Co trzecią kartę kredytową w Polsce wydały hipermarkety

Co trzecią kartę kredytową w Polsce wydały hipermarkety
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

25.05.2009 11:15, aktual.: 02.06.2009 11:51

Już jedną trzecią wszystkich kart kredytowych Polacy otrzymują w sklepach i supermarketach, gdzie najczęściej robią zakupy. Sieci handlowe kuszą dodatkowymi przywilejami przy wydawaniu kart.

Według danych NBP na koniec zeszłego roku Polacy posiadali 9,4 mln kart kredytowych. Według portalu Bankier.pl obecnie jest ich prawie milion więcej. Według Mateusza Ostrowskiego z sieci doradców finansowych Open Finance co trzecia nowo wydana karta kredytowa to efekt wspólnych akcji banków i sieci sklepów. W sumie takich kart jest już ok. 4 mln. To na nich swoją potęgę zbudowali najwięksi wystawcy kart w Polsce: Cetelem, Lukas oraz GE Money. Każdy z nich wydał po 1,3-1,5 mln kart. Banki takie jak PKO BP i Citi Handlowy, kiedyś liderzy w wydawaniu kart kredytowych, mają ich po milionie. Karty kredytowe wydawane przy współpracy z sieciami handlowymi zwykle dają prawo do zniżek w sklepach danej sieci. Płacąc np. kartą partnerską Banku Millennium w Piotrze i Pawle, dostaniemy 5 proc. rabatu). Czasem są powiązane z możliwością zbierania punktów w programach lojalnościowych i ich wymieniania na nagrody. Ale mają z reguły gorsze warunki niż te oferowane bezpośrednio w banku.

_ Wystarczy spojrzeć na oprocentowanie, niemal wszystkie karty "sklepowe" mają odsetki tak wysokie, jak tylko pozwalają na to przepisy antylichwiarskie, czyli 21 proc _. - mówi Mateusz Ostrowski.

W przypadku kart sprzedawanych w supermarketach krótszy bywa też okres bezodsetkowy. Wydawcy kart w marketach chętnie oferują też klientom dodatkowe ubezpieczenia dotyczące karty. Są one drogie, bo składka jest obliczana najczęściej od kwoty zadłużenia. Czyli im więcej wydamy, tym więcej płacimy.

JS
Handel-Net

karta kredytowabankbankomat
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także