Czy małe i średnie firmy stać na reklamę on-line?

Wraz ze wzrostem liczby firm e-commerce, rośnie suma środków finansowych przeznaczanych na kampanie reklamowe on-line.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Wysoka mierzalność skuteczności takich działań przyciąga reklamodawców. Najwięksi gracze już dawno rozwinęli skrzydła w Internecie, a czy małe firmy też powinny iść tym tropem?

W kryzysie rynek reklamy internetowej radzi sobie całkiem nieźle. W I półroczu 2009 roku wzrósł o 12 proc., czyli do 658 mln zł, wynika z badań PricewaterhouseCoopers oraz IAB Polska. Choć reklamodawcy zacisnęli pasa, to Internet pozostaje na tyle atrakcyjny, że warto w niego zainwestować. Rezultaty działalności reklamowej on-line są wysoko mierzalne, np. z pomocą CTR, czyli wskaźnika kliknięć na reklamę w stosunku do ilości jej wyświetleń. Mamy zatem kontrolę praktycznie nad każdą wydaną złotówką.

Rosnąca liczba użytkowników surfujących w sieci, zachęca reklamodawców do zwiększenia aktywności w Internecie, kosztem wydatków na promocję i reklamę w starych mediach. Czy oznacza to, że firmy chcą przenosić całkowicie promocję do sieci? Nie do końca, ale na pewno starają się zaistnieć w nowych mediach. Przecież współczesny klient nie kupuje tylko i wyłącznie w sklepie, ale także w Internecie.

Właściwie stargetowana reklama internetowa, choć czasami kosztowna, może się szybko zwrócić. Nawet małe przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na pewne formy reklamy on-line. – Firmy sektora MSP w większości nie stać na wykupienie bannerów na największych portalach. Ale mogą na przykład zawrzeć umowę barterową lub same umieszczać linki na portalach branżowych czy społecznościowych – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP. Ponadto profesjonalnie spozycjonowana strona www może stać się kluczem do rozwoju i sukcesu firmy. Nie jest to droga, ale za to skuteczna metoda zaistnienia w sieci.

Kosztownym działaniem, na które może sobie pozwolić niewiele małych i średnich firm, jest wynajęcie agencji reklamowej, która przeprowadzi kampanię on-line. Co mają zrobić mali przedsiębiorcy, których nie stać na taki wydatek? Warto samemu poszukać informacji, np. w szkoleniach, z których dowiemy się, jak działa mechanizm marketingu internetowego. Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się bezpłatne szkolenie „Marketing internetowy i e-commerce w MŚP”. Znajdziemy w nim szczegółowy opis różnych form reklamy internetowej oraz dowiemy się, jak zarządzać reklamą, aby była jak najbardziej skuteczna i efektywna przy ograniczonym budżecie.

Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się 18 dedykowanych szkoleń internetowych w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i specjalistyczne, marketing i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna. Wszyscy pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, w tym studenci, mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.

Wybrane dla Ciebie
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Ukraiński gigant przejmie sklepy Carrefoura w Polsce? Bada rynek
Ukraiński gigant przejmie sklepy Carrefoura w Polsce? Bada rynek
Palenie liśćmi na działce. Oto co mówi prawo
Palenie liśćmi na działce. Oto co mówi prawo
Sprawdzili 900 schronów. Żaden nie spełnia wymogów
Sprawdzili 900 schronów. Żaden nie spełnia wymogów
Spędziła kilka godzin na SOR-ze w USA. Oto rachunek
Spędziła kilka godzin na SOR-ze w USA. Oto rachunek
Alarmujące dane ZUS. Coraz więcej zwolnień L4 z kodem "C"
Alarmujące dane ZUS. Coraz więcej zwolnień L4 z kodem "C"
Płacą do 70 zł/h. Praca tuż przy granicy z Polską
Płacą do 70 zł/h. Praca tuż przy granicy z Polską
Przez 9 lat brał zasiłki na fikcyjnych bezdomnych. Wyłudził 2,8 mln zł
Przez 9 lat brał zasiłki na fikcyjnych bezdomnych. Wyłudził 2,8 mln zł