CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
05.11.2013 15:50
05.11. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2013.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia "Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015".
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Zaproponowano rozwiązania usprawniające organizację i funkcjonowanie Narodowych Sił Rezerwowych (NSR). Z dotychczasowego ich działania wynika, że konieczne jest skorygowanie prawa, które pozwoli zwiększyć atrakcyjność tej służby i ściślej powiązać ją z działalnością jednostek wojskowych.
Przede wszystkim przewidziano możliwość pisemnego aneksowania kontraktu na wykonywanie obowiązków w ramach NSR. Jednocześnie zniesione zostaną ograniczenia czasowe dotyczące terminu zawierania takich kontraktów. Ma być też zniesiona górna granica - 15 lat - łącznego pozostawania na przydziale kryzysowym. Jedynym limitem przebywania na przydziale kryzysowym będzie granica wieku określona odpowiednio do posiadanego stopnia wojskowego oraz czas przebywania na przydziale kryzysowym.
Do nowych przepisów wprowadzono też instytucję zawieszenia przydziału kryzysowego dla kobiet w ciąży i podczas urlopu macierzyńskiego.
Założono, że żołnierz rezerwy nie będzie jedynym, z którym można zawrzeć kontrakt na wykonywanie obowiązków w ramach NSR. Kontrakt może być zawarty również z żołnierzem w czynnej służbie wojskowej i żołnierzem pełniącym zawodową służbę wojskową lub kandydacką. Taki żołnierz musi ochotniczo zgłosić się do wykonywania obowiązków w ramach NSR, a także złożyć pisemny wniosek do wojskowego komendanta uzupełnień o zawarcie kontraktu i spełnić warunki jego zawarcia.
Zaproponowano przepisy, które uelastycznią instytucje przydziałów kryzysowych następujących w wyniku zawartych kontraktów na wykonywanie obowiązków w ramach NSR.
W nowych regulacjach uwzględniono konieczność dokonania zmiany przydziału kryzysowego w przypadku wystąpienia okoliczności, które uzasadniają wyznaczenie żołnierza na inne stanowisko służbowe. Katalog przypadków zmiany przydziału kryzowego jest otwarty. Wskazano, że jeśli ze zmianą przydziału kryzysowego będzie się łączyć zmiana miejsca pełnienia służby wojskowej, to wtedy wymagana będzie zgoda żołnierza.
Przewidziano możliwość uchylenia przydziału kryzysowego w przypadku wystąpienia okoliczności, które uniemożliwiałyby zawarcie kontraktu na wykonywanie obowiązków w ramach NSR.
Wojskowego komendanta uzupełnień zobowiązano do informowania pracodawcy o powołaniu i terminie powołania jego pracownika - żołnierza NSR - na ćwiczenia wojskowe rotacyjne oraz o dniach odbywania tych ćwiczeń. Zaproponowano zmiany, które umożliwią szkolenie żołnierzy służby przygotowawczej w jednostkach wojskowych - niezależnie od korpusu, na potrzeby którego są oni kształceni. Możliwe będzie odbywanie praktyk przez tych żołnierzy, a zwłaszcza podchorążych w jednostkach wojskowych.
Stworzono możliwość odbywania ćwiczeń wojskowych przez osoby przeniesione do rezerwy (chodzi o osoby nie będące żołnierzami rezerwy, wobec których dotychczasowe regulacje nie przewidywały takiej możliwości). Wprowadzono przepisy zwiększające możliwości odbywania ćwiczeń wojskowych przez żołnierzy rezerwy posiadających nadane przydziały kryzysowe. Ma być możliwa modyfikacja planu ćwiczeń wojskowych rotacyjnych na wniosek żołnierza, zwłaszcza w przypadku jego szczególnej sytuacji rodzinnej i zawodowej. Możliwe będzie odbywanie ćwiczeń wojskowych w uczelniach wojskowych, szkołach podoficerskich oraz ośrodkach szkolenia.
Zapewniona zostanie możliwość pełnienia okresowej służby wojskowej w ramach związków organizacyjnych sił zbrojnych.
Przewidziano dostosowanie sposobu określania wysokości świadczenia pieniężnego, rekompensującego utracone zarobki w okresie odbywania ćwiczeń wojskowych - do bardziej korzystnych zasad, stosowanych przy naliczaniu wynagrodzeń przez pracodawców.
Zaproponowano możliwość organizowania szkoleń lub rekompensowania kosztów indywidualnego nabycia przez żołnierzy rezerwy kwalifikacji na cywilnym rynku pracy, które byłyby przydatne w wojsku.
Założono wprowadzenie zasady, że prawo do uposażenia w przypadku pełnienia służby przygotowawczej przysługuje za czas jej odbywania. Oznacza to, że miesięczne uposażenie byłoby wypłacane z "dołu" za faktyczny okres jej pełnienia, a nie jak dotychczas z "góry". Przewidziano także możliwość wcześniejszej wypłaty części tego uposażenia w formie zaliczki.
Założono przyznanie żołnierzom rezerwy, pełniącym czynną służbę wojskową, dodatku motywacyjnego za posiadanie klas kwalifikacyjnych - o ile uzyskali oni w ostatniej opinii służbowej pozytywną ocenę. Regulacje te obejmą szeregowych, podoficerów i oficerów rezerwy.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Wzrost zatrudnienia dzięki lepszemu dostosowaniu ofert urzędów pracy do potrzeb bezrobotnych - to podstawowy cel proponowanej regulacji. Wynika on wprost z obietnicy premiera zawartej w tzw. II expose, która dotyczył zreformowania urzędów pracy.
Cel ten ma zostać osiągnięty przez zwiększenie skuteczności działań podejmowanych przez urzędy pracy na rzecz bezrobotnych, a w efekcie efektywniejsze wydatkowanie środków na ich aktywizację. Wzrost zatrudnienia ma być rezultatem ściślejszej współpracy urzędów pracy z pracodawcami i gminami oraz wykorzystania potencjału agencji zatrudnienia w aktywizacji bezrobotnych oddalonych od rynku pracy.
Nowe regulacje mają zapewnić wsparcie osobom dopiero wchodzącym na rynek pracy i starszym, aby się na nim utrzymały. W pierwszym przypadku będą realizowane działania, które pomogą ludziom młodym w znalezieniu pracy, w drugim - służące podnoszeniu kwalifikacji przez starszych pracowników i tworzenie zachęt do ich zatrudnienia.
W związku z tym zaproponowano zmiany, dzięki którym możliwe będzie:
Poprawienie efektywności działania urzędów pracy
Przewidziano powiązanie wysokości środków przekazywanych z Funduszu Pracy powiatom na wynagrodzenia pracowników powiatowych urzędów pracy z efektami ich działania. Premiowani będą pracownicy pracujący bezpośrednio z klientami indywidualnymi i instytucjonalnymi (doradcy klienta indywidualnego, doradcy klienta instytucjonalnego), a także kadra kierownicza tych urzędów, które uzyskają najlepsze wyniki w "doprowadzaniu" bezrobotnych do zatrudnienia.
Założono także zmianę algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w województwie, z uwzględnieniem efektów działań aktywizacyjnych urzędów pracy.
Zmiana rozdysponowania środków FP według nowego algorytmu, który uwzględnia liczbę bezrobotnych, stopę bezrobocia oraz efektywność działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych - powinna przyczynić się do stworzenia zachęty dla urzędów, aby skuteczniej znajdowały pracę dla bezrobotnych. W praktyce im wyższą efektywność działań aktywizacyjnych osiągną urzędy w danym roku, tym większa pula środków trafi do nich w następnym.
Poprawienie jakości usług świadczonych bezrobotnym stosownie do ich potrzeb
Przewidziano wzmocnienie indywidualnego podejścia do klientów powiatowych urzędów pracy, które zapewni system profilowania pomocy dla bezrobotnych. Wprowadzenie tego systemu pozwoli powiatowym urzędom pracy skuteczniej pomagać w wejściu lub powrocie na rynek pracy osobom najbardziej potrzebującym takiego wsparcia.
W nowych regulacjach chodzi o zapewnienie szybszej i lepiej dostosowanej pomocy dla bezrobotnych, a także zwiększenie efektywności podejmowanych działań przez urzędy. Konkretny bezrobotny otrzyma konkretną pomoc adekwatną do swoich potrzeb i możliwości aktywizacyjnych. W rezultacie bezrobotny zostanie przypisany do jednego z trzech profili:
1) w pierwszym profilu znajdą się bezrobotni aktywni, dla których podstawowym wsparciem będą usługi pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego i w bardzo ograniczonym zakresie inne formy wsparcia, np. szkolenia oraz dotacje i pożyczki na działalność gospodarczą.
2) do drugiego profilu należeć będą bezrobotni wymagający wsparcia, którzy korzystać będą ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, jakie oferują powiatowe urzędy pracy. Takie osoby będą np. kierowane na szkolenia i staże.
3) w trzecim profilu znajdą się bezrobotni oddaleni od rynku pracy, zarówno tacy, którzy z różnych powodów są zagrożeni wykluczeniem społecznym, jak i ci którzy z własnego wyboru nie są zainteresowani zatrudnieniem lub uchylają się od legalnej pracy. Urzędy pracy przekażą obsługę tych osób innym podmiotom.
W praktyce działania pomocowe na rzecz takich osób będą realizowane, w ramach zlecania usług aktywizacyjnych, przez agencje zatrudnienia lub organizacje pozarządowe, albo w ramach Programu Aktywizacja i Integracja (PAI), realizowanego przez powiatowy urząd pracy i ośrodek pomocy społecznej.
Na podstawie tego programu bezrobotny otrzyma wieloaspektowe wsparcie mające na celu przezwyciężenie istniejących deficytów i pomoc w podjęciu zatrudnienia. Bezrobotny, który bez uzasadnionej przyczyny odmówi uczestnictwa lub z własnej winy przerwie udział w działaniach realizowanych w ramach PAI - zostanie pozbawiony statusu bezrobotnego.
Tworzenie miejsc pracy i powrót do zatrudnienia osób bezrobotnych, w tym powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka
Zaproponowano kilka nowych instrumentów
Grant na telepracę - instrument kierowany do pracodawcy albo przedsiębiorcy za zatrudnienie w formie telepracy bezrobotnych rodziców powracających na rynek pracy (wychowujących co najmniej jedno dziecko w wieku do 6 lat) oraz bezrobotnych, którzy zrezygnowali z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad osobą zależną.
Na podstawie umowy zawartej ze starostą pracodawca albo przedsiębiorca otrzyma z Funduszu Pracy grant do wysokości 6-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego rodzica lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną.
Pracodawca w umowie zagwarantuje utrzymanie zatrudnienia przez 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy lub przez 18 miesięcy w wymiarze 1/2 etatu - w przypadku nie wywiązania się z tego warunku będzie musiał zwrócić grant (w proporcjonalnej wysokości) z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia jego otrzymania. Natomiast całkowity zwrot grantu z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia jego otrzymania - następował będzie w przypadku użycia środków niezgodnie z umową lub ich niewykorzystania.
Świadczenie aktywizacyjne - byłoby przyznawane pracodawcy z Funduszu Pracy za zatrudnienie skierowanych przez powiatowy urząd pracy bezrobotnych, powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka (np. po urlopie wychowawczym) oraz za bezrobotnych, którzy zrezygnowali z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad osobą zależną.
Świadczenie to będzie wypłacane pracodawcy przez 12 miesięcy (w wysokości 1/2 minimalnego wynagrodzenia) lub 18 miesięcy (w wysokości 1/3 minimalnego wynagrodzenia) za zatrudnienie bezrobotnego rodzica lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną. W pierwszym przypadku pracodawca ma zagwarantować zatrudnienie takiego bezrobotnego przez kolejne 6 miesięcy, w drugim - przez 9 miesięcy.
W sytuacji rozwiązania przez pracodawcę umowy o pracę w trakcie uzyskiwania świadczenia lub nie wywiązania się ze zobowiązania dotyczącego zatrudnienia przez co najmniej 6 i 9 miesięcy - będzie on musiał zwrócić uzyskane świadczenia z odsetkami ustawowymi liczonymi od całości kwoty wszystkich wypłaconych świadczeń od dnia wypłaty pierwszego.
Pożyczka z Funduszu Pracy na utworzenie stanowiska pracy lub podjęcie działalności gospodarczej
O pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej będą mogły ubiegać się osoby fizyczne: poszukujący pracy absolwenci szkół i wyższych uczelni w okresie 48 miesięcy od dnia otrzymania dyplomu; bezrobotni zarejestrowani w PUP; studenci ostatniego roku uczelni wyższych.
Pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej ma być udzielana do wysokości 20-krotnego przeciętnego wynagrodzenia i będzie podlegała oprocentowaniu na zasadach preferencyjnych. Okres jej spłaty nie będzie dłuższy niż 7 lat, z możliwością skorzystania z 12-miesięcznego okresu karencji w spłacie kapitału.
O pożyczkę na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego (w tym bezrobotnego skierowanego przez PUP) będą mogły ubiegać się także: podmioty prowadzące działalność gospodarczą; niepubliczne szkoły i przedszkola; żłobki lub kluby dziecięce tworzone i prowadzone przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej; producenci rolni będący osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, zamieszkującymi lub mającymi siedzibę w Polsce, oraz będący posiadaczami gospodarstwa rolnego lub prowadzący dział specjalny produkcji rolnej.
Pożyczka na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego, w tym skierowanego przez powiatowy urząd pracy, będzie udzielana do wysokości 6-krotnego przeciętnego wynagrodzenia i ma podlegać oprocentowaniu na zasadach preferencyjnych. Trzeba ją będzie spłacić w ciągu 3 lat. Pożyczkobiorcom nie będzie przysługiwało prawo do karencji w jej spłacie.
Programy regionalne - chodzi o inicjowanie programów, które realizowane będą we współpracy z powiatowymi urzędami pracy na rzecz grup bezrobotnych wskazanych na podstawie diagnozy sytuacji na regionalnym rynku pracy. Z wnioskiem o zainicjowanie takiego programu do marszałka województwa będą mogli wystąpić: starostowie, wojewódzka rada rynku pracy, wojewódzka komisja dialogu społecznego.
Trójstronne umowy szkoleniowe - będą zawierane przez starostę z pracodawcą i instytucją szkoleniową
Będzie w nich położony nacisk na pozyskiwanie umiejętności pod potrzeby konkretnego pracodawcy. Pracodawcy deklarowaliby w umowie zatrudnienie bezrobotnego po odbytym szkoleniu, a w zamian za to w umowie byłyby określone umiejętności i kwalifikacje zawodowe wymagane przez pracodawcę od kandydatów do pracy.
Wsparcie pracodawców zatrudniających młodych pracowników
Zaproponowano, aby bezrobotnym do 25 roku życia urząd pracy przedstawiał propozycje pracy, stażu lub podniesienia kwalifikacji w ciągu 4 miesięcy od dnia rejestracji. Jest to zgodne z wytycznymi dokumentu "Gwarancje dla młodzieży" w ramach "Inicjatywy dla młodych".
Przewidziano nowe instrumenty adresowane do bezrobotnych do 30 roku życia, które będą ich motywować do samodzielnego poszukiwania pracy. Będzie to:
- bon szkoleniowy - gwarantuje sfinansowanie szkolenia samodzielnie wybranego przez bezrobotnego, które jest niezbędne do podjęcia zatrudnienia, a także dodatkowych kosztów z tym związanych (dojazdu, zakwaterowania) do wysokości przeciętnego wynagrodzenia;
- bon stażowy - gwarantuje skierowanie młodego bezrobotnego na staż do pracodawcy przez niego wskazanego (warunkiem skierowania na staż będzie zobowiązanie pracodawcy do zatrudnienia bezrobotnego po jego odbyciu);
- bon zatrudnieniowy - gwarantuje zrefundowanie pracodawcy, który zatrudni bezrobotnego do 30 roku życia na 18 miesięcy, części kosztów wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne;
- bon na zasiedlenie - osobom do 30 roku życia zapewni środki w kwocie nie wyższej niż dwukrotność przeciętnego wynagrodzenia za pracę, która pozwoli pokryć koszty związane z podjęciem zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej poza miejscem zamieszkania.
Zaplanowano też refundację pracodawcom kosztów poniesionych składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia, skierowanych przez urząd pracy, którzy podejmują pierwszą pracę. Refundacja obejmie okres do 6 miesięcy, a jej wysokość nie może przekroczyć miesięcznie 1/2 minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów. Przewiduje się nałożenie na pracodawcę obowiązku dalszego zatrudniania takiej osoby przez okres 6 miesięcy po rygorem zwrotu refundacji.
Wsparcie pracodawców zatrudniających bezrobotnych w wieku 50 Plus
Starosta będzie mógł przyznać pracodawcy albo przedsiębiorcy dofinansowanie do wynagrodzenia za zatrudnionego bezrobotnego, który ma więcej niż 50 lat. Wysokość dofinansowania z Funduszu Pracy nie będzie mogła przekroczyć 30 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dofinansowanie będzie przysługiwać przez okres: 12 miesięcy w przypadku zatrudnienia bezrobotnych, którzy ukończyli 50 lat, a nie ukończyli 60 lat oraz 24 miesięcy w przypadku bezrobotnych, którzy ukończyli 60 lat. Pracodawca będzie musiał zagwarantować zatrudnienie bezrobotnego po zakończeniu refundacji, przez czas równy co najmniej połowie okresu refundacji, czyli odpowiednio: 6 i 12 miesięcy.
Wsparcie pracodawców w podnoszeniu kwalifikacji pracowników - Utworzenie Krajowego Funduszu Szkoleniowego
Krajowy Fundusz Szkoleniowy ma powstać ze środków Funduszu Pracy. Będzie z niego finansowane kształcenie i szkolenie pracowników. W pierwszym etapie KFS ma wspierać kształcenie ustawiczne pracowników powyżej 45 roku życia, a w późniejszym okresie także pozostałych.
Termin wejścia w życie regulacji
Proponowane przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych regulacji, dla których przewidziano inne terminy obowiązywania.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, przedłożony przez ministra finansów.
Celem projektu nowelizacji ustawy jest uregulowanie kwestii dotyczącej podziału środków rezerwy subwencji ogólnej w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego ze stycznia 2013 r.
Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy rozwiązania będą podstawą do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego (jst) dodatkowych środków z budżetu państwa. Nowe przepisy powinny wejść w życie jeszcze w 2013 r., aby jst mogły skorzystać ze środków rezerwy subwencji ogólnej.
Określono, że rezerwa subwencji ogólnej będzie przeznaczona dla:
- jst, w których dochody są niższe od średnich dochodów gmin, powiatów i województw (dzięki temu dodatkowe dochody będą wzmacniały system wyrównawczy i wspierały jednostki o niskich dochodach);
- jst realizujących zadania własne z zakresu pomocy społecznej (np. na poprawę funkcjonowania domów pomocy społecznej) oraz jednostek, które zostały dotknięte stratami w infrastrukturze w wyniku zdarzeń losowych;
- gmin, które w roku budżetowym dokonały wpłat do budżetu państwa.
Przyjęto, że 16 grudnia każdego roku budżetowego będzie datą podziału środków rezerwy subwencji ogólnej. Data ta powiązana jest z terminem przekazywania ostatniej raty części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz z faktem, że rezerwa ta w części pochodzi ze zwrotów nienależnych kwot z subwencji ogólnej.
Podział rezerwy subwencji ogólnej będzie dokonywany przez ministra finansów w porozumieniu z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego. Podstawę do wyliczenia rezerwy będą dane o wielkości subwencji ustalonej na rok budżetowy. Do podziału przyjmowane będą dochody i wydatki za rok bazowy wskazane w sprawozdaniach jst, z uwzględnieniem korekt złożonych do 30 czerwca roku budżetowego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych. Korekty te są przekazywane do Ministerstwa Finansów. Takie rozwiązanie umożliwi ministrowi finansów uruchamianie pieniędzy na zdarzenia losowe.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra gospodarki.
Przewidziano rozwiązania, które wzmocnią bezpieczeństwo gospodarki odpadami promieniotwórczymi oraz przyczynią się do łatwiejszego i szybszego pozyskiwania przez społeczeństwo informacji na temat ich oddziaływania na zdrowie ludzi i środowisko.
Projektowana nowelizacja wdraża do polskiego prawa dyrektywę 2011/70/EURATOM ustanawiającą ramy wspólnotowe w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi. Za gospodarowanie tymi substancjami ostateczną odpowiedzialność ma ponosić państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym je wytworzono.
W projekcie noweli ustawy przede wszystkim określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dla składowisk odpadów promieniotwórczych. Na tej podstawie przyjęto, że w procesie budowy nowego składowiska, jego eksploatacji i zamknięcia - nie będzie można stosować rozwiązań i technologii, które nie zostały sprawdzone w praktyce bądź za pomocą prób, badań i analiz. Działające od 1961 r. w Różanie powierzchniowe składowisko odpadów średnio- i niskoaktywnych zapełnia się, dlatego potrzebne jest nowe.
Również ze względu na planowane w Polsce wdrażanie energetyki jądrowej, w perspektywie kilkudziesięciu lat konieczna będzie budowa składowiska głębinowego na odpady wysokoaktywne pochodzące z elektrowni jądrowych, głównie na wypalone paliwo jądrowe lub pozostałości po jego przerobie w zależności od przyjętego cyklu paliwowego.
Przygotowany ma być "Krajowy plan postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym", pochodzącymi z dotychczasowych zastosowań i energetyki jądrowej. Zostanie on opracowany przez ministra gospodarki, który będzie zobowiązany do jego aktualizacji nie rzadziej niż raz na 4 lata.
Dokument będzie przyjęty przez rząd w formie uchwały i ogłoszony w "Monitorze Polskim" (ma to dotyczyć także kolejnych aktualizacji). Ciągłość podejmowanych działań na podstawie kolejnych aktualizacji i ich monitorowanie zapewni wyodrębniona w planie: część wykonawcza (ze wskazanymi instrumentami realizacji) i część prognostyczna (obejmująca okres co najmniej 20 lat od dnia przyjęcia lub ostatniej aktualizacji).
Jednocześnie minister gospodarki co 2 lata będzie przygotowywał sprawozdanie z wykonania planu i przedstawiał je Radzie Ministrów, a co najmniej raz na 10 lat przeglądu jego realizacji dokonają organizacje międzynarodowe.
Na podstawie nowych przepisów społeczeństwo uzyska szerszy dostęp do informacji dotyczących wpływu eksploatacji lub zamykania składowiska odpadów promieniotwórczych na zdrowie ludzi i środowisko. Każdy będzie mógł otrzymać od kierownika jednostki organizacyjnej, zajmującej się eksploatacją lub zamknięciem składowiska, pisemnej informacji m.in. o stanie ochrony radiologicznej składowiska oraz jego wpływie na zdrowie ludzi i środowisko. Kierownik takiej jednostki będzie musiał na swojej stornie internetowej zamieszczać - nie rzadziej niż raz na rok - informację zawierającą te wiadomości. Do udostępniania informacji na ten temat zobowiązano także prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (PAA).
Proponowane regulacje są zgodne z konwencją z Aarhus (25 czerwca 1998 r.) o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska. Polska jest stroną tej konwencji.
Zlikwidowane ma być stanowisko Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego (GIDJ), ponieważ jego zadania pokrywają się z zadaniami prezesa PAA, który jest centralnym organem administracji rządowej odpowiedzialnym za bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną. W rezultacie wprowadzony zostanie dwustopniowy system dozoru jądrowego, który stworzą: 1) inspektorzy dozoru jądrowego; 2) prezes PAA. Likwidacja stanowiska GIDJ, czyli rezygnacja z systemu trójstopniowego, oznacza stworzenie bardziej przejrzystej i uporządkowanej struktury.
Poszerzony zostanie zakres obowiązków prezesa Państwowej Agencji Atomistyki. Ma on zatwierdzać plan przeprowadzenia okresowej oceny bezpieczeństwa eksploatacji składowiska odpadów promieniotwórczych oraz zatwierdzać raport z jej przeprowadzenia. Ma też zatwierdzać program zamknięcia składowiska i raport z przeprowadzenia tego procesu. Jego zdaniem ma być także sporządzanie bilansu odpadów na podstawie kart ewidencyjnych przedstawianych mu przez kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność dotyczącą odpadów promieniotwórczych.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Zaproponowano rozwiązania, które ułatwią wymianę informacji między Polską a pozostałymi krajami Unii Europejskiej na temat kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego. Chodzi o szybką identyfikację kierowców naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego w innym państwie członkowskim UE niż państwo rejestracji pojazdu.
W praktyce nowe przepisy będą dotyczyć polskich kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego w krajach Unii Europejskiej i kierowców z państw członkowskich UE łamiących przepisy w naszym kraju. Chodzi o skuteczne karanie sprawców naruszeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i efekt prewencyjny - zachętę do ostrożniejszej jazdy, zwłaszcza obcokrajowców w naszym kraju. Nowe przepisy są niezbędne ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy 2011/82/UE w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
W Polsce zostanie utworzony Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK), którego zadaniem będzie wymiana informacji z krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz przekazywanie ich służbom krajowym uprawnionym do korzystania z nich w celu ścigania sprawców przewinień drogowych. Wymiana informacji będzie dotyczyć danych rejestracyjnych pojazdów oraz ich właścicieli lub posiadaczy.
Dane te będą przekazywane w przypadku wystąpienia następujących naruszeń bezpieczeństwa ruchu drogowego:
- niestosowania się do ograniczenia prędkości;
- prowadzenia pojazdu bez zapiętych pasów bezpieczeństwa;
- przewożenia dziecka bez fotelika ochronnego;
- niestosowania się do sygnałów świetlnych lub znaków nakazujących zatrzymanie pojazdu;
- prowadzenia pojazdu po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości;
- prowadzenia pojazdu pod wpływem środka odurzającego;
- nieużywania w czasie jazdy kasków ochronnych;
- wykorzystywania drogi lub jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem;
- korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
Zgodnie z projektem, informacje o zagranicznych kierowcach, ich pojazdach i dokonanych przez nich przewinieniach drogowych w Polsce - z Krajowego Punktu Kontaktowego będą otrzymywały podmioty do tego uprawnione: Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straż (gminna) miejska, organy Służby Celnej, Straż Graniczna.
Krajowy Punkt Kontaktowy prowadzony będzie przez ministra spraw wewnętrznych i ma być częścią struktur nowej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców 2.0. (nowy CEPiK 2.0.). Wymiana informacji między KPK a krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz podmiotami uprawnionymi do ich otrzymywania w Polsce będzie odbywała się w systemie teleinformatycznym za pośrednictwem europejskiego systemu Eucaris.
Nowe regulacje mają wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2013", przedłożony przez ministra środowiska.
Zmiana programu zakłada, że zbiornik wodny Świnna Poręba na rzece Skawie (woj. małopolskie) zostanie oddany do użytku w 2015 r., a nie jak pierwotnie planowano w 2013 r. Przesunięcie terminu jest konieczne, ponieważ zbiornik, mimo że znajduje się w ostatniej fazie wykonania robót hydrotechnicznych, to jednak z powodu opóźnień w wykonaniu prac z zakresu transportu kolejowego, nie może być oddany do użytkowania w terminie ustawowym, tj. w 2013 r.
Nowy termin oddania inwestycji do użytku powoduje zmiany w kosztach wykonania programu. Po uwzględnieniu cen obowiązujących w 2013 r. koszt programu obniżono o 175,3 mln zł. Cały program będzie kosztował 1 634,1 mln zł. Łącznie budowa zbiornika to wydatek ponad 2,2 mld zł.
Zbiornik Świnna Poręba pełni funkcje przeciwpowodziowe i retencyjne. Jego pojemność to 161 mln m3, maksymalna powierzchnia wynosi 1 tys. 35 ha. Maksymalna wysokość zapory - 54 m, długość - 604 m, szerokość korony - 8 m, pojemność powodziowa - od 24,0 do 60,0 mln m3. Dokończenie jego budowy oznacza zwiększenie zabezpieczenia przed powodzią obszarów doliny Skawy i Wisły, poniżej ujścia Skawy do Krakowa, co umożliwi intensywniejszy rozwój infrastruktury technicznej i gospodarczej tych terenów. Ponadto, wokół zbiornika możliwy będzie rozwój usług turystycznych.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia "Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015", przedłożoną przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
"Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015" stanowi kontynuację programu rządowego z 2011 r. Będzie realizowany z wykorzystaniem środków budżetu Unii Europejskiej 2007-2013, który zakłada możliwość ponoszenia wydatków do końca 2015 r. Jednocześnie z uwagi na to, że niektóre zadania będą kontynuowane po 2015 r. oraz potrzebę przygotowania projektów do realizacji w ramach nowego budżetu UE 2014-2020, w programie zawarto informację o jego przewidywanej kontynuacji w 2016 r.
Inwestycje objęte programem koncentrują się na rozwoju kolejowej części Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), liniach o znaczeniu państwowym i innych odcinkach istotnych dla całości sieci. Wynikają także z zapisów m.in.: "Strategii Rozwoju Kraju 2020", "Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku z perspektywą do 2030 roku", "Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030" oraz "Strategii Europa 2020". Program zakłada budowę nowej infrastruktury kolejowej oraz modernizację i odtworzenie (rewitalizację) istniejącej. Uwzględnia też prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji, w tym dla kolei dużych prędkości.
Program przewiduje realizację 140 projektów, na które w latach 2013-2015 trzeba wydać 24,9 mld zł. Na tę kwotą złożą się: środki unijne (13,2 mld zł), publiczne środki krajowe (budżet państwa i Fundusz Kolejowy - 4,4 mld zł), środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych SA (w tym: kredyt z EBI - 3,5 mld zł, emisja obligacji - 3,6 mld zł). Wśród wskazanych projektów: 63 będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" - 20,1 mld zł; 29 zostanie zrealizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych - 0,8 mld zł; 48 zostanie wykonanych na podstawie innych programów - 4,0 mld zł
Do ważniejszych przedsięwzięć objętych programem należą:
- modernizacja linii kolejowej E65/C-E65 z Warszawy do Trójmiasta, co umożliwi skrócenie czasu przejazdu;
- modernizacja torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiająca zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h,
- kontynuacja i ewentualne dokończenie modernizacji korytarzy: E30/C-E30, C20/C-E20, E59 (na odcinku Wrocław-Poznań);
- modernizacja newralgicznych odcinków korytarzy dla ruchu towarowego C-E59 "nadodrzanki" i C-E65 "węglówki" oraz poprawa stanu technicznego linii planowanych do włączenia do korytarzy towarowych;
- wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który obejmuje ujednoliconą europejską łączność między pociągami GSM-R oraz ujednolicony europejski system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS (oba systemy są istotnymi elementami europejskiej polityki likwidacji barier w transporcie);
- budowa połączeń kolejowych z portami lotniczymi oraz morskimi w celu integracji różnych gałęzi transportu;
- utworzenie alternatywnego połączenia kolejowego między Warszawą i Wrocławiem przez Częstochowę, Fosowskie;
- realizacja projektów istotnych dla województw, np. rewitalizacja i modernizacja tzw. kościerskiego korytarza kolejowego, modernizacja przejazdów kolejowych w województwie lubelskim;
- eliminowanie miejscowych ograniczeń prędkości (tzw. wąskich gardeł), np. poprawa funkcjonowania węzła warszawskiego i katowickiego;
- rewitalizacja polegająca na poprawie stanu technicznego linii kolejowych oraz bezpieczeństwa na przejazdach i rozjazdach kolejowych.
Przewidywane efekty programu to m.in.:
- skrócenie czasu przejazdu przez:
- podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów ze 160 do 200 km/h na 510 km torów;
- zwiększenie o 1 107 km długości torów, na których będzie można rozwinąć prędkość 160 km/h;
- zwiększenie prędkości o co najmniej 30 km/h (w stosunku do obecnej) na 2 415 km torów, co stanowi 68 proc. długości torów głównych zasadniczych i szlakowych objętych programem;
- zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy podróżnych przez:
- zdecydowaną poprawę stanu techniczno-eksploatacyjnego 3 818 km torów;
- budowę 323 bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych,
- zwiększenie o 2 311 km torów o dopuszczalnym nacisku 221 kN na oś, co oznacza poprawę warunków wykonywania przewozów towarowych;
- zwiększenie mobilności mieszkańców;
- rozwijanie transportu emitującego relatywnie mniej dwutlenku węgla w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego.
Realizacja programu nadzorowana będzie przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, a jego wykonanie zostanie powierzone spółce PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Z monitorowania programu będą sporządzane bieżące informacje, cykliczne raporty i sprawozdania. Jednocześnie minister będzie składał rządowi - do końca maja każdego roku - sprawozdanie o wykonaniu programu za poprzedni rok. Oprócz tego w III kw. 2014 r. przygotuje raport średniookresowy z funkcjonowania programu, a w IV kw. 2016 r. - raport porealizacyjny. Wnioski z tych dokumentów zostaną uwzględnione w kolejnych programach inwestycji kolejowych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/