Czy e-sklepy zagrożą centrom handlowym?

Polacy coraz chętniej dokonują zakupów w sieci i wkrótce - tak jak na Zachodzie - sklepy internetowe staną się realną konkurencją dla centrów handlowych - pisze "Puls Biznesu".

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W USA, w Europie Zachodnie i na Dalekim Wschodzie duże centra handlowe już czują na plecach oddech wirtualnej konkurencji. Aby dotrzymać jej kroku, dwoją się i troją w walce o klienta. Pierwsze jaskółki tego trendu widać już w naszym kraju.

W USA w ciągu ostatniego pół roku 49 proc. użytkowników smartfonów użyło ich do robienia zakupów. 60 proc. za pomocą komórki zlokalizowało sklep, 52 proc. porównywało ceny, 34 proc. skanowało kody QR, a 33 proc. po zakupie polubiło sklep lub produkt na Facebooku.

Przemysław Dwojak z GfK twierdzi, że ten przykład nie musi się dokładnie przenosić na polski grunt, ale pokazuje tendencje. W 16 krajach Unii Europejskiej już 17,7 proc. sprzętu AGD, RTV i biurowego jest kupowane w internecie.

- W całej Europie ludzie przywiązują coraz większą uwagę do wygody. W Polsce odpowiedzią na to zjawisko jest już 12 tys. sklepów internetowych. W ubiegłym roku Polacy zrobili w sieci zakupy warte 21,5 mld zł, z czego połowę stanowiły aukcje na Allegro - wylicza w wypowiedzi dla "PB".

Według GfK w 2015 r. przez Internet będziemy kupować 16 proc. ubrań i 22 proc. sprzętu. W 2020 r. odpowiednio 20 proc. i 33 proc. Czy tradycyjne sklepy są gotowe na konkurencję wirtualnych handlowców?

- W Polsce centra handlowe konkurują tylko między sobą. Jednak w Wielkiej Brytanii zakupy on-line stanowią 12 proc. handlu i to już jest konkurencja. Dlatego musimy być gotowi do kontrataku - mówi "PB" Dominik Piwek, dyrektor marketingu w Metro Properties, spółki zarządzającej m.in. dziewięcioma centrami M1.

Pierwsze jaskółki już widać. Sieci z książkami i muzyką wprowadziły do swoich placówek punkty odbioru towaru zamówionego przez Internet, a powierzchnia sklepów ze sprzętem RTV i AGD uległa drastycznemu zmniejszeniu. Większość kupujących do sklepu idzie obejrzeć sprzęt, a kupuje go w internecie.

250 mln Europejczyków kupujących w sieci w 2012 roku wydało na ten cel 311,6 mld euro. Udział e-handlu w wielkości handlu ogółem w Wielkiej Brytanii wynosi 12,7 proc., Niemczech 10 proc., a we Francji 6,7 proc.

Udział sklepów internetowych w strukturze polskiego handlu stanowi 3,8 proc. Jednak jak wynika z badań GfK Polonia z roku na rok rośnie procent Polaków, dla których zakupy w sieci to doskonała alternatywa dla shoppingu w realu. W zeszłym roku zadeklarowało tak 44 proc. mieszkańców naszego kraju, o 3 pkt. proc. więcej niż w 2008 r.

Wybrane dla Ciebie

Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Nowy hit wśród Niemców. Po ten produkt jeżdżą do Polski
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Miliony na odszkodowania za wypadki na polach. Oto nowe dane
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Chcą postawić krematorium obok domów. Mieszkańcy Małopolski protestują
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Zmiany w wypłatach emerytur w październiku. Pieniądze będą wcześniej
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega