Trwa ładowanie...
d2vnat2
rząd
01-12-2009 17:15

CIR ws. posiedzenia rządu (komunikat)

...

d2vnat2
d2vnat2

01.12. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął informację na temat dodatkowego zapotrzebowania na środki w zakresie wpłat Polski do budżetu UE w 2009 r.

Rada Ministrów przyjęła:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,

d2vnat2

- projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.

Wydała rozporządzenia:

- zmieniające rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej,

d2vnat2

- zmieniające rozporządzenie w sprawie warmińsko-mazurskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Przyjęła do wiadomości informacji o działalności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz posiadanych przez te fundusze akcjach, udziałach i obligacjach w 2008 r.

Wyraziła zgodę na zawarcie umowy sprzedaży jednostek AAU między Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, Ministrem Środowiska Rzeczypospolitej Polskiej, jako sprzedawcą, a Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) działającym na rzecz Rządu Irlandii, jako kupującym (dokument rozpatrywano w trybie zastrzeżonym).


Rada Ministrów przyjęła informację na temat dodatkowego zapotrzebowania na środki w zakresie wpłat do budżetu UE w 2009 r., przedłożoną przez ministra finansów.

d2vnat2

W budżecie państwa na rok 2009 na wpłaty do budżetu UE przeznaczono 12.373,8 mln zł. Rada i Parlament Europejski zdecydowały o przyjęciu 10 budżetów korygujących, co sprawiło, że wysokość wpłat poszczególnych państw członkowskich uległa zmianie. Zmieniła się również kwota, jaką Polska ma wpłacić do UE - obecnie jest to 13.413,5 mln zł, to jest o 1.039,7 mln więcej niż zaplanowano w ustawie budżetowej na rok 2009 r. Do listopada br. do budżetu UE wpłacono 12 143,5 mln zł.

Według Ministerstwa Finansów pieniądze na pokrycie zwiększonej wpłaty do budżetu Unii można uzyskać z rezerwy celowej, z której finansowane są projekty z udziałem środków Unii Europejskiej. Ich stan na koniec listopada br. pozwala na sfinansowanie składki.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

d2vnat2

Projekt nowelizacji zakłada usprawnienie systemu oceny zgodności wyrobów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa. Dzięki nowym przepisom łatwiej będzie można dokonywać zakupów sprzętu, zgodnie z procedurami programów FMS i NAMSA.

Nowe prawo zakłada m.in. uznawanie dokumentów potwierdzających zgodność wyrobu ze specyfikacją techniczną wystawioną przez instytucje kraju producenta. Zmiana przepisów zakłada także rezygnację z udzielania akredytacji OiB przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na wyroby związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa. Oznacza to, że minister nie będzie określał jednostek certyfikujących, sprawował nad nimi kontroli oraz ustalał wysokości opłat za oceny zgodności. Będzie natomiast określał w rozporządzeniach sposoby prowadzenia oceny zgodności wyrobów oraz sposoby sprawowania nadzoru nad czynnościami związanymi z wyrobem wprowadzanym do użytku. Będzie także wskazywał organ upoważniony do przeprowadzania nadzoru.

W przypadku pojawienia się nagłej i nieplanowanej potrzeby użycia sił zbrojnych lub służb MSWiA ("pilna potrzeba operacyjna"), pozyskiwanie wyrobów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa będzie mogło nastąpić z pominięciem procesów oceny zgodności. Będzie to możliwe w okolicznościach takich, jak np. zagrożenie życia, stan klęski żywiołowej, udział w działaniach poza granicami kraju wynikający z porozumień międzynarodowych. Natomiast w pozostałych sytuacjach zasadą będzie poddawanie ocenie zgodności każdego wyrobu przeznaczonego na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.

d2vnat2

Z dostawcy zdjęto obowiązek wykonywania określonych czynności, pozostawiając mu prawo do swobodnego ich wyboru w kwestii zgodności wyrobu ze specyfikacją. Dostawca będzie więc odpowiedzialny za to, że jego wyrób jest zgodny ze specyfikacją znajdującą się w wystawionej przez niego deklaracji zgodności OiB.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

d2vnat2

Projekt nowelizacji ustawy wprowadza zmiany, które wynikają z konieczności stosowania w polskim prawie postanowień dyrektywy Rady 2008/73/WE z lipca 2008 r. oraz innych dyrektyw, w tym wdrożenia art. 12 rozporządzenia WE nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli weterynaryjnych. Zmiany powinny zacząć obowiązywać z początkiem 2010 r.

Zgodnie z dyrektywą 2008/73/WE, do przepisów prawa krajowego wprowadzono obowiązek sporządzania wykazów podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną i laboratoriów, aktualizowania tych wykazów oraz udostępniania ich opinii publicznej oraz państwom członkowskim bezpośrednio, a nie jak dotychczas za pośrednictwem Komisji Europejskiej. Wykaz, sporządzany przez Inspekcję Weterynaryjną, będzie zamieszczany na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Weterynarii w sposób określony przez Komisję Europejską.

Projektowane przepisy zawierają ponadto ograniczenia w zakazie wprowadzania na rynek substancji o działaniu toksycznym, hormonalnym, anabolicznym. Substancje te będą mogły być używane wyłącznie dla zwierząt domowych - psów i kotów.

W celu zapewnienia jednolitego sposobu przeprowadzania badań laboratoryjnych do celów kontroli urzędowych, przepisy projektowanej ustawy wprowadzają uregulowania do systemu laboratoriów urzędowych obejmujących akredytowane laboratoria.

Aby laboratorium mogło uzyskać status laboratorium urzędowego musi spełnić wiele warunków (certyfikat akredytacji i jej zakres, opinie, odpowiednio wykwalifikowany personel itp.). Decyzję o przyznaniu statusu będzie wydawać Główny Lekarz Weterynarii.

W projekcie nowelizacji uwzględniono przepisy dotyczące krajowych laboratoriów referencyjnych. Zadania tych placówek mają być finansowane z budżetu państwa. Jednym z ważniejszych działań jest obowiązek prowadzenia centralnej bazy danych dotyczących wyników badań laboratoryjnych.

W projekcie ustawy przewidziano ponadto powołanie Rady ds. Laboratoriów, jako organu opiniodawczo-doradczego Głównego Lekarza Weterynarii do zarządzania laboratoriami urzędowymi.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przedłożony przez prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

Projekt nowelizacji ustawy dostosowuje przepisy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z maja 2009 r. Trybunał zakwestionował przepis przejściowy ustawy z lipca 2005 r., który mówi, że do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się jej przepisy. To spowodowało sytuację, w której za czyny popełnione przed dniem wejścia w życie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi groziła odpowiedzialność przewidziana w przepisach tej ustawy. Trybunał orzekł, że normy skutkujące odpowiedzialnością karną nie mogą działać wstecz.

W świetle wyroku TK zaproponowano zmianę przepisów. Określono, że wobec odpowiedzialności za naruszenia przepisów będą miały zastosowanie regulacje dotychczasowe, ponieważ w czasie ich obowiązywania wystąpiły te konkretne zdarzenia, chyba że nowe przepisy są korzystniejsze dla sprawcy. Efektem zaproponowanej zmiany jest określenie reguł odpowiedzialności, która nie może być surowsza, niż było to przewidziane w chwili naruszenia.

Przypuszcza się, że wszystkie postępowania, które zostały wszczęte pod rządami ustawy z 1997 r. Prawo o publicznym obrocie instrumentami finansowymi zostały już zakończone. Gdyby jednak okazało się, że jakieś postępowanie jest niezakończone, wówczas zastosowanie będą mieć przepisy znowelizowanej ustawy.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, przedłożony przez ministra skarbu państwa.

Rada Ministrów 11 sierpnia 2009 r. zdecydowała o potrzebie obniżenia odpisów na rachunki dwóch państwowych funduszy celowych - Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców.

W projekcie nowelizacji ustawy wprowadza się (okresowo w latach 2010 i 2011) przepis, na podstawie którego na Fundusz Reprywatyzacji będzie wpływać 1,5 proc. (było 5 proc.) środków uzyskanych ze sprzedaży akcji należących do Skarbu Państwa (chodzi o spółki powstałe w wyniku komercjalizacji). W latach 2011 i 2012 z Funduszu będzie przekazywana obligatoryjnie do budżetu państwa (do 31 stycznia każdego roku) nadwyżka stanowiąca różnicę pomiędzy przychodami Funduszu uzyskanymi w poprzednim roku, a sumą wydatków poniesionych w tymże roku oraz planowanych do poniesienia w danym roku budżetowym. Poczynając od 2013 r. będzie możliwe fakultatywne odprowadzanie nadwyżki.

Zgodnie z projektem ustawy, od 1 stycznia 2012 r. zmiany wysokości odpisów na Fundusz Reprywatyzacji oraz Restrukturyzacji Przedsiębiorców będą określane w ustawie budżetowej.

W projekcie ustawy sprecyzowano sposób wydatkowania środków zgromadzonych na Funduszu Reprywatyzacji poprzez wskazanie, na jakie kategorie wydatków mogą być przeznaczone pieniądze tam zgromadzone. Przyjęcie tego zapisu oznacza, że niemożliwe będzie finansowanie innych wydatków, niż tylko tych wyliczonych enumeratywnie w projekcie nowelizacji ustawy.

Zmiany objęły również Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców. W projekcie przyjęto czasowe (w latach 2010 i 2011) zmniejszenie odpisu do wysokości 3 proc. (było 15 proc.) przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym. Pozostałe zadania Funduszu nie zmienią się. Środki nadal będą przeznaczane na wsparcie restrukturyzacyjnych procesów w przedsiębiorstwach, szczególnie tych przeznaczonych do prywatyzacji. Nadal też Fundusz będzie przekazywał 1/3 przychodów dla Agencji Rozwoju Przemysłu SA.

Wprowadzono również możliwość przekazywania przez ministra skarbu państwa środków gromadzonych na rachunku Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców do budżetu państwa. Ponadto w projekcie ustawy dopuszczono możliwość lokowania wolnych środków państwowych funduszy celowych, pozostających w dyspozycji ministra skarbu państwa, na rachunkach w bankach działających w Polsce oraz w skarbowych papierach wartościowych.

Szacuje się, że w 2009 i 2010 r. odpisy na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców z przychodów z prywatyzacji będą wyższe niż w latach poprzednich. W związku z tym wysokość wpływów do Funduszu pozwoli wykonywać przewidziane zadania.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Zmiany w katowickiej specjalnej strefie ekonomicznej polegają na:

- włączeniu do strefy 386,7048 ha.,

- wyłączeniu z niej 13,54 ha (chodzi o nieatrakcyjne grunty, na których nie prowadzi się działalności na podstawie zezwolenia),

- korekcie zasięgu strefy zwiększającej jej obszar o 0,3434 ha (jest ona wynikiem nowych pomiarów oraz błędnego ustalenia powierzchni obszaru Bieruń).

Zgodnie z dokonanymi zmianami powierzchnia całkowita katowickiej SSE wyniesie 1 917,6837 ha.

Zgodę na objęcie gruntów strefą potwierdzone są uchwałami podjętymi przez rady gmin oraz oświadczenia właścicieli gruntów.

Ocenia się, że zmiana granic sse pozwoli utworzyć co najmniej 19 953 nowych miejsc pracy na terenie strefy. Na uruchomieniu nowych firm skorzystają także przedsiębiorcy już działający na tym obszarze, zyskają bowiem potencjalnych kooperantów i usługodawców.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warmińsko-mazurskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Do warmińsko-mazurskiej sse włączy się 48,6235 ha gruntów, a 5,3059 ha zostanie wyłączone jako tereny nieatrakcyjne inwestycyjnie. Powierzchnia strefy zmniejszy się ponadto o 0,0444 ha w wyniku aktualizacji dokumentacji geodezyjnej i ewidencyjnej. Łączna powierzchnia strefy po zmianach wyniesie 782,0468 ha.

Na zwiększenie powierzchni strefy zgodę wyraziły rady miast i właściciele gruntów.

Zmiana granic warmińsko-mazurskiej sse stworzy odpowiednie warunki do realizacji nowych inwestycji i przyczyni się powstania dodatkowych miejsc pracy w tym regionie.


Rada Ministrów przyjęła do wiadomości informację o działalności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz posiadanych przez te fundusze akcjach, udziałach i obligacjach w 2008 r., przedłożoną przez ministra środowiska.

Ze sprawozdania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska wynika, że w2008 r. planowane przychody NFOŚ były wyższe o 27 proc., a wydatki niższe o 22 proc. Stan Funduszu na koniec roku stanowił 118 proc. wielkości planowanej.

Przychody Funduszu w 2008 r. zaplanowano w wysokości 1.491,0 mln zł, a wydatki na poziomie 1.237,7 mln zł. Rzeczywiste przychody wyniosły 1.895,546 tys. zł, natomiast wydatki - 963,491 tys. zł.

Najważniejsze aktywa na koniec 2008 r. wyniosły:

- należności z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów - 4.028,7 mln zł,

- środki pieniężne - 1.793,4 mln zł,

- udziały i akcje w spółkach - 871,4 mln zł,

- papiery wartościowe Skarbu Państwa - 499,3 mln zł.

Wyższe przychody pochodziły z kar i opłat zastępczych, opłat z recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także z odsetek od kredytów, pożyczek oraz lokat bankowych. Niższe wydatki spowodowane były natomiast niewykonaniem planu dotacji, w całym roku 2008 wydano na nie 881,4 mln zł. Kierując się oszczędnościami, wydatki biura NFOŚ zrealizowano w 63 proc., a inwestycje i wydatki na zakupy w 12 proc.

Stan wojewódzkich funduszy na 31 grudnia 2008 r. wynosił 5.424,9 mln zł. Należności z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów wyniosły 4.187,1 mln zł, środki pieniężne - 871,1 mln zł, akcje i udziały w spółkach wyniosły ogółem 200,3 mln zł. Przychody wojewódzkich funduszy w 2008 r. wyniosły 1.059,3 mln zł. Na ich wielkość wpłynęły przede wszystkim opłaty za korzystanie ze środowiska, nadwyżki przekazane z gminnych i powiatowych funduszy oraz dochody z oprocentowania pożyczek, kredytów i wolnych środków. Wydatki wojewódzkich funduszy wyniosły w 2008 r. 574,5 mln zł. Do najważniejszych pozycji w grupie wydatków należały dotacje (277,5 mln zł) oraz umorzenia pożyczek i kredytów (163,7 mln zł). Najwięcej dotacji udzieliły fundusze: śląski i mazowiecki, najmniej - lubuski i świętokrzyski.

Działalność NFOŚ i wojewódzkich funduszy była w 2008 r. nadal nastawiona na wykorzystanie środków z Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. NFOŚ prowadził także obsługę projektów w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego obszaru Gospodarczego i Norweskiego mechanizmu Finansowego.

Podstawowymi dziedzinami, na które fundusze przeznaczały środki finansowe były: ochrona wód i gospodarka wodna, ochrona powietrza i powierzchni ziemi.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ ral/

d2vnat2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2vnat2