Daleko do augustowskiej obwodnicy
Dotrzymanie terminu oddania do użytku drogi omijającej Augustów w jej nowym przebiegu będzie trudne. Na przeszkodzie mogą stanąć protesty i skargi.
Protestów ekologów i władz Augustowa raczej nie należy się spodziewać. Marta Wiśniewska z WWF Polska mówi, że obecna trasa jest zgodna z ustaleniami tzw. okrągłego stołu w sprawie obwodnicy.
Protesty mieszkańców terenów, przez które ma teraz przechodzić, powinien łagodzić fakt, że obwodnica nie pójdzie przez Raczki, lecz obok tej miejscowości, a wyburzonych ma być tylko sześć budynków mieszkalnych. Interesy społeczny i inwestora godzić ma zaś procedura oparta na ustawie z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (...) oraz na tzw. specustawie drogowej z 2003 r. Nikt jednak nie daje gwarancji, że do protestów nie dojdzie. Prawie na pewno zaś będą skargi do sądów.
Najpierw konsultacje
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył 24 marca w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę obwodnicy Augustowa.
_ Niebawem podamy do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Na ustawową procedurę społecznych konsultacji, zbierania wniosków, postulatów, uchwał rad gmin, upubliczniania dokumentów jest 21 dni. 30 dni ma inspektor sanitarny na wydanie opinii _– informuje dr inż. Lech Magrel, dyrektor RDOŚ w Białymstoku.
Już od wszczęcia postępowania organizacje ekologiczne mają prawo uczestniczyć w nim na prawach strony. Pierwszy etap zamyka decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dająca wytyczne dla projektantów.
Zrekompensować straty
_ W tym samym czasie GDDKiA może ogłosić przetarg na opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego _- wyjaśnia Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA.
_ Dokumentację GDDKiA przedkłada wojewodzie razem z decyzją środowiskową oraz, jeżeli wojewoda tego zażąda, z osobnym raportem o oddziaływaniu na środowisko obecnego wariantu obwodnicy _.
Na wydanie zezwolenia na wykonanie inwestycji drogowej wojewoda ma trzy miesiące. Generalnej dyrekcji pozostaje ogłosić przetarg na wykonawcę. Wraz z ostateczną decyzją wojewody 450 ha gruntów pod obwodnicę staje się z mocy specustawy własnością Skarbu Państwa, czyli GDDKiA.
_ Możemy wejść na grunt, dopiero gdy decyzja wojewody, od której przysługuje przecież odwołanie do ministra infrastruktury, stanie się ostateczna. Jej wykonania nie wstrzymuje natomiast skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego, chyba że sąd orzeknie o wstrzymaniu _– mówi Rafał Malinowski.
Procedura wywłaszczeniowa toczy się według przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Już teraz jednak GDDKiA wykupuje działki, których cenę ustala rzeczoznawca wojewody. Ostateczną decyzję o wysokości odszkodowania podejmuje wojewoda.
Jacek Skorupski, specjalista w godzeniu ochrony środowiska z budową dróg, uważa, że obecne przepisy dają szansę na terminowe wykonanie obwodnicy. Procedurze powinny jednak towarzyszyć działania, które upewnią mieszkańców, że wybrano wariant rzeczywiście najmniej uciążliwy, a nieuniknione straty będą uczciwie zrekompensowane. Inaczej może się okazać, że przez cztery lata nie jesteśmy w stanie wybudować 30 km obwodnicy.
Według harmonogramu
24 marca 2009 r. – wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Drugi kwartał 2009 r. – ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową.
Trzeci kwartał 2009 r. – wydanie decyzji środowiskowej po konsultacjach społecznych.
Koniec 2009 r. – rozstrzygnięcie przetargu na dokumentację.
II/III kwartał 2011 r. – złożenie dokumentacji.
III kwartał 2011 r. – wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
IV kwartał 2011 r. – ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót, wyłonienie wykonawcy.
Rok 2012 – rozpoczęcie robót.
Rok 2013 – zakończenie robót.
Danuta Frey