CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

06.08.2013 15:16

06.08. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu pomocy dla rolników i producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej spowodowane wystąpieniem w 2013 r. powodzi, huraganu, gradu lub deszczu nawalnego.

Wydano rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Rząd zajął stanowisko wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (druk nr 1296).

Zapoznano się z informacją o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2012-2013": styczeń - czerwiec 2013 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Proponowane zmiany ograniczono do spółek komandytowo-akcyjnych i spółek komandytowych. Wprowadzone przepisy mają zapewnić większą sprawiedliwość podatkową w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz uszczelnić system podatkowy. Uszczelnienie przepisów w tej sferze spowoduje większe wpływy z CIT od tej grupy podatników, która unikała opodatkowania wykorzystując schematy optymalizacyjne.

Zmiany w projekcie wpisują się ponadto w działania mające na celu eliminowanie najbardziej rażących przejawów tzw. agresywnej optymalizacji podatkowej prowadzonej z wykorzystaniem schematów międzynarodowych (fikcyjne zaliczenie podatku pobieranego za granicą, wprowadzanie do zawieranych lub negocjowanych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania klauzul zapobiegających tworzeniu sztucznych struktur lub podejmowaniu transakcji w celu skorzystania z preferencji wynikających z ww. umów).

Przewidziano włączenie spółek komandytowych (SK) i komandytowo-akcyjnych (SKA) w zakres przepisów ustawy o CIT. Do tej pory dochody tych spółek (nieposiadających osobowości prawnej) nie podlegały opodatkowaniu na poziomie spółki. Opodatkowany był jedynie dochód wspólników ww. spółek. Zmiana w systemie opodatkowania oznacza, że spółki te będą - podobnie jak to ma miejsce w innych krajach - płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Konsekwencją nadania SKA podmiotowości w zakresie podatku CIT jest wprowadzenie dwóch poziomów opodatkowania dochodu wypracowanego przez SKA, podobnie jak w przypadku pozostałych spółek-podatników podatku CIT, czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej:

- wspólnicy SKA (akcjonariusz i komplementariusz) będą opodatkowani od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu uzyskanego z uczestnictwa w zysku spółki, - w przypadku wypłaty zysku na rzecz komplementariusza - będzie on miał prawo do odliczenia od podatku naliczonego od wypłat z zysku kwoty podatku zapłaconego przez SKA od własnych dochodów w części, w jakiej zapłacony przez SKA podatek ekonomicznie obniżał wypłacony mu zysk spółki.

Oznacza to, że żaden z nich nie będzie opodatkowany "na bieżąco" z tytułu prowadzonej przez SKA działalności gospodarczej.

Nowe przepisy przewidują także przyznanie podmiotowości prawno-podatkowej spółce komandytowej, co oznacza, że sytuacja jej wspólników zostanie zrównana z sytuacją wspólników SKA. Opodatkowanie komandytariusza będzie tożsame z akcjonariuszem, a komplementariusza będzie podlegać regułom dotyczącym komplementariuszy w SKA. Takie rozwiązania wpłyną na większą spójność systemu podatkowego i będą realizacją zasady równości wobec prawa podmiotów znajdujących się w porównywalnej sytuacji.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu pomocy dla rolników i producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej spowodowane wystąpieniem w 2013 r. powodzi, huraganu, gradu lub deszczu nawalnego, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Program zakłada, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie mogła udzielać pomocy w formie dopłat do oprocentowania kredytów preferencyjnych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej znajdujących się na obszarach, na których powstały szkody, w wyniku powodzi, huraganu, gradu i deszczu nawalnego. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie też udzielać poręczeń lub gwarancji spłaty tych kredytów.

Prezes KRUS, na indywidualny wniosek rolnika, będzie udzielał pomocy w opłacaniu bieżących składek na ubezpieczenie społeczne oraz regulowaniu zaległości z tego tytułu w formie odraczania terminu płatności składek i rozkładania ich na dogodne raty. Możliwe będzie także umarzanie w całości lub części bieżących składek, na indywidualny wniosek rolnika, w którego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez powódź, huragan, grad lub deszcz nawalny.

Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych będzie mógł odraczać i rozkładać na raty płatności z tytułu umów sprzedaży i dzierżawy nieruchomości zasobu własności rolnej skarbu państwa, a także umarzać raty płatności czynszu z tytułu umów dzierżawy.

ARiMR udzieli pomocy na wznowienie produkcji rolnej producentom rolnym, którzy ponieśli szkody (wskutek powodzi, huraganu, gradu, deszczu nawalnego) w wysokości 100 zł na 1 ha upraw rolnych lub 10 zł na 1 m kw. upraw znajdujących się w tunelach foliowych lub szklarniach, kwalifikujących się do likwidacji. Przewidywana wielkość pomocy wynika z możliwości budżetu państwa.

Wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast będą mogli stosować ulgi w podatku rolnym za 2013 r. w związku ze szkodami spowodowanymi przez powódź, huragan, grad lub deszcz nawalany.

O pomoc w ramach programu będą mogli ubiegać się rolnicy i producenci rolni, w których gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej szkody spowodowane przez powódź, huragan, grad lub deszcz nawalny w uprawach rolnych lub zwierzętach gospodarskich, oszacowane przez komisje powołane przez wojewodów - wyniosą powyżej 30 proc. średniej rocznej produkcji rolnej (w stosunku do produkcji z 3 lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody albo 3 lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody z pominięciem roku o wielkości produkcji najwyższej i najniższej). Pomoc będzie można także otrzymać za szkody - przewyższające 1050 zł - w przypadku szkód w budynkach inwentarskich, magazynowo-składowych, szklarniach, innych budynkach służących do produkcji rolniczej, tunelach foliowych, ciągnikach, maszynach i urządzeniach rolniczych. Kwota pomocy będzie pomniejszona, jeżeli producent rolny w dniu wystąpienia ww. zjawisk atmosferycznych nie miał ubezpieczonych co najmniej 50
proc. upraw rolnych lub zwierząt gospodarskich od co najmniej jednego z ryzyk. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

W przypadku wystąpienia szkód w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej, spowodowanych przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne (np. suszę, powódź, huragan, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania) wprowadzono:

- uproszczoną procedurę ubiegania się o kredyty na wznowienie produkcji rolnej, polegającą na rezygnacji z wydawania zgód przez ministra rolnictwa na uruchomienie kredytów preferencyjnych oraz z wydawania przez wojewodów rolnikom opinii o zakresie i wysokości szkód; - możliwość udzielania kredytów preferencyjnych na wznowienie produkcji rolnej dla gospodarstw rolnych, które poniosły znaczne straty w danym roku gospodarczym, ale w wysokości 30 lub poniżej 30 proc. progu średniej rocznej produkcji w ramach pomocy de minimis.

W przypadku wystąpienia szkód w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej, spowodowanych przez: powódź, huragan, grad, deszcz nawalny, przewidziano udzielenie pomocy w wysokości 100 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych i 10 zł na 1 m kw. powierzchni upraw w szklarniach lub tunelach foliowych (kwalifikujących się do likwidacji) dla rolników o stratach w wysokości 30 i poniżej 30 proc. średniej rocznej produkcji w ramach pomocy de minimis. Większość przepisów rozporządzenia zacznie obowiązywać po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (druk nr 1296), przedłożone przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Rząd postanowił rekomendować komisyjny projekt zmian w ustawie o IPN do dalszych prac legislacyjnych, wyrażając jednocześnie pewne zastrzeżenia i wątpliwości.

Zaproponowane zmiany dotyczące rozszerzenia kompetencji Instytutu wykraczają poza zakres przewidziany ustawą. Chodzi przede wszystkim o możliwości zlecania realizacji badań naukowych i upowszechniania wiedzy o najnowszej historii Polski oraz przeprowadzania konkursów na finansowanie ww. przedsięwzięć innym podmiotom. Komisyjny projekt przewiduje wprowadzenie przepisu określającego katalog podmiotów uprawnionych do otrzymywania środków na finansowanie ww. zadań. Do katalogu uprawnionych podmiotów, zgodnie z propozycją, zaliczono m.in. jednostki sektora finansów publicznych, w tym instytuty PAN, uczelnie publiczne i niepubliczne, a także instytuty badawcze. Uzasadniając zasadność wprowadzenia tej regulacji wskazano, że przepisy ustawy o IPN nie określają ani kręgu podmiotów, do których konkurs może być adresowany, ani nie precyzują procedur wyboru podmiotów i trybu finansowania badań naukowych przez IPN. Tymczasem finansowanie badań naukowych z zakresu nauk humanistycznych należy do kompetencji Narodowego
Centrum Nauki oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach ustanowionego programu "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki". Dzięki tym instrumentom mogą być i są finansowane także badania naukowe dotyczące najnowszej historii Polski.

Zdaniem rządu, zaproponowane regulacje oznaczają przekazanie kompetencji w zakresie wyłaniania wykonawców badań naukowych i wiedzy historycznej innym podmiotom. Szczególną wątpliwość wzbudza możliwość powierzenia przeprowadzania takich konkursów osobom fizycznym. Rozwiązanie "kłóci się" z uzasadnieniem, w którym - jako potrzebę nowelizacji - wskazano brak określonego katalogu podmiotów, do których adresowany jest konkurs na finansowanie badań naukowych lub zadań dotyczących upowszechniania historii najnowszej Polski. Zabrakło ponadto wskazania, że pracownicy IPN będą wykluczeni z możliwości ubiegania się o przyznanie środków w ramach ww. konkursów.

Zaproponowano także, że Rada IPN będzie miała takie same kompetencje względem pracowników Instytutu, jakie posiadają rady naukowe instytutów badawczych. Chodzi o ocenę kwalifikacji pracowników naukowych, dokonywanie ocen ich dorobku naukowego oraz opiniowanie wniosków o stypendia naukowe. W kwestiach dotyczących pracowników naukowych zatrudnionych w IPN nie doprecyzowano art. 69 o odesłaniu do odpowiedniego stosowania bądź do zastosowania konkretnych przepisów ustawy o instytutach badawczych. Ponadto nie określono, jaki podmiot będzie rozstrzygał w sprawach dyscyplinarnych względem pracowników IPN w drugiej instancji.


Rada Ministrów zapoznała się z informacją o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2012-2013" za okres styczeń - czerwiec 2013 r., przedłożoną przez ministra skarbu państwa.

W pierwszej połowie 2013 r. zrealizowano 129 projektów prywatyzacyjnych, w tym 100 uwzględnionych w "Planie prywatyzacji na lata 2012-2013" oraz 29 dodatkowych. Ponad 90 proc. spółek spoza "Planu", zbytych w tym okresie, stanowiły podmioty objęte przekształceniami własnościowymi w latach poprzednich.

Do końca marca 2013 r., w ramach nieodpłatnego udostępniania akcji/udziałów, 1 949 278 osób nabyło akcje o wartości nominalnej 6 307 508 109 zł.

Przekształceniami własnościowymi objęto 107 podmiotów. Sukcesem zakończyły się projekty dotyczące 51 spółek z udziałem Skarbu Państwa (29 spółek ujętych w "Planie" i 22 dodatkowe podmioty).

Realizacja "Planu" prowadzona była przez: prywatyzację branżową, giełdową, procesy komunalizacji oraz wniesienie udziałów Skarbu Państwa na podwyższenie kapitału zakładowego innego podmiotu z udziałem SP.

Prywatyzacja branżowa objęła 119 projektów prywatyzacyjnych. Umowy zawarto dla 41 spółek z udziałem SP, 20 spółek objętych "Planem" i 21 spółek dodatkowych.

Dla 56 spółek nie udało się wyłonić inwestora, powodem był brak zgłoszeń lub niesatysfakcjonujące warunki ofert.

Prywatyzacja giełdowa objęła 4 projekty. W pierwszej połowie 2013 r. największą transakcją prywatyzacyjną na Giełdzie Papierów Wartościowych było zbycie 2,02 proc. akcji PKO BP SA za ponad 856 mln zł. W lutym br. na GPW zadebiutowała spółka Polski Holding Nieruchomości SA. Cena za jedną akcję wyniosła 22,75 zł. Skarb Państwa sprzedał 10.846.000 posiadanych akcji, czyli 25 proc. ich ogólnej liczby. Ogólna wartość oferty to 238,6 mln zł.

Komunalizacje - na rzecz jednostek samorządu terytorialnego przekazano akcje/udziały w 5 spółkach; 4 z nich to uzdrowiska, 1 działała w branży usługowej.

Wniesienia na podwyższenie kapitału zakładowego - udziały SP w jednej spółce zostały wniesione na podwyższenie kapitału innego podmiotu z udziałem SP. Dotyczyło to spółki z tzw. resztówkami, która prowadziła działalność w przemyśle obronnym.

Przychody z prywatyzacji W ustawie budżetowej przychody z prywatyzacji zaplanowano na 5 mld zł. Na koniec czerwca 2013 r. przychody wyniosły 1,874 mld zł, w tym: - z prywatyzacji branżowej uzyskano 153,572 mln zł, - z prywatyzacji giełdowej - 1,720 mld zł.

Na 30 czerwca 2013 r. minister Skarbu Państwa wykonywał prawa z akcji/udziałów w 671 spółkach, w tym w 259 prowadzących działalność, w których:

- w 110 spółkach SP ma 100 proc. udziały, - w 31 - udział większościowy, - w 118 - udział mniejszościowy (w 50 spółkach - od 25,01 do 50 proc., w 28 spółkach - od 10,01 do 25 proc., w 40 spółkach od 0,01 do 10 proc.).

W stanie likwidacji bądź upadłości znajdowało się 255 spółek nadzorowanych przez ministra SP. Dla czterech przedsiębiorstw państwowych czynnych oraz jednego banku minister SP był organem założycielskim.

Minister skarbu państwa prowadził działania o charakterze optymalizującym gospodarowanie mieniem państwowym. Przygotowano projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, w którym zaproponowano przepisy dotyczące nieodpłatnego przekazywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Projekt jest w fazie uzgodnień międzyresortowych.

Działania promocyjne skupiały się na przedsięwzięciach powodujących wzrost zainteresowania potencjalnych inwestorów ofertą prywatyzacyjną i możliwościami inwestycyjnymi. Skierowane były również do dziennikarzy zajmujących się tematyką gospodarczą.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ amt/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)