Coca-Cola/Deloitte: Aktywizacja zawod. kobiet może dać max. 180,7 mld zł do 2025
Warszawa, 03.02.2017 (ISBnews) - Aktywizacja zawodowa kobiet może przynieść polskiej gospodarce dodatkowo od 90 mld do 180,7 mld zł w latach 2016-2025, wynika z raportu "Praca i przedsiębiorczość kobiet - potencjał do wykorzystania w Polsce", zrealizowanego przez Deloitte na zlecenie firmy Coca-Cola.
03.02.2017 | aktual.: 03.02.2017 11:38
Jak wynika z raportu, wskaźnik aktywności zawodowej kobiet w Polsce wynosi obecnie 61,4%. Oznacza to, że aż 4 na 10 Polek w wieku produkcyjnym nie pracuje i nie szuka pracy.
"Jak pokazuje symulacja, którą przedstawiliśmy w raporcie, jeśli stopa aktywności zawodowej Polek w wieku 20-64 w najbliższych latach osiągnie średni poziom krajów UE-15, to liczba pracujących kobiet wzrośnie o ponad pół miliona. Dzięki temu polska gospodarka do 2025 r. może zyskać od 90 mld do 180,7 mld zł. Tym samym wzrost PKB w tym okresie może wynieść średnio o ok. 0,4-0,94% więcej. Jednakże, aby to osiągnąć potrzebne są systemowe zmiany" - powiedziała zastępca dyrektora w firmie doradczej Deloitte Julia Patorska podczas prezentacji raportu na spotkaniu inaugurującym Forum Rynku Pracy, realizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP).
Dodała, że warto wziąć przykład z Norwegii, Finlandii, Szwecji, czy Islandii - te kraje notują bowiem jedne z wyższych stóp aktywności zawodowej kobiet i stosują zaawansowane mechanizmy umożliwiające godzenie pracy zawodowej i obowiązków rodzicielskich.
W raportu wynika, że zwiększenie aktywności zawodowej kobiet w Polsce wiązałoby się z wieloma korzyściami społecznymi i ekonomicznymi. Wśród nich wymieniana jest m.in. większa konkurencyjność na rynku pracy, a przez to także wzrost produktywności, zwiększenie przedsiębiorczości, kapitału społecznego czy też większe wpływy do finansów publicznych.
"Inwestycje w kapitał społeczny stanowią jedną z najsilniejszych dźwigni rozwoju. Dostrzegając to i kierując się potrzebą współdziałania na rzecz rozwoju Polski, postanowiliśmy podjąć działania w zakresie aktywizacji kobiet. Opublikowany przez nas raport to punkt wyjścia do dyskusji na forum publicznym o tym, co możemy zrobić, aby obecną sytuację zmienić i wspólnie pomóc kobietom m.in. w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych" - wskazała dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services Anna Solarek.
Podkreśliła, że promocja aktywności zawodowej kobiet jest blisko związana z działalnością inwestycyjną, którą Coca-Cola prowadzi w Polsce od ponad 25 lat.
Raport "Praca i przedsiębiorczość kobiet - potencjał do wykorzystania w Polsce" jest częścią ogólnopolskiego programu aktywizacji zawodowej kobiet ?Sukces TO JA", realizowanego przez Sukces Pisany Szminką, którego partnerem jest Coca-Cola. Działanie stanowi element globalnej strategii firmy Coca-Cola "5by20", która zakłada aktywizację 5 mln kobiet na całym świecie do 2020 roku.
(ISBnews)