CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
08.11. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa;
- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.
Rząd wysłuchał informacji ministra pracy i polityki społecznej na temat projektowanych rozwiązań prawnych dotyczących wydłużenia urlopów macierzyńskich.
Zgodnie z obietnicą złożoną przez premiera w październikowym wystąpieniu sejmowym proponuje się, by urlop macierzyński wydłużyć z 6 do 12 miesięcy. W przypadku korzystania z urlopu półrocznego, urlop będzie płatny w 100 proc., natomiast jeśli rodzic lub opiekun zdecyduje się na roczny urlop - będzie mu przysługiwać 80 proc. pensji.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Rząd zaproponował rozwiązania, które mają ułatwić gminom oraz osobom prywatnym zakładanie żłobków i klubów dziecięcych. Dzięki nowym przepisom ma się zwiększyć liczba instytucji opieki nad dziećmi do lat 3. Rodzice powinni mieć mniejsze problemy ze znalezieniem wolnych miejsc dla swoich pociech i szybciej wrócić do pracy.
Osiągnięcie takich efektów wymaga znowelizowania ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, która obowiązuje od kwietnia 2011 r. i stworzyła wprawdzie warunki do rozwoju zróżnicowanych form opieki nad małymi dziećmi, jednak w praktyce jej niektóre przepisy okazały się mało skuteczne.
Zgodnie z nowymi regulacjami, podmioty organizujące opiekę nad dziećmi do 3 roku życia będą mogły otrzymać z budżetu państwa do 80 proc. kosztów realizacji zadania. O dotację będą mogły ubiegać się nie tylko gminy, ale także inne podmioty: osoby fizyczne i prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Rozwiązanie takie ma ułatwić tworzenie nowych miejsc opieki dla maluchów i spowodować obniżenie opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
Zaproponowano poszerzenie katalogu podmiotów, które będą mogły zatrudnić dziennego opiekuna. Obecnie może on być zatrudniany tylko przez gminę (na umowę zlecenie). Niewiele osób skorzystało z takiej możliwości. Zgodnie z nowymi przepisami, opiekuna dziennego będą mogły zatrudnić także osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Jednocześnie podmioty zatrudniające dziennego opiekuna będą mogły otrzymać dotację celową z budżetu gminy na każde dziecko pozostające pod jego opieką. Obecnie takie dofinansowanie mogą otrzymać podmioty prowadzące żłobki lub kluby dziecięce.
W projekcie nowelizacji wskazano zamknięty katalog danych osobowych, które będzie można uzyskać od rodziców ubiegających się objęcie dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym lub przez dziennego opiekuna.
Chodzi o następujące informacje: imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL dziecka; imiona, nazwiska oraz numer PESEL rodziców; adres zamieszkania rodziców i dziecka; adres poczty elektronicznej i numer telefonu rodziców; miejsce pracy rodziców (lub miejsce ich nauki w szkole lub szkole wyższej); dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka; dane o wysokości dochodów rodziców (będą wymagane w sytuacji, gdy rada gminy uzależni wysokość opłat ponoszonych przez rodziców od wysokości ich dochodów, a rodzic będzie się starał o uzyskanie ulgi w ponoszeniu opłat).
Dane te będą zbierane w formie oświadczenia lub zaświadczenia i będą mogły być przetwarzane. Chodzi m.in. o to, aby zapewnić właściwą opiekę dzieciom i szybki kontakt z opiekunem, np. w przypadku nagłej choroby lub wypadku.
Zaproponowano, aby wymagania lokalowe i sanitarne dotyczące żłobków i klubów dziecięcych zostały uregulowane w rozporządzeniu wydanym przez ministra pracy i polityki społecznej w porozumieniu z ministrem zdrowia. Chodzi o to, aby opinie i kontrole odnosiły się wyłącznie do wymagań zawartych w tych przepisach. Często bowiem inspektorzy sanitarni powołują się na zaostrzone przepisy, tak jakby żłobki nadal były zakładami opieki zdrowotnej. W rezultacie ich zalecenia zwiększają koszty funkcjonowania takich placówek, a w konsekwencji zniechęcają do tworzenia w nich nowych miejsc opieki.
Ponadto, po wejściu w życie nowych przepisów, prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej na sprawowaniu opieki nad dziećmi do 3 roku życia - bez konieczności wpisu do rejestru żłobków lub klubów dziecięcych - zostanie skrócone do 31 sierpnia 2013 r. Jest to niezbędne ze względu na konieczność zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa w opiece nad maluchami.
Obecne regulacje pozwalają prowadzić taką działalność bez wpisu do rejestru do marca 2014 r. przez 3 lata. Jednocześnie podmioty prowadzące żłobki lub kluby dziecięce będą musiały w ciągu 3 miesięcy (od daty wejścia nowych rozwiązań w życie) przekazać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta - informację o liczbie miejsc w tych placówkach w celu ich publikacji w rejestrze.
Przewidziano możliwość organizowania przez instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 wspólnej obsługi (administracyjnej, finansowej i organizacyjnej) z przedszkolami i innymi instytucjami oświatowymi (np. szkołami). W praktyce taka zmiana umożliwi wspólne zakupy, wspólną obsługę księgową i kadrową. Oznacza to obniżenie kosztów funkcjonowania żłobków, klubów dziecięcych.
Osoby prowadzące działalność rolniczą będą mogły zatrudniać nianie, za które z budżetu państwa opłacane są składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Obecnie rodzice-rolnicy nie mają takiej możliwości.
Postanowiono, że podmioty organizujące opiekę nad dziećmi będą mogły przeprowadzać procedurę rejestracji żłobka i klubu dziecięcego przez platformę ePUAP. Konieczny do tego wzór wniosku zostanie opublikowany w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych.
Znowelizowane przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Rząd przygotował rozwiązania, które umożliwią obojgu pracującym rodzicom godzenie pracy z życiem prywatnym i rodzinnym, w tym szczególnie z wychowywaniem dzieci. Przyjęte przepisy powinny zachęcać ojców do przejmowania części obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi.
Projekt nowelizacji Kodeksu pracy przewiduje:
- w urlopie wychowawczym wynoszącym 36 miesięcy zostanie wyodrębniony jeden miesiąc, który może wykorzystać wyłącznie drugi z rodziców dziecka;
- podwyższony będzie - z 3 do 4 miesięcy - urlop wychowawczy, który może być wykorzystywany jednocześnie przez oboje rodziców lub opiekunów dziecka;
- urlop wychowawczy może zostać podzielony na 5 części (obecnie 4). Pozwoli to wykorzystać nieprzenoszalną część urlopu wychowawczego jako samodzielną część takiego urlopu.
Istotnym rozwiązaniem jest rezygnacja z niekorzystnego przepisu mówiącego o proporcjonalnym obniżaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego, gdy w roku kalendarzowym po nabyciu prawa do tego urlopu pracownik korzysta z urlopu wychowawczego, a następnie powraca w tym samym roku do pracy. Zgodnie z nowym prawem urlop będzie uszczuplany tylko o czas, w którym osoba przebywa na urlopie wychowawczym.
Składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osoby przebywające na urlopach wychowawczych finansuje budżet państwa za pośrednictwem ZUS.
Nowe przepisy implementują dyrektywę Rady 2010/18/UE oraz wykonują orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości z 22 kwietnia 2010 r.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Najważniejszym rozwiązaniem jest rozszerzenie kręgu osób, za które budżet państwa będzie opłacał składki emerytalne i rentowe w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Chodzi o osoby, które zrezygnują z działalności zarobkowej, czyli np. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, pracy na umowę zlecenie. Składki za te osoby, podobnie jak w przypadku osób przebywających na urlopach wychowawczych, finansować będzie w całości budżet państwa za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Nowe przepisy wprowadzają różne podstawy wymiaru składek dla osób rezygnujących z pracy zarobkowej w związku z opieką nad dzieckiem:
- dla osób mających co najmniej 6-miesięczny staż ubezpieczeniowy bezpośrednio przed skorzystaniem z możliwości ubezpieczenia w związku z opieką nad dzieckiem - będzie to co do zasady 60 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
- dla osób bez stażu ubezpieczeniowego, bezrobotnych oraz ze stażem krótszym niż półroczny - będzie to 75 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, osoby dotąd nieubezpieczone będą mogły wybrać system ubezpieczeń (ZUS lub KRUS) w okresie sprawowania opieki nad dzieckiem. Jeśli wybiorą KRUS - będą podlegały ubezpieczeniom na zasadach określonych w ustawie z grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Projekt zawiera również regulacje dotyczące objęcia ubezpieczeniem społecznym finansowanym ze środków publicznych osób wychowujących dzieci, ubezpieczonych w systemie rolniczym.
W projekcie nowelizacji ustawy przewidziano również zmiany w kwestii prawa do zasiłku macierzyńskiego dla ubezpieczonych w KRUS - podwyższony został wiek dziecka, którego przysposobienie uprawnia rolnika do otrzymania zasiłku macierzyńskiego. Oznacza to zrównanie praw ubezpieczonych w ZUS i KRUS.
Wprowadzenie tych rozwiązań jest konsekwencją zmian związanych z wydłużeniem wieku emerytalnego. Wpłyną one na wysokość przyszłych świadczeń osób, które zrezygnowały z pracy i zajęły się wychowaniem dzieci.
Nowe regulacje mają wejść w życie 1 września 2013 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/