Co teraz z kilkoma tysiącami klientów upadłego biura podróży

Urząd Marszałkowski wystąpił w środę do ubezpieczyciela biura Sky Club o wypłacenie zaliczki w wysokości 4 mln zł na pokrycie kosztów powrotu do kraju klientów tego touroperatora.

Co teraz z kilkoma tysiącami klientów upadłego biura podróży
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

04.07.2012 | aktual.: 04.07.2012 18:10

Za granicą przebywa ponad 4,7 tys. klientów biura Sky Club, około 800 osób już wróciło do Polski - poinformował podczas środowej konferencji prasowej marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Struzik powiedział, że po informacji biura o jego niewypłacalności służby urzędu marszałkowskiego uruchomiły natychmiast procedurę zmierzającą do wypełnienia ustawowych obowiązków. - Obejmują one zorganizowanie powrotu naszych turystów, klientów biura podróży Sky Club do kraju, jak również późniejsze wypłacenie roszczeń. Oczywiście w granicach ubezpieczenia, które wynosi w tym wypadku 25 mln zł - powiedział marszałek.

W środę przedstawiciele spółki złożyli w urzędzie marszałkowskim oświadczenie o niewypłacalności.

Marszałek zaznaczył, że w tej chwili za granicą przebywa ponad 4,7 tys. osób. - Już rozpoczęliśmy organizację powrotów do kraju - zapewnił. Poinformował, że uruchomiono specjalną infolinię dla klientów z numerem 22 59 79 544.

Struzik powiedział, że klienci biura znajdują się w różnych krajach, np. w Turcji są 664 osoby, w Grecji 1245 osób, w Hiszpanii 818 osób, w Maroku 162 osoby, w Tunezji 163 osoby, w Egipcie 979 osób, w Portugalii 278 osób, na Cyprze 50 osób, w Bułgarii 140 osób, a na Kubie 15 osób.

- Dziś do kraju powróciło pierwszych 800 turystów. Są planowane powroty turystów, którzy właśnie kończą swój pobyt. Koszty tych powrotów zostaną pokryte z gwarancji ubezpieczeniowej - zaznaczył.

Urząd Marszałkowski wystąpił w środę do ubezpieczyciela biura Sky Club o wypłacenie zaliczki w wysokości 4 mln zł na pokrycie kosztów powrotu do kraju klientów tego touroperatora.

Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik poinformował na konferencji prasowej, że powołał specjalny zespół, który zajmuje się opracowaniem planu ewakuacji turystów.

Zastępca dyrektora departamentu kultury, promocji i turystyki Urzędu Marszałkowskiego Izabela Stelmańska, która bezpośrednio nadzoruje udzielanie pomocy dla klientów biura, poinformowała, że po otrzymaniu oświadczenia o niewypłacalności Sky Club, do ubezpieczyciela skierowany został wniosek o wypłacenie zaliczki na pokrycie kosztów powrotów klientów biura do kraju.

Jak dodała, chodzi o zaliczkę w wysokości 4 mln zł. - Mamy nadzieję, że ta kwota wystarczy na pokrycie kosztów powrotu - powiedziała. Stelmańska poinformowała, że obecnie badana jest sytuacja klientów biura, w tym badane są możliwości pozostania w hotelach.

-Po rozmowach porannych z ubezpieczycielem stoimy na stanowisku, że jeśli uda się utrzymać turystów za granicą, nie będziemy im skracać pobytu i wrócą planowymi rejsami. Mamy jednak informacje o tym, że turyści na Ibizie, w Maroku i na Krecie są wymeldowywani z hoteli - przyznała.

170 klientów biura Sky Club przebywających na Krecie i 40 z Ibizy ma jeszcze w środę wrócić do Polski - poinformowała nieco później rzeczniczka mazowieckiego urzędu marszałkowskiego Marta Milewska. Już wcześniej urząd zapewnił powrót do kraju 800 turystom.

Milewska zastrzegła, że ewentualne godziny powrotu kolejnych 210 turystów nie są jeszcze znane. Rzeczniczka wyjaśniła, że do urzędu docierają sygnały, że turyści zostali wymeldowani z hoteli, dlatego urząd chce ich jak najszybciej ściągnąć do kraju.

Spółka Sky Club, organizująca wyjazdy pod marką własną oraz Triady, poinformowała we wtorek po południu, że ma problemy z wypłacalnością. Zawiesiła sprzedaż wycieczek i od środy anuluje zaplanowane wyjazdy. W środę rano spółka złożyła w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Zarząd Sky Club poinformował o zaistniałej sytuacji mazowiecki urząd marszałkowski, który jest dysponentem gwarancji ubezpieczeniowych opiewających na 25 mln zł i zajął się organizowaniem powrotu klientów biura do Polski.

Wicedyrektor departamentu w Urzędzie Marszałkowskim zaapelowała, by w przypadku trudności z dodzwonieniem się na infolinię - o numerze +48 22 597 95 44 - turyści kontaktowali się z urzędem za pomocą e-maila do wydziału turystyki bądź na jej adres: i.stelmanska@mazovia.pl.

Stelmańska zapowiedziała, że jeszcze w środę na stronach urzędu pojawi się komunikat dla klientów Sky Club, zawierający formularz roszczenia uzgodniony z ubezpieczycielem i informację o niezbędnych dokumentach.

Przedstawicielka zarządu Sky Club Agnieszka Dral tłumaczyła, że główną przesłanką do złożenia wniosku o upadłość biura Sky Club były wierzytelności Triady. Jak dodała, Sky Club otrzymał z sądu nakaz zapłaty, na którego podstawie jest zobowiązany zapłacić za wierzytelności Triady. Sky Club organizował wyjazdy pod marką własną oraz Triady.

Mazowiecki urząd marszałkowski chce zakończyć powroty pozostających za granicą klientów biura Sky Club do 8 lipca - poinformowała w środę zastępca dyrektora departamentu kultury, promocji i turystyki w mazowieckim urzędzie marszałkowskim Izabela Stelmańska.

Stelmańska pytana była w czasie środowej konferencji prasowej m.in. o szanse turystów na odzyskanie pieniędzy. Powiedziała, że upadłość Sky Club jest realizowana po nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, która zakłada zwrot wpłat wniesionych, jak również części wpłat za wycieczki, które nie zostały zrealizowane, czyli tzw. przerwane urlopy i powroty do kraju.

- Na chwilę obecną nie wiemy, ile nas wyniosą koszty powrotu klientów do kraju. Jest jeszcze troszeczkę za wcześnie z uwagi na to, że musimy ustalić cały harmonogram powrotów i oszacować, jakie to będą koszty - powiedziała. - Chcielibyśmy, aby ta akcja zakończyła się do 8 lipca, czyli do niedzieli. To wynika z większości planowanych powrotów klientów do kraju. Chcielibyśmy utrzymać planowane powroty, ewentualnie skrócić niektórym - jeżeli będzie taka konieczność - pobyty dłuższe - dodała.

- Na pewno pieniędzy wystarczy na powrót klientów do kraju i nikt nie będzie musiał płacić za swoje powroty - zapewniła. Przypomniała, że po kontroli urzędu marszałkowskiego w Sky Clubie zwiększono gwarancję ubezpieczeniową z 17,5 mln zł na 25 mln zł.

Agnieszka Dral z zarządu Sky Club pytana była, dlaczego jeszcze we wtorek biuro zapewniało klientów, że w środę wylecą na wakacje. - Została wszczęta procedura informowania wszystkich klientów. Z naszej strony zostały dokonane wszelkie czynności mające na celu poinformowanie klientów wylatujących zarówno lotem wieczornym i dzisiejszymi lotami porannymi. Jest nam bardzo przykro, że zaistniała taka sytuacja, ale dokonaliśmy wszelkich starań, żeby do tego nie dopuścić - powiedziała.

Dral pytana była także, ile Sky Club jest winien wierzycielom i kto wystąpił o spłatę pieniędzy. - Są to wierzytelności odziedziczone po Triadzie. Wniosek, który został złożony, jest wnioskiem o wierzytelności Triady. Ogólnie Triada na podstawie poręczeń obciążyła nas kwotą około 2 mln zł, do tego dochodzą też inne kwestie finansowe związane z Triadą. To jest wyszczególnione we wniosku o upadłość - powiedziała.

Dodała, że podmiotem finansującym biuro była spółka IDM SA, która doinwestowała Sky Club kwotą 10-12 mln zł.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)