2014-2020.
Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (druk nr 1443).
Rada Ministrów zapoznała się z "Krajowym Programem Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2013-2016".
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, przedłożone przez ministra finansów.
Głównym celem zmian w ustawie jest zwiększenie przejrzystości przepisów dotyczących przejmowania spółek publicznych oraz szerszy zakres ochrony uczestników rynku kapitałowego.
Najistotniejszą z proponowanych zmian jest stworzenie bardziej czytelnych reguł dotyczących instytucji wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej. Nowe przepisy w pełniejszy sposób będą chronić interesy akcjonariuszy mniejszościowych. W związku z tym przewiduje się zmianę konstrukcji wezwania, poprzez podział wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej na wezwania dobrowolne i obowiązkowe.
Nabycie akcji spółki publicznej w obrocie zorganizowanym oraz akcji nie będących w tym obrocie będzie mogło nastąpić w wyniku wezwania - dobrowolnego - do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki ogłoszonego na co najmniej 5 proc. ogólnej liczby głosów. W wezwaniu dobrowolnym wzywający będzie mógł określić minimalną liczbę akcji objętą zapisami złożonymi w odpowiedzi na wezwanie, po której osiągnięciu zobowiąże się do ich nabycia.
Ta minimalna liczba akcji, wraz z liczbą akcji posiadaną przez wzywającego, nie będzie mogła być większa niż 50 proc. ogólnej liczby głosów. W zamian za akcje będące przedmiotem wezwania dobrowolnego będą mogły być nabywane wyłącznie: zdematerializowane akcje innej spółki, kwity depozytowe i listy zastawne, inne zdematerializowane zbywalne papiery wartościowe, zdematerializowane obligacje emitowane przez Skarb Państwa lub państwo członkowskie albo państwo należące do OECD.
Wezwania obowiązkowe: progiem decydującym o przyjęciu kontroli nad spółką będzie próg 331/3 lub 66 proc. ogólnej liczby głosów w spółce. Przekroczenie ww. progów oznaczać będzie konieczność ogłoszenia wezwania na wszystkie pozostałe akcje spółki i wprowadzenie wezwań następczych w miejsce wezwań uprzednich. Obowiązkowe wezwanie będzie ogłaszane tylko na wszystkie pozostałe akcje spółki publicznej, czyli w sytuacji przekroczenia ww. progów.
Założenia przewidują również doprecyzowanie i uzupełnienie regulacji dotyczących zabezpieczenia wezwania, obowiązków podmiotu pośredniczącego w wezwaniu, zasad odpowiedzialności za zapłatę ceny oferowanej w wezwaniu oraz jej obliczania, w przypadku pośredniego nabywania akcji, zmiany ceny proponowanej w wezwaniu, zmiany treści wezwania dobrowolnego przez wzywającego oraz terminów przyjmowania zapisów.
Dookreślone będą ponadto zasady wyznaczania prawa i organu właściwego do nadzoru nad ofertami przejęcia (wezwania) w odniesieniu do spółek publicznych z siedzibą w innym niż Polska państwie członkowskim UE. Projekt nowelizacji ustawy będzie zawierał także przepisy doprecyzowujące sankcje administracyjne za naruszenie prawa.
Zmienią się przepisy dotyczące dematerializacji akcji, chodzi o usunięcie różnic w przesłankach niezbędnych do zmuszenia akcjonariusza mniejszościowego do sprzedaży akcji czy to w drodze przeprowadzenia przez akcjonariusza większościowego przymusowego wykupu, czy też zniesienia dematerializacji akcji. Proponuje się ujednolicenie progu większości, jaki wymagany jest do przeprowadzenia uchwały o dematerializacji, jak i wystąpienia przez akcjonariusza większościowego z żądaniem przymusowego wykupu akcji - próg ma być ustalony na poziomie 9/10 ogólnej liczby głosów w spółce.
Zlikwidowany będzie 33-procentowy próg ogólnej liczby głosów w spółce publicznej, po przekroczeniu którego na inwestorze spoczywa obowiązek notyfikacyjny związany z nabywaniem znacznych pakietów akcji spółek publicznych.
Zgodnie z założeniami, zmienione będą definicje:
- podmiotu dominującego - będzie nim również podmiot dysponujący bezpośrednio lub pośrednio większością głosów w spółce osobowej, także na podstawie porozumień z innymi osobami,
- pośredniego nabycia akcji - będzie to również uzyskanie statusu podmiotu dominującego w podmiocie posiadającym akcje spółki publicznej lub w innym podmiocie będącym wobec tego podmiotu podmiotem dominującym.
W projekcie ustawy zostaną również doprecyzowane zasady ujawniania, pod pewnymi warunkami, informacji poufnej przez emitenta.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, przedłożony przez ministra finansów.
Przedsiębiorcy nie będą musieli obowiązkowo oznaczać ceną każdej sztuki towaru, który mają w swojej ofercie. Oznacza to rezygnację z obligatoryjnego metkowania towaru i poprzestanie na uwidocznieniu cen. Naklejanie cen na poszczególne towary albo jednostkowe opakowania, w których je umieszczono (tzw. metkowanie) zwiększa zaangażowanie personelu sklepu, a w konsekwencji przyczynia się do wzrostu cen, który jest rezultatem wykonywania dodatkowych, czasochłonnych czynności. Indywidualne oznaczanie ceną towaru jest szczególnie uciążliwe dla mikroprzedsiębiorców.
Należy podkreślić, że zgodnie z obecnie obowiązującym prawem, wielu towarów już dzisiaj nie trzeba oznaczać ceną. Dotyczy to np. towarów o małych gabarytach, żywych zwierząt, roślin czy też niektórych towarów kosztujących mniej niż 5 zł. Ponadto, duże podmioty handlowe (hipermarkety i supermarkety) w praktyce nie stosują obowiązkowego naklejania ceny na produkcie, gdyż dysponują systemami umożliwiającymi stosowanie na ich oznaczanie kodów kreskowych. Natomiast czynność ta jest realizowana przez handlowców nie dysponujących takimi systemami, czyli przez mikroprzedsiębiorców.
Nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów. Rozwiązania dotyczące ewentualnego reglamentowania rynku oraz ustalania cen na towary i usługi, szczególnie te, które mają podstawowe znaczenia dla konsumentów, będą znajdować się w ustawach dotyczących stanów nadzwyczajnych, czyli: ustawie o stanie klęski żywiołowej, o stanie wyjątkowym oraz w ustawie o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach podległości konstytucyjnym organom RP.
Zostanie także wprowadzone nowe pojęcie - "eksponowanie" cen, w tym cen jednostkowych. Chodzi o to, że cena towaru, co do zasady, powinna być tak uwidoczniona, aby kupujący nie miał żadnej wątpliwości co do jej wysokości i prawdziwości, czyli aby nie musiał zadawać sprzedawcy dodatkowych pytań. Generalnie postulat ten można realizować bez nakładania na przedsiębiorców obowiązku oznaczania ceną poszczególnych towarów (z wyjątkiem przepisów szczególnych, dotyczących np. papierosów lub tytoniu do palenia). W związku z tym proponuje się wprowadzenie rozwiązań bardziej przyjaznych przedsiębiorcy i klientowi, np. stosowanie wywieszek cenowych lub form elektronicznych (cenniki elektroniczne). Powinno to być określone w przepisach wykonawczych do ustawy.
W projekcie ustawy wskazano, że sposób uwidoczniania cen towarów i usług, wykaz towarów, dla których eksponowanie ceny jednostkowej nie jest konieczne zostaną określone w rozporządzeniu ministra gospodarki.
Nowe przepisy zakładają także zmiany w innych ustawach, w tym np. w ustawie o transporcie drogowym - ustalanie cen urzędowych z przewozy taksówkami na terenie gminy będzie należało do rady gminy.
Proponowane rozwiązania wpisują się w działania deregulacyjne rządu. Efektem uproszczenia prawa cenowego będzie redukcja nadmiernych obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw handlowych, bez naruszenia interesów ekonomicznych konsumentów, wynikających z przysługującego im prawa do jasnych, jednoznacznych informacji o cenach produktów. Ocenia się, że nowe regulacje przyczynią się do większej elastyczności cen, a nawet ich obniżenia oraz redukcji kosztów działalności handlowej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Zmiany wprowadzone do projektu ustawy wynikają z konieczności wdrożenia do polskiego systemu prawa postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/89/UE.
Projektowana nowelizacja ustawy ma na celu dopasowanie do zmienionych przepisów wspólnotowych następujących definicji: konglomeratu finansowego, podmiotu dominującego, podmiotu zależnego i nadzoru dodatkowego. Jedną ze zmian jest objęcie nadzorem uzupełniającym zarządzających alternatywnym funduszem inwestycyjnym.
Nowe przepisy są bardziej elastyczne w zakresie parametrów wykorzystywanych do celów nadzoru, jago nakładania, ograniczania i uchylania, a także koordynacji i współpracy organów nadzoru.
Poza zmianami w ustawie o nadzorze uzupełniającym, projekt przewiduje także, ale w mniejszym zakresie, zmiany w Prawie bankowym, ustawie o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawie o działalności ubezpieczeniowej.
Zaproponowane zmiany pozytywnie wpłyną na rynek finansowy poprzez usprawnienie nadzoru wykonywanego w stosunku do podmiotów skupionych w grupy mogące zostać uznane za konglomeraty finansowe. Warto jednak zaznaczyć, że od momentu wprowadzenia w Polsce w 2005 r. nadzoru uzupełniającego odnotowano u nas przejściowo zaledwie jeden przypadek konglomeratu finansowego. Obecnie żadna grupa nie spełnia kryteriów konglomeratu.
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 201102015", przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.
W nowej perspektywie finansowej 2014-2020 będą kontynuowane inwestycje na drogach szybkiego ruchu w celu zbudowania spójnej sieci drogowej i obwodnic. Uchwałami z 4 czerwca 2013 r. oraz z 1 października 2013 r. Rada Ministrów uzupełniła listę zadań ujętych w Programie o inwestycje ujęte w załączniku 5 i 6.
Obecnie dokonuje się kolejnej aktualizacji, poprzez zmianę załącznika 5. Do listy zadań inwestycyjnych dodane zostanie zadanie "S2 w. Puławska - w. Lubelska", natomiast usunięte zadanie "S3 Legnica-Lubawka". Zadanie "S3 Legnica-Lubawka" zostanie zgłoszone do finansowania w ramach instrumentu CEF.
Dodana inwestycja "S2 w. Puławska - w. Lubelska" wpisuje się w budowę obwodnicy Warszawy. Wprowadzony odcinek w ciągu drogi ekspresowej S2 jest ważną częścią południowego przebiegu obwodnicy i stanowi przedłużenie oddanego do ruchu we wrześniu br. odcinka S2 Konotopa - w. Puławska.
Cały odcinek połączy wybudowaną autostradę A2 (ujętą w załączniku 5) i planowaną do realizacji drogę ekspresową S17 z korytarzem transportowym w kierunku granicy z Białorusią. Ponadto nowy odcinek pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Warszawy.
Wprowadzone do programu zmiany umożliwią jeszcze w 2013 r. uruchomienie pierwszych postępowań przetargowych.
Na realizację ww. inwestycji potrzebne będą środki w wysokości 37,63 mld zł. Pieniądze te pochodzić będą z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego programu w zakresie wsparcia finansowego gmin w ramach dożywiania "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" na lata 2014-2020, przedłożoną przez ministra pracy i polityki społecznej.
Rząd zdecydował przedłużyć okres działania programu dożywiania na lata 2014-2020.
Program działał od 2006 r. i był finansowany z budżetu państwa oraz z budżetów gmin. Ogólnie w latach 2014-2020 na finansowanie programu z budżetu państwa będzie przeznaczone 3.850.000 tys. zł, natomiast samorządy przeznaczą na ten cel 1.575.000 tys. zł.
Dofinansowywanie dożywiania dzieci, młodzieży oraz dorosłych z rodzin o niskich dochodach było rozwiązaniem bardzo skutecznym. Od początku funkcjonowania programu sukcesywnie rosły nakłady finansowe przeznaczone na dożywianie - w 2012 r. było to 847.431.504 zł. Wzrastał także udział finansowy gmin w jego realizacji.
Z informacji wynika, że w programie uczestniczy 2477 gmin. Tylko 2 gminy nie biorą w nim udziału, realizując dożywianie ze środków własnych. W roku ubiegłym 838 gmin zadeklarowało, że udział ich środków własnych wyniósł ponad 40 proc. Natomiast w 2013 r. odnotowano wzrost liczby gmin, które zadeklarowały udział środków własnych na najniższym, bo 20 proc. poziomie (w 2012 r. takich gmin było 341, w 2013 r. już 530). Jest to również argument potwierdzający konieczność kontynuowania programu dożywiania skierowanego osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
Corocznie dożywianiem objętych było ok. 2 mln osób. Z dożywiania będą korzystali uczniowie z terenów o wysokim poziomie bezrobocia, gmin wiejskich oraz osoby dorosłe - samotne, w podeszłym wieku, chore i niepełnoprawne. Ocenia się, że w kolejnych latach dożywianiem będzie objętych również ok. 2 mln osób, w tym ok. 1,1 mln dzieci i młodzieży.
W latach 2006-2012 utworzono w szkołach 1414 punktów żywieniowych - w tym 959 w szkołach wiejskich. Dzięki pomocy finansowej wydawano coraz więcej posiłków, szczególnie gorących, które mają ogromne znaczenie w żywieniu dzieci i młodzieży. Miało to szczególne znaczenie w przypadku szkół wiejskich, często niedoinwestowanych.
Do programu wprowadzono niezbędne korekty. Uwzględniono np. konieczność objęcia dożywianiem 6-latków. Przewidziano także, że sprawozdanie z realizacji programu (z całego okresu jego obowiązywania) będzie przedstawione Sejmowi do 30 września roku następującego po zakończeniu programu.
Kontynuacja programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" do 2020 r. pozwoli zaliczyć go do krajowych działań w zakresie zwalczania ubóstwa przy planowaniu programu operacyjnego w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) na lata 2014-2020.
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (druk nr 1443), przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.
Rząd pozytywnie ocenia zmiany zaproponowane przez posłów. W opinii rządu, propozycje poselskie usprawnią realizację ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz wprowadzą jednolity system przyznawania świadczeń opiekuńczych. Zaleca jednak skierowanie projektu do dalszych prac legislacyjnych.
Posłowie zaproponowali:
- jednoznaczne uregulowanie kwestii prawa rolników do świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego. Doprecyzowano, że niewykonywanie pracy w gospodarstwie rolnym, potwierdzone orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem o niepełnosprawności wymagającej stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innych osób, jest równoznaczne ze spełnieniem wymogu rezygnacji lub niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Dzięki temu rolnicy sprawujący opiekę nad niepełnosprawnym członkiem rodziny będą mieli prawo do świadczenia pielęgnacyjnego;
- z katalogu przesłanek negatywnych, ujętych w art. 16a ustawy oświadczeniach rodzinnych, wykreślono przesłankę pozbawiającą prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego osób, które podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu z innego tytułu. Oznacza to, że ubezpieczonemu w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego będzie przysługiwał specjalny zasiłek opiekuńczy;
- doprecyzowano, że specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, na których ciąży obowiązek alimentacyjny, w tym także małżonkom.
Rada Ministrów, uznając zasadność przedstawionych zmian, proponuje skierowanie projektu do dalszych prac legislacyjnych, zalecając przeprowadzenie analizy merytorycznej i kosztowej proponowanych rozwiązań, także w kontekście ewentualnych szerszych zmian wymaganych w ustawie o świadczeniach rodzinnych.
Rada Ministrów zapoznała się z Krajowym Programem Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2013-2016, przedłożonym przez pełnomocnika rządu do spraw równego traktowania.
Program jest pierwszym dokumentem rządowym, który porusza problematykę równego traktowania wielu grup narażonych na dyskryminację.
Dotychczas funkcjonowały programy dotyczące przeciwdziałania rasizmowi, ksenofobii czy dyskryminacji określonych grup etnicznych, natomiast nigdy nie było horyzontalnej polityki, która objęłaby całość tych działań, zarówno jeśli chodzi o treść, jak i zaangażowanie poszczególnych ministerstw. Polityka równego traktowania ma charakter horyzontalny, dlatego działania przewidziane w programie realizowane będą przez wszystkie resorty, zgodnie z ich kompetencjami, i we współpracy z organizacjami pozarządowymi, partnerami społecznymi oraz jednostkami samorządu terytorialnego.
W programie określono główne cele i kierunki polityki na rzecz równego traktowania. Dokument umożliwi podejmowanie przez rząd przedsięwzięć zapewniających realizację zasady równego traktowania. Oczekuje tego 67 proc. Polek i Polaków, co pokazują badania sondażowe prowadzone w 2012 r. w ramach projektu "Równe traktowanie standardem dobrego rządzenia".
Działania przewidziane w programie odnoszą się do następujących obszarów:
- polityka antydyskryminacyjna;
- równe traktowanie na rynku pracy i w systemie zabezpieczenia społecznego;
- przeciwdziałanie przemocy, w tym przemocy w rodzinie i zwiększenie ochrony osób jej doświadczających;
- równe traktowanie w systemie edukacji;
- równe traktowanie w systemie ochrony zdrowia;
- równe traktowanie w dostępie do dóbr i usług.
W każdym z obszarów zaplanowano cele główne, szczegółowe oraz działania zmierzające do ich realizacji.
W programie przewidziano m.in.:
- podniesienie standardów prowadzenia polityki antydyskryminacyjnej,
- poprawę sytuacji dotyczącej równości kobiet i mężczyzn na rynku pracy,
- równe traktowanie na rynku pracy grup narażonych na dyskryminację ze względu na wiek, niepełnosprawność, pochodzenie narodowe i etniczne, orientację seksualną oraz migrantek i migrantów,
- doskonalenie prawa i jego stosowanie w zakresie przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy wobec kobiet oraz przemocy w rodzinie,
- podniesienie jakości działań w obszarze prewencji, reagowania i oceny zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy, w tym przemocy w rodzinie,
- przeciwdziałanie przemocy fizycznej i psychicznej oraz mowie nienawiści wobec osób z grup narażonych na dyskryminację,
- eliminowanie przejawów nierówności i dyskryminacji występujących w procesie edukacji,
- doskonalenie prawa w zakresie ochrony praw człowieka w odniesieniu do zastosowań biologii i medycyny,
- zapewnienie realizacji przepisów obowiązującej ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży,
- przeciwdziałanie nierównościom w dostępie osób starszych do usług medycznych,
- upowszechnianie postaw prozdrowotnych wśród osób w wieku 50+,
- podniesienie standardów nauczania lekarzy oraz pielęgniarek i położnych o zagadnieniach dotyczących LGBT (osób homoseksualnych),
- poprawę dostępu do świadczeń medycznych osób dotkniętych przestępstwem seksualnym,
- poprawę rozwiązań wspomagających osoby wymagające pomocy w uzyskaniu mieszkania, a także osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej ze względu na wiek, niepłnosprawność, chorobę oraz posiadające status uchodźcy,
- poprawę jakości usług instytucji obsługujących cudzoziemców,
- zwiększenie udziału kobiet w procesie podejmowania decyzji,
- równe traktowanie kobiet i mężczyzn, osób starszych i niepełnosprawnych w sporcie,
- przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, pochodzenie narodowe i etniczne, niepłnosprawność oraz orientację seksualną w mediach.
W programie zastosowano język równościowy. Jego użycie pozwala podkreślić różnorodność osób i grup oraz ich współwystępowanie w społeczeństwie przy jednoczesnym unikaniu ich etykietowania. Informacja o postępie w realizacji zadań zapisanych w Programie będzie przekazywana rządowi raz w roku.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/