Czarna seria delikatesów
Po bankructwie sieci Bomi, znikają kolejne delikatesy. Giełdowa spółka Emperia zadecydowała o zamknięciu sklepów Delima.
31.08.2012 | aktual.: 31.08.2012 17:36
- Zdecydowaliśmy o nierozwijaniu formatu Delima. Zawiązaliśmy w tym celu w II kwartale prawie 8,5 mln zł rezerw. W tym kwartale zawiążemy przeszło 45 mln zł rezerw - powiedział na konferencji Artur Kawa, prezes Emperii do której należą delikatesy.
Tyle ma kosztować upadek sieci rozwijanej od 2008 roku. Co się stanie z poszczególnymi sklepami? Większość z nich miało długoterminowe okresy wynajmu. Umowy były zawierane na 10 lat. Część nierentownych Delim najprawdopodobniej zamieni się w supermarkety Stokrotka, które są mniej prestiżową marką należącą także do Emperii.
Wszystko zależeć ma jednak od tego czy uda się renegocjować warunki najmu. To właśnie przez 10-letnie umowy dzierżawy spółka musiała zabezpieczyć tak duże środki. Liczy jednak, że po zmianie logo i redukcji kosztów szybko pieniądze odzyska.
- W kolejnych kwartałach rezerwy będą rozwiązywane. A to będzie stanowić duży potencjał do poprawy wyników - mówił prezes Emperii podczas konferencji prasowej.
Na dziś Delima to w sumie dziewięć sklepów, z czego jak mówił na konferencji prezes Kawa, 5-6 z nich jest nierentownych. Dużo większa jest sieć Stokrotka licząca blisko 190 lokalizacji. I ten format Emperia zamierza dalej rozwijać. Do końca tego roku może to być siedem sklepów więcej, w przyszłym roku otwartych zostanie 15-20 nowych placówek. Firma nie zamierza też rezygnować z zakupu sklepów.
Odchodzące powoli w niepamięć delikatesy Delima były siecią sklepów zlokalizowaną tylko w centrach handlowych m.in. w Trójmieście i Warszawie. Na swoich półkach miały około 20 tys. produktów, w tym bogatą ofertę serów oraz owoców egzotycznych. Sklepy mocno postawiły też na sprzedaż wina.
Rezygnacja z rozwijania, czyli de facto likwidacja sieci Delima jest kolejną porażką delikatesów. 10 lipca wniosek o upadłość zgłosiły działający w tym samym segmencie Bomi. Sieć była dużo większa - liczyła ponad 35 sklepów zlokalizowanych w całej Polsce.
Zysk netto Emperii wyniósł w II kw. 2012 roku 9,1 mln zł, wobec konsensusu 14,7 mln zł zysku - wynika z wyliczeń PAP na podstawie raportu półrocznego spółki. Strata operacyjna w II kwartale wyniosła 0,7 mln zł. Analitycy oczekiwali tymczasem zysku EBIT na poziomie 9,3 mln zł.
SO