Co musisz wiedzieć jadąc do Hiszapnii
Zanim wyjedziesz do Hiszpanii, dowiedz się dokładnie czego wymagają władze tego kraju od ciebie – cudzoziemca.
05.10.2007 | aktual.: 05.10.2007 13:30
NIE, czyli Numer Identyfikacyjny Cudzoziemca
To najważniejszy dokument. Bez niego praktycznie nie istniejesz w tym kraju. To tak jak u nas NIP i PESEL razem wzięte. Rodowici Hiszpanie też mają nadawany taki numer (w ich przypadku nazywa się on DNI). Jest to numer osobisty, jeden jedyny, nadawany tylko raz w życiu. Do czego jest potrzebny?
Potrzebuje go każdy, kto ma w Hiszpanii jakikolwiek tzw. interes ekonomiczny. Niezbędny jest do przeprowadzania transakcji, do otwarcia konta w banku, kupna domu, samochodu, podjęcia pracy, założenia własnej działalności, czy rozliczenia z podatku. Konieczny jest również do wypełniania jakichkolwiek urzędowych formularzy. Gdzie go załatwić?
Jest nadawany przez Direccion General de Policia w Madrycie za pośrednictwem Policia Nacional znajdującej się na terenie każdej prowincji. W celu nadania numeru należy się udać do:
- Direccion General de Policia w Madrycie – dotyczy osób przebywających w stolicy lub okolicach;
- Policia Nacional (nie mylić z Policia Local) położonej najbliżej miejsca zamieszkania;
- Biura dla Cudzoziemców (Oficyna de Extranjeros) również położonego najbliżej miejsca zamieszkania.
O nadanie NIE można wystąpić także w Polsce zwracając się z tą prośbą do Konsulatu Hiszpanii.
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony formularz EX14 (do otrzymania w miejscu składania dokumentów lub do ściągnięcia z internetu www.mir.es/SGACAVT/modelos/extranjeria/modelos_extranje/ex_14.pdf).
- Paszport lub dowód osobisty i jego kserokopia.
- Powód wystąpienia o nadanie numeru (np. kontrakt o pracę). NIE wydawany jest praktycznie „od ręki”, w praktyce jednak wygląda to tak, że trzeba czekać ok. tygodnia lub dwóch, w zależności od ilości zgłaszających się w tym czasie osób. Numer ten nadawany jest bezpłatnie w formie dokumentu wydanego na papierze formatu A4. Odebrany może być tylko i wyłącznie osobiście.
Meldunek
Jest to nic innego, jak potwierdzenie zamieszkiwania pod wskazanym adresem. W Hiszpanii zameldowanie nie jest obowiązkowe. Często się jednak przydaje.
Do czego jest potrzebny?
Musisz go mieć, aby wyrobić hiszpański dokument tożsamości dla cudzoziemców, zwany Tarjeta Comunitaria/Certificado de Registro Central de Extranjeros.
Spytają cię o niego, jeżeli będziesz chciał wziąć udział w hiszpańskich wyborach (aby głosować należy podpisać odpowiedni dokument w Ayuntamiento – Ratuszu/Urzędzie Miasta).
Gdzie go załatwić?
Należy stawić się w Ayuntamiento wraz z właścicielem mieszkania lub z przedstawicielem pracodawcy, jeżeli zostałeś zakwaterowany np. w domkach na terenie plantacji (na tzw. campie). Możesz próbować też załatwić te formalności zgłaszając się do urzędu z dokumentem potwierdzającym fakt zamieszkiwania na campie podpisanym i opieczętowanym przez pracodawcę lub właściciela udostępniającego ci mieszkanie.
Wymagane dokumenty
Jeszcze do niedawna można było się zameldować tylko i wyłącznie z paszportem. Teraz honorowane są również polskie dowody osobiste. Uwaga! Zaświadczenie o zameldowaniu (Certificado do Empadronamiento) można odebrać nie wcześniej jak po 10-ciu dniach od momentu zameldowania. Dokument wydawany jest bezpłatnie.
Urszula Garbacz