WAŻNE
TERAZ

Piraci porwali statek. Wśród zakładników jest Polak

Czy małe i średnie firmy stać na reklamę on-line?

Wraz ze wzrostem liczby firm e-commerce, rośnie suma środków finansowych przeznaczanych na kampanie reklamowe on-line.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Wysoka mierzalność skuteczności takich działań przyciąga reklamodawców. Najwięksi gracze już dawno rozwinęli skrzydła w Internecie, a czy małe firmy też powinny iść tym tropem?

W kryzysie rynek reklamy internetowej radzi sobie całkiem nieźle. W I półroczu 2009 roku wzrósł o 12 proc., czyli do 658 mln zł, wynika z badań PricewaterhouseCoopers oraz IAB Polska. Choć reklamodawcy zacisnęli pasa, to Internet pozostaje na tyle atrakcyjny, że warto w niego zainwestować. Rezultaty działalności reklamowej on-line są wysoko mierzalne, np. z pomocą CTR, czyli wskaźnika kliknięć na reklamę w stosunku do ilości jej wyświetleń. Mamy zatem kontrolę praktycznie nad każdą wydaną złotówką.

Rosnąca liczba użytkowników surfujących w sieci, zachęca reklamodawców do zwiększenia aktywności w Internecie, kosztem wydatków na promocję i reklamę w starych mediach. Czy oznacza to, że firmy chcą przenosić całkowicie promocję do sieci? Nie do końca, ale na pewno starają się zaistnieć w nowych mediach. Przecież współczesny klient nie kupuje tylko i wyłącznie w sklepie, ale także w Internecie.

Właściwie stargetowana reklama internetowa, choć czasami kosztowna, może się szybko zwrócić. Nawet małe przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na pewne formy reklamy on-line. – Firmy sektora MSP w większości nie stać na wykupienie bannerów na największych portalach. Ale mogą na przykład zawrzeć umowę barterową lub same umieszczać linki na portalach branżowych czy społecznościowych – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP. Ponadto profesjonalnie spozycjonowana strona www może stać się kluczem do rozwoju i sukcesu firmy. Nie jest to droga, ale za to skuteczna metoda zaistnienia w sieci.

Kosztownym działaniem, na które może sobie pozwolić niewiele małych i średnich firm, jest wynajęcie agencji reklamowej, która przeprowadzi kampanię on-line. Co mają zrobić mali przedsiębiorcy, których nie stać na taki wydatek? Warto samemu poszukać informacji, np. w szkoleniach, z których dowiemy się, jak działa mechanizm marketingu internetowego. Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się bezpłatne szkolenie „Marketing internetowy i e-commerce w MŚP”. Znajdziemy w nim szczegółowy opis różnych form reklamy internetowej oraz dowiemy się, jak zarządzać reklamą, aby była jak najbardziej skuteczna i efektywna przy ograniczonym budżecie.

Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się 18 dedykowanych szkoleń internetowych w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i specjalistyczne, marketing i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna. Wszyscy pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, w tym studenci, mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.

Wybrane dla Ciebie
Już nie tylko Zakopane. Arabowie zainteresowani kolejnym regionem
Już nie tylko Zakopane. Arabowie zainteresowani kolejnym regionem
20 zł za grzańca w Warszawie. Wiemy, ile kosztuje w Wiedniu
20 zł za grzańca w Warszawie. Wiemy, ile kosztuje w Wiedniu
Polka pracuje w Niemczech od 20 lat. Oto jej prognozowana emerytura
Polka pracuje w Niemczech od 20 lat. Oto jej prognozowana emerytura
Bon turystyczny wraca w 2026 r. Poprzednio okazał się hitem
Bon turystyczny wraca w 2026 r. Poprzednio okazał się hitem
Coraz trudniejszy dostęp do gotówki. Oto przyczyny
Coraz trudniejszy dostęp do gotówki. Oto przyczyny
Migała się od pracy. Nagrali ją. Teraz urząd zapłaci 15 tys. euro
Migała się od pracy. Nagrali ją. Teraz urząd zapłaci 15 tys. euro
Epilog głośnej afery. Upadek podlaskiej firmy
Epilog głośnej afery. Upadek podlaskiej firmy
Rywal KFC debiutuje w kolejnym mieście. Ma już 26 lokali w Polsce
Rywal KFC debiutuje w kolejnym mieście. Ma już 26 lokali w Polsce
Kolejnej sieci grozi strajk. Pracownicy żądają 800 zł podwyżki
Kolejnej sieci grozi strajk. Pracownicy żądają 800 zł podwyżki
Szukają ludzi do pracy. Płacą 60 zł za godzinę. Chętnych brak
Szukają ludzi do pracy. Płacą 60 zł za godzinę. Chętnych brak
Polacy rzucili się na luksusowego Sylwestra. Płacą nawet 10 tys. zł
Polacy rzucili się na luksusowego Sylwestra. Płacą nawet 10 tys. zł
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat przed niedzielą
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat przed niedzielą
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀